با رکوردزنی قیمت انس طلا در روز جمعه، قیمت طلا و سکه در روز شنبه وارد کانال جدید شدند؛ قیمت سکه امامی با افزایش وارد کانال 44 میلیون شد و قیمت طلای آبشده به کانال 16 میلیون افتاد که هر دو بازار، بیشترین نرخ در تابستان را به ثبت رساندند.

قیمت انس طلا بعد از انتشار داده تورم تولیدکننده آمریکا در روز پنجشنبه، با احتمالات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو جان افزایش گرفت. بازار بعد از این داده، دو کاهش نرخ بهره در سپتامبر را ارزش‌گذاری کرد و این انتظار از فدرال رزرو موجب شد تا طلا رشد داشته باشد. در ادامه در روز جمعه گزارش وال‌استریت‌ژورنال در این باره سوخت افزاش قیمت طلا را دو چندان کرد و قیمت در بالای 2550 دلار شارژ شد و نرخ تا 2586 دلار بالا رفت و در 2578 دلار هفته‌ را به پایان رساند.

قیمت طلای آبشده اولین بازاری بود که در پشت خط با صعود انس همراهی کرد و به کانال 16 میلیون رسید. قیمت طلای آبشده شنبه‌ را در کانال 16 میلیون شروع کرد و تا مرز مقاومت 16 میلیون و 113 هزار تومان بالا رفت. در ادامه قیمت طلای آبشده نتوانست از این مرز عبور کند و در حوالی 16 میلیون و 90 هزار تومان بسته شد.

قیمت سکه امامی که هفته قبل را در 43 میلیون و 700 هزار تومان به پایان رسانده بود شنبه را با گپ مثبت 400 هزار تومانی در 44 میلیون و 100 هزار تومان آغاز به کار کرد. در ادامه قیمت سکه کاهش 100 هزار تومانی داد و در کف 44 میلیون به کار خودش پایان داد. با این حال که قیمت سکه افزایش داشت اما از حباب سکه کم شد و به 17 درصد رسید. کانال 16 میلیون برای طلا و 44 میلیون برای سکه، رکورد قیمتی برای این دو بازار در تابستان محسوب می‌شود.

در مقابل بازار ارز که در انتهای هفته قبل به سطوح بالایی رسیده بودند در تعطیلات دو روزه به سمت نزول پیش رفتند اما همچنان کف حمایتی را حفظ کردند.

قیمت دلار هرات که در انتهای هفته گذشته به بالای 59 هزار و 600 تومان رسیده بود در تعطیلات دو روزه به سمت نزول پیش رفت و به مرز حمایت 59 هزار و 300 تومان در معاملات پشت خطی جمعه رسید. قیمت دلار هرات شنبه‌ را با گپ مثبت 100 تومانی نسبت به قیمت بسته شده پشت خطی در 59 هزار و 430 تومان بازگشایی کرد و معاملات رنجی را داشت. قیمت دلار هرات بین 59 هزار و 400 تا 550 تومان نوسان داد و در 59 هزار و 500 تومان بسته شد.

قیمت درهم امارات هم مثل هرات بود. بازار ارز دبی در چهارشنبه هفته گذشته با افزایش از سد یک ماهه خودش که در 16 هزار و 300 تومان بود گذشت و به 16 هزار و 400 تومان رسید. با کاهش دلار هرات در پشت خط جمعه، قیمت درهم با گپ منفی در 16 هزار و 350 تومان شروع کرد و با کاهش به 16 هزار و 330 تومان رسید. قیمت درهم در نهایت در همین نرخ به کار خودش پایان داد. حباب دلاری درهم همچنان بالای 300 تومان است که نشان می‌دهد دلار تهران زیر نرخ درهم در معامله است.

قیمت دلار تهران هم از سطوح بالایی انتهای هفته گذشته عقب نشست و در روز شنبه معاملات رنجی را در بالای میانه کانال 59 هزار تومان سپری کرد. قیمت دلار تهران در روز شنبه بین پله پنجم و ششم کانال 59 هزار تومان نوسان داد. به عقیده معامله‌گران کانال 60 هزار تومان در بازار ارز به مرز روانی تبدیل شده و بازارساز در یک ماه گذشته اجازه ورود دلار به این کانال را نداده است.

صندوق‌های طلای بورسی هم همگی در روز شنبه سبزپوش بودند، اما با این حال تحرکات خروج پول از این بازار در روز شنبه زیر نظر معامله‌گران قرار گرفت. در روز شنبه صندوق‌های طلا شاهد خروج پول 18 میلیارد تومانی بودند، با این حال که این میزان زیاد نیست اما علامت خوبی برای این بازار محسوب نمی‌شود.

پایان سفر پزشکیان به عراق و پایان نشست شورای حکام بدون قطعنامه در بازار مورد توجه معامله‌گران بود. برخی مدعی‌اند این سفر موفقیت‌آمیز بوده و در روزهای آینده خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده از عراق به بازار می‌رسد. بعد از سفر پزشکیان به عراق، سفر رئیس جمهور به نیویورک برای بازار مهم است.

به عقیده معامله‌گران فروشندگان هفته قبل طلا و سکه ضرری شدند و فعلا با این افزایش نتوانستند طلا و سکه بخرند. از منظر آن‌ها کاهش نرخ در بازار سکه و طلا با اقبال خریداران جامانده مواجهه می‌شود و دوباره یک نوسان به بازار می‌دهد. اما اگر در هفته آتی قیمت انس طلا از محدوده سقف عقب‌نشینی کند روند بازار طلا و سکه هم نزولی خواهد بود. حباب پایین بازار طلا و سکه هم نشان می‌دهد که فعلا معامله‌گران دست به عصا شدند.

بازار شنبه سه نکته داشت. نکته اول تبلیغات طلا بعد از سقف‌زنی بود. در بازار شنبه برخی از کانال‌ها شروع به پیش‌بینی عجیب غریب برای طلا بودند، یکسری می‌گفتند قیمت انس طلا تا انتهای سال 2024 میلادی به 2700 دلار می‌رسد، برخی هم می‌گفتند قیمت طلای جهانی در انتهای سال 2025 میلادی تا 3600 دلار بالا می‌رود. علاوه بر این کانال‌ها حتی توصیه به فروش دلار و خودرو برای خرید طلا می‌کردند.

تعطیلی بازار ارز هرات به مناسبت تولد پیامبر در روز یکشنبه نکته دوم بازار بود. به واسطه این تعطیلی، تسویه معاملات فردایی به دوشنبه افتاد.

نکته آخر بازار زیاد شدن ارز کوتاژی و ثبت سفارش ارز نیمایی در بازار ارز آزاد بود. برخی مدعی‌اند با نزدیک شدن به مهلت رفع تعهد ارزی، این سفارش‌ها در بازار زیاد شده است.