حمیدرضا عزیزی مسئول بازسازی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به تزریق ۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران در جمع خبرنگاران، گفت: در بحث ناوگان اتوبوسرانی با توجه به فرسودگی، در کنار نوسازی و اورهال اتوبوس‌ها، بازسازی نیز در دستور کار قرار گرفت. در حقیقت با توجه به دشواری تهیه اتوبوس‌ها و همچنین با توجه به تحریم‌های ظالمانه اعمال شده در کشورمان به حوزه بازسای اتوبوس‌ها وارد شدیم تا از این طریق آسایش نسبی برای شهروندان تهرانی را فراهم کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در دو مرکز، اتوبوس‌های ملکی از ابتدای سال جاری در حال بازسازی هستند که در این راستا در حال حاضر ۱۲۰ دستگاه اتوبوس در این دو مرکز در حال بازسازی است. قطعا برای سرعت دادن به این روال در آینده مرکزهای دیگری نیز برای بازسازی به کار گرفته خواهند شد؛ اما در حال حاضر دو مرکز «شهاب خودرو» و یکی از شرکت‌های پیمانکار با ما در راستای بازسازی این ۱۲۰ دستگاه همکاری می‌کند. به این ترتیب امروز ۴۰ دستگاه بازسازی شده که کارشان از ابتدای سال آغاز و در حال حاضر به پایان رسیده و وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران می‌شوند. پیشتر نیز ۴۲ دستگاه بازسازی و تحویل اتوبوسرانی شده بود.

مسئول بازسازی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکید کرد: سطوح تعمیراتی و بازسازی در سه سطح تعریف می‌شود که در سطح اول همه یونیت‌های اصلی بازسازی می‌شود که قطعا زمانبر است و هزینه بیشتری را نیز در بر می‌گیرد. در سطح دوم نیز سیستم‌های ترمز و سیستم‌های ظاهری بازسازی می‌شوند و در سطح سوم هم فقط سیستم‌های ظاهری و تزیینات مورد بازسازی قرار می‌گیرند.

 وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده هستند، افزود: در حال حاضر ۸۲ دستگاه اتوبوس در هر سه سطح بازسازی شدند و این در شرایطی است که اتوبوس‌های دو کابین ما یونیت‌های اصلی‌شان از برندهای خاص اروپایی است و بعضاً تأمین قطعات اصلی موجب ایجاد تأخیر در روند بازسازی‌ها می‌شد. امیدواریم ظرف سه ماه آینده حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوسی که برای بازسازی وعده داده شده را اجرایی کنیم.

 مسئول بازسازی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص هزینه‌های بازسازی اتوبوس‌ها گفت: بازسازی کامل یک اتوبوس حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و بازسازی در سطح سوم یعنی تزئینات و ظاهر اتوبوس‌ها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

وی تاکید کرد: اتوبوس‌ها طی قراردادی با شرکت پیمانکار بر اساس چک لیستی بازسازی می‌شوند و همه موارد مورد نظارت قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته تعدادی از اتوبوس‌ها به صورت ملکی بوده که به بخش خصوصی واگذار شده و بر همین اساس اتوبوس‌های ملکی کاهش پیدا کرده است.

عزیزی در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی از ۵۰۰۰ اتوبوس به ۱۸۰۰ اتوبوس در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، گفت: تعداد اتوبوس‌های ملکی پس از واگذاری ظرف سال‌های گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده؛ بلکه افزایش نیز داشته است و بی تردید هدف ما تسهیل عبور و مرور برای شهروندان است که در همین راستا یکی از اقدامات بازسازی اتوبوس‌هاست. همچنین اتوبوس‌های بازسازی شده در خطوط تندروی یک (تهرانپارس – آزادی) خط ۲ (خاوران آزادی) و خط ۳ (علوم تحقیقات آزادگان) مشغول خدمت رسانی خواهند شد.