موسی الرضا حاجی بگلو در نطق پیش از دستور خود در بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که با حضور رئیس مجلس  برگزار شد، گفت: حضور آقای قالیباف برای ما مغتنم است و باید از این فرصت استفاده کنیم. جناب آقای قالیباف در حضور شما کارهای بزرگی که در تهران در زمان شما انجام شده بسیاری از مشکلات این شهر را حل کرده است و ما قدردان این تلاش هستیم.

وی افزود: ما یک طرحی را در رابطه با کمیسیون ماده ۵ ارائه کردیم و ۲ سال است که به مجلس ارسال کردیم ولی متاسفانه با پیگیری‌های زیاد اکنون در مرکز پژوهش ها گیر کرده است. از آنجایی که بجز تهران کمیسیون ماده ۵ در اختیار استانداری‌هاست و شهرداری‌ها اختیاری دارند و اگر ما بخواهیم رونق ساخت و ساز را داشته باشیم باید این ماده اصلاح شود و در اختیار شهرداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در خصوص کمیسیون ماده ۷ هم مشکل داریم و قرار شده است تبدیل وضعیت باغات را به کمیسیون ماده ۵ واگذار کنند. اگر این اتفاق رخ دهد یک فاجعه تمام عیار خواهد بود چرا که رانت زیادی ایجاد می‌کند. مجلس شورای اسلامی به عنوان پارلمان ملی و شورای اسلامی به عنوان پارلمان محلی شناخته می‌شود اما ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت عظیم به درستی استفاده کنیم و اگر ما بتوانیم قانون را در حوزه شوراها به درستی اعمال کنیم، بسیاری از مشکلات شوراها حل می‌شود.

وی تاکید کرد: پیش از این شورای عالی استان‌ها ذیل ساختار مجلس بود و انتظار ما این است که دوباره این مناسبات برقرار شود. طرحی در دست تدوین داریم که منصوبان دولت در استان ها در حوزه اختیارات شوراها، به مدیریت شهری پاسخگو باشند. فرمانداران و استانداران در حوزه اختیارات خود، جایگاه فرا انسانی کسب کرده‌اند و خود را به مردم پاسخگو نمی‌دانند. بنابراین طرحی را برای پاسخگو کردن استانداران و فرمانداران و منصوبان دولت در استان‌ها از سوی شوراها آماده کرده‌ایم. از این رو از شما درخواست داریم برای وصول طرح و تصویب آن مجلس همکاری لازم را انجام دهد.

همچنین در این اجلاس  علی گوزلی در نطق پیش از دستور خود گفت: همانطور که استحضار دارید در جوامع امروزی پیشرفت و توسعه یک کشور مستلزم وجود برنامه مدون، کامل و همه جانبه برای یک مدت معین است.

وی با اشاره به مباحث اقتصادی افزود: یکی از راه‌هایی که می‌تواند شادی را به جامعه بیاورد، ورزش است در صورتی که در برنامه هفتم توسعه که با شعار پیشرفت و توسعه اقتصادی توام با عدالت برنامه‌ریزی شده توجه جدی به ورزش نشده است. در صورتی که برنامه ریزی درست در این حوزه می‌تواند اقتصاد و اشتغال، فرهنگ سازی، نشاط اجتماعی و بسیاری موارد دیگر را به همراه بیاورد.

این عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به مسئله آموزش توجه جدی می‌شود؛ در صورتی که در کشور ما نگاه ابزاری به مسئله آموزش از سوی مدیران وجود دارد. تقلیل و تنزل مستمر بودجه آموزش و پرورش، عدم مدیریت منابع انسانی که گاها با کمبود دبیر در مدارس مواجه شده و نبود عدالت آموزشی با وجود بیش از 20 نوع مدرسه در کشور همه از بی‌برنامگی در این حوزه بوده و تاثیر منفی بر عملکرد این اداره می‌گذارد.

نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی که مهمان ویژه این جلسه شورا بود گفت: مردم از تبعیض و توزیع ناعادلانه بودجه ملی ناراضی هستند. برای مثال در شهر نظرآباد با قدمت ۹ هزار ساله تپه، یک متر شبکه فاضلاب که ساخت آن با بودجه های محلی امکان پذیر نیست، وجود ندارد.

وی ادامه داد: شورای عالی استان‌ها به عنوان بالاترین نهاد شورایی کشور اجاره نشین شهرداری است و لازم است ساختمانی در شأن این شورا در نظر گرفته شود. همچنین درخواست داریم طرح‌های ارسالی از سوی شورای عالی استان‌ها با سرعت بیشتری در مجلس اعلام وصول و بررسی شود.