بازار سرمایه امروز با مجید عشقی رئیس پیشینش خداحافظی کرد و به استقبال حجت‌الله صیدی رئیس جدید خود رفت. پس از موافقت با استعفای مجید عشقی، جلسه اضطراری شورای عالی بورس تشکیل شد و در روز بیستم شهریور حجت‌الله صیدی به عنوان رییس بعدی سازمان بورس انتخاب شد.

امروز بیست و هفتم شهریور مراسم تودیع ‌رئیس سابق سازمان بورس و مراسم معارفه رییس فعلی برگزار شد که در آن سخنان حجت‌الله صیدی رییس جدید سازمان بورس بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفت. به نحوی که برخی تحلیلگران رشد بازار سرمایه در روز جاری را فرش سبز بازار سرمایه نسبت به معارفه صیدی می‌دانند.

البته می‌توان گفت که بازتاب سخنان محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور و عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در روز گذشته ترمز اصلاح شاخص بورس را کشید و بازار سرمایه را برای استقبال از رئیس جدید آماده کرد.

شاخص کل بورس امروز با افزایش ۱۶ هزار و ۵۸۶ واحدی در محدوده دو میلیون و هشتاد و چهار هزار واحد ایستاد.

 وزیر اقتصاد گفت که برای اقتصاد ما زشت است که کل مارکت کپ ما ۱۴۰ میلیارد دلار باشد و حجت‌الله صیدی رییس سازمان بورس اعلام کرد که مارکت کپ بورس باید به ۳۰۰-۴۰۰ میلیارد دلار برسد. این اظهار نظر صیدی مورد توجه سهامداران قرار گرفت چرا که به معنای افزایش ۱۱۴-۱۸۵ درصدی مارکت کپ بورس است.

صحبت‌های صیدی در نگاه اول به ذائقه بورسی‌ها خوش‌آمده است. او از عرضه برق در بورس انرژی سخن گفت و اعلام کرد که با رایزنی با نهادهای مسئول جلوی قیمت‌گذاری دستوری را می‌گیرد و منافع بازار سرمایه را در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیگیری خواهد کرد.

او صحبت‌هایی هم درباره پیگیری اثر نرخ سود بالا بر بازار سهام مطرح کرد. صیدی مطالبات و مشکلات اصلی اهالی بازار سرمایه را می‌شناخت و درباره آن وعده‌هایی را ارایه کرد. وعده‌هایی که اجرایی شدن آن‌ها از منظر برخی تحلیلگران محل مبهم است و با سایر سیاست‌های بودجه‌ای و کلان اقتصادی می‌تواند دچار تضاد شود.

به عنوان مثال قیمت‌گذاری دستوری به منظور کنترل تورم و حفظ قدرت خرید مردم اتخاذ شده است و حذف آن در کوتاه مدت اثر تورمی خواهد داشت، اتفاقی که تاکنون مانع از حذف قیمت‌گذاری دستوری شده است و شرکت‌ها را متحمل زیان نموده است. به همین خاطر تحلیلگران معتقدند که باید در واقعیت اقدامات را سنجید.

در روز جاری ارزش معاملات خرد رشد محسوسی داشت، خروج پول حقیقی از بازار سهام متوقف شد و همانطور که مشخص است همزمان با رشد محسوس ارزش معاملات خرد، ورود پول حقیقی به بازار سهام به ۲۳۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان دهنده بهتر بودن شرایط برای بازار سهام است.

حباب درهم کاهش یافت/ حباب سکه ثابت ماند

افزایش ۳۰۰ تومانی دلار در روز جاری تا محدوده ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان باعث کاهش حباب درهم در روز جاری شد و حباب درهم در محدوده ۲۵۱ تومان قرار گرفت. حباب سکه امامی هم برای چهارمین روز متوالی در کانال ۱۷ درصدی جا خوش کرد.

IMG_20240917_163557_577

مسعود پزشکیان رییس‌جمهور درهفته آتی به نیویورک سفر خواهد کرد. در جریان این سفر او با مکرون رئیس جمهور فرانسه و دبیر شورای اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.

همچنین رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

این خبر بر انتظارات اثر مثبت می‌گذارد، چرا که افزایش دامنه ارتباطات سیاسی در کشور و بهبود سیاست خارجه در گذشته، اثر کاهنده بر بازار ارز داشته است و تنوع ارتباطات خارجی منعکس کننده آرامش در فضای سیاست خارجی است که برای اقتصاد آرامش بخش است.

در گذشته بهبود ارتباط با عربستان، چین و هند اثر مطلوبی بر بازار ارز داشته است و مذاکرات تا حدودی روندهای صعودی را متوقف کرده است.

با این وجود، عصر امروز برخلاف کلیت مثبت اخبار، اسرائیل باز هم در اقدامی التهاب‌برانگیز دست به ترور برخی از نیروهای حزب‌الله زد. در این اقدام سفیر ایران در لبنان نیز زخمی شد. این خبر و تبعات آن می‌تواند با افزایش نگرانی‌ها و نااطمینانی‌ها اثر خود را بر بازارها بگذارد.