به گزارش اکوایران؛ از اوایل شب بارش برف در مناطق مختلف تهران به خصوص مناطق شمالی آغاز شد که با وجود اعلام و هشدار سازمان هواشناسی برای بارندگی‌های جدید شهر تهران قفل شد.

خیابان‌های اصلی و ۱۰ بزرگراه شهر تهران از حدود ساعت 8 شب قفل شدند و مردم تهران که همیشه در ترافیک گرفتار هستند بیش از گذشته با این معضل روبرو شوند، معضلی که در صورت توجه مدیران شهری به پیش‌بینی‌های هواشناسی تا این حد مردم را گرفتار نمی‌کرد. 

در اولین اقدام استانداری تهران اعلام کرد که فردا مدارس ابتدایی ۴ منطقه شهر تهران مجازی است، بر این اساس کلاس‌های درس مدارس ابتدایی مناطق یک، دو، چهار و پنج شهر تهران به‌خاطر سرمای هوا و یخبندان به صورت مجازی تشکیل می‌شود. 

همچنین کلاس‌های مدارس ابتدایی شهرستان‌های کن سولقان، لواسان، رودبار قصران، پردیس، دماوند و فیروزکوه نیز فردا در شاد برگزار می‌شود.

هشدار پلیس راهور درباره تردد در منطقه یک تهران

در عین حال رییس پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت نامطلوب معابر شمال پایتخت به ویژه در منطقه یک خبر داد و از رانندگان خواست به این منطقه سفر نکنند.

ابوالفضل موسوی پور از لغزندگی معابر در مناطق شمالی شهر به ویژه خیابان‌های باهنر، پاسداران به دلیل ریزش نزولات آسمانی خبر داد و به مردم توصیه کرد که با توجه به بارش برف و لغزندگی معابر در صورت امکان از منزل خارج نشوند یا ضمن رعایت سرعت مطمئنه با تجهیزات کامل در شهر تردد کنند.

رئیس پلیس راهور تهران از شهروندان ساکن در مناطق شمالی شهر به ویژه منطقه یک خواست که در صورت نداشتن کار ضروری از تردد در سطح معابر خودداری کنند چرا که وضعیت معابر به دلیل ریزش برف لغزنده است و جدا از ایجاد ترافیک‌های بلند مدت، احتمال تصادف نیز زیاد می‌شود.

موسوی‌پور همچنین به ایسنا گفت: طبق اعلام هواشناسی بارش برف تا ساعاتی دیگر در تهران ادامه خواهد داشت و این اتفاق طبق پیش‌بینی هواشناسی می‌تواند منجر به یخ‌زدگی معابر شود، پدیده‌ای که در معابر شمالی تهران بیشتر احتمال وقوع دارد.

به گفته رئیس پلیس راهور تهران، در خیابان‌های پاسداران، شهید لواسانی، سعدآباد، ولیعصر حدفاصل پارک وی تا تجریش، خیابان دکتر شریعتی و اکثر بزرگراه‌ها به خصوص بزرگراه‌های مناطق شمالی مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی، قسمت شمالی بزرگراه یادگار امام، بزرگراه شهید بابایی، بزرگراه شهید همت، بزرگراه شهید سلیمانی، بزرگراه شهید حکیم، بزرگراه شهید چمران و بزرگراه کردستان ترافیک پرحجم و در مقاطعی سنگین بود.

موسوی پور تاکید کرد: شهروندان در مناطق شمالی تهران در صورت الزام برای تردد و سفر درون شهری لازم است حتما با سرعت مطمئنه رانندگی کنند و برای تردد از محورهای شیب‌دار شمال تهران زنجیرچرخ به همراه داشته باشند، در ساعات پایانی شب نیز با توجه به احتمال یخ‌زدگی معابر و کاهش سطح اصطکاک باید بیشتر احتیاط شود.

رئیس پلیس راهور تهران از آماده‌باش ماموران پلیس راهور تهران خبر داد و گفت: ماموران نسبت به روان‌سازی ترافیک اقدام خواهند کرد، اما لازم است که مردم نیز با ماموران همکاری داشته و به توصیه‌ها و هشدارهای پلیس توجه کنند.

موسوی‌پور هشدار داد که شهروندان از سفر به مناطق شمالی تهران برای برف‌بازی پرهیز کنند، چرا که لغزندگی معابر می‌تواند سبب ایجاد تصادف شود. از سوی دیگر نیز تراکم جمعیت در معابر شمالی تهران می‌تواند سبب ایجاد ترافیک سنگین شده و رفت‌وآمدهای ضروری را دچار اخلال کند.

حجم سنگین بارش برف 

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه یک تهران نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: حجم برف در ۲ ساعت گذشته برابر نصف روزهای اخیر است و موج جدید بارش برف بسیار سنگین‌تر از بارش‌های سه روز اخیر است.

براساس اظهارات احسان صفایی، شن مخصوص به اندازه کافی در سایت‌ها دپو و مخازن سطح منطقه در حال شارژ است و مشکلی از بابت شن پاشی وجود ندارد ولی به علت بارش شدید برف و تردد زیاد شهروندان خدمات رسانی با کندی و به سخت در حال انجام است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه یک تهران اظهار کرد: بارش برف تا فردا بعدازظهر ادامه دارد و امیدواریم با تعطیلی مدارس منطقه و حجم کمتر ترددها، بتوانیم خدمات‌رسانی را با سرعت بیشتری انجام داده و به پایان برسانیم.

براین اساس تا قبل از ساعت ۱۸ سه‌شنبه، متوسط بارش در منطقه یک ۵۰ سانتی متر بود و بیشترین بارش در ارتفاعات دربند، جماران، ولنجک حتی به ۸۰ سانتی‌متر هم رسید.

با وجود وعده‌های مسئولان مدیریت شهری برای خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی، خیابان‌های برفی و یخ‌زده شمال تهران در نبود تجهیزات برف‌روبی، به پارکینگ خودروها تبدیل شده و در نقشه ترافیکی شهر تهران تا ساعت ۱۱ شب خیابان‌های منطقه یک هنوز وضعیت قرمز داشتند.