4 عضو شورای شهر تهران امروز به شهردار تهران درخصوص برکناری ناگهانی برخی از مدیران محلات تذکر دادند .ناصر امانی،عضو شورای شهر تهران درخصوص ادامه نقض نظام‌نامه مدیریت محله با عزل و برکناری بسیاری از مدیران محله در سطح شهر تهران  تذکر دادو گفت : اگر قصدمان توسعه مشارکت محلی است این اقدامات به کاهش مشارکت محلی منجر خواهد شد. افرادی که زحمت کشیدند، کارمند شهرداری نیستند و قرار نیست باشند اما با یک ابلاغ به آن‌ها اعلام کردند که دیگر نباید سر کار حاضر بشوید. این یک حرکت ضد مشارکتی و برخلاف تبصره 5 و 8 نظام‌نامه است. در تبصره 5 و 8 نحوه انتخاب و برکناری اعضا کاملا مشخص شده است اما برخلاف آن عمل می‌شود. اگر از هر محله 2 نفر عزل شده باشند یعنی از 352 محله، 700 نفر عزل شده‌اند. این وضعیت تبدیل به آیینه برای دیگران می‌شود و می‌گویند با ما هم در دوره‌های بعد همین کار را می‌کنند! با این وضعیت مشارکت محله‌ای محقق نخواهد شد.

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ا شهر تهران  هم  درخصوص برکناری مدیران محلات گفت: براساس گزارشات واصله برکناری مدیران محلات که در برخی از محلات انجام شده بدون نامه کتبی و به صورت شفاهی صورت گرفته ، در روند این موضوع بعضا معاونین فرهنگی و اجتماعی مناطق نیز از دلایل برکناری این مدیران اظهار بی اطلاعی کرده اند.

وی با اشاره به تبصره هشتم ماده ۴ نظام نامه مشارکت محله ای شهروندان در مدیریت شهری بیان داشت: هرگونه عزل و نصب مدیریت محله می بایست براساس دستورالعمل هایی باشد که به شورا ارسال می شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با استناد به تبصره 6 همین ماده افزود: در معرفی و انتخاب مدیران محلات اولویت با مدیران کنونی درحال خدمت است.

معدنی پور از شهرداری تهران خواستار بررسی موضوع و ارسال دلایل برکناری مدیران محلات فعلی و مستندات مربوطه و همچنین دستورالعمل‌های مربوطه به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شد.

سوده نجفی هم یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران بود که امروز نسبت به برکناری مدیران محلات واکنش نشان داد. او با اشاره به موضوع ستاد مشارکت های محله گفت: پیشنهاد ما ریاست چمران بر ستاد مشارکت های محله است و امیدواریم که ایشان قبول کنند و ستاد مشارکت های محله از این وضعیت بلاتکلیفی خارج شود.

زهرا شمس‌احسان عضو شورای شهر تهران،  هم  با تاکید بر لزوم حفظ سرمایه‌های اجتماعی فعال و باسابقه سرای محلات گفت: با توجه به تجربه 14 ساله مدیریت شهری در رویکردهای محله محوری و شهروندمداری که با اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان "ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات شهر تهران" از سال 1388شروع شده است.

شمس‌احسان اضافه کرد: با تصویب مصوبه "نظامنامه مشارکت محله ای شهروندان در مدیریت شهری" در دوره ششم تثبیت شده است انتظار می رود که از اقدامات سلیقه‌ای بدون در نظر گرفتن پشتوانه و سرمایه اجتماعی کسب شده در طول این دوره 14 ساله به بهانه واهی اجرای مصوبه اخیر شورا جلوگیری شود.

وی افزود: بر اساس گزارش‌‌های موجود، پایان همکاری ناگهانی با برخی مدیران بدون طی مراحل حقوقی و قانونی از طرف ستاد مشارکت‌های محله ‌ای برخی مناطق در حال انجام است. شهرداری تهران وفق ماده سوم و چهارم مصوبه "نظامنامه مشارکت محله ای شهروندان در مدیریت شهری" بر لزوم جلوگیری از اقدامات سلیقه ای تا تعیین تکلیف دستورالعمل های اجرایی مربوطه اقدام شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس مفاد تبصره هشتم بند 4-2 مصوبه شورا، شرایط وچگونگی انتخاب، عزل، وظایف، اختیارات و مدت زمان مدیریت مدیران محله طبق دستورالعملی است که توسط شهرداری تهران تهیه و به تصویب ستاد هماهنگی محله ای شورای اسلامی شهر تهران برسد، لذا اقدامات به این‌گونه معاونت فرهنگی و اجتماعی باید بعد از تایید تصویب این دستورالعمل‌ها باشد.  اینگونه اقدامات باعث تخریب سرمایه اجتماعی مدیریت شهری بوده و باعث از بین رفتن انگیزه نیروهای باسابقه و فعال در اجرای برنامه های مرتبط با مشارکت شهروندان در سرای محلات می شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: ضرورت دارد گزارش مستمر از نحوه عملیاتی کردن مصوبه شورای ششم با حفظ دستاوردهای اجرای مصوبه قبلی شورا از سال 1388 تاکنون ارائه شود  و خارج از چارچوب مقررات مذکور اقدامی صورت نپذیرد.