به گزارش اکوایران، در جریان برگزاری دویست و پنجاه و ششمین جلسه  شورای شهر تهران، گزارش حسابرسی سازمان تاکسیرانی برای سال مالی 1402 مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت. ابتدا حسابرس رسمی شورا، در قرائت گزارش حسابرسی این سازمان را از حیث صورت های مالی، صورت های درآمد هزینه و جریانات نقدی از تمام جنبه های با اهمیت و طبق استانداردهای حسابرسی، به نحو مطلوب عنوان کرد.

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران، در تشریح این گزارش، الزام به تشکیل کارگروه ویژه برای رفع مواردی از جمله، پوشش بیمه ای موجودی ها، طراحی سیستم مدون در خصوص ثبت درآمدها جهت شناسایی و کنترل حسابها، پیگیری وضعیت دارایی های ثابت سازمان همچون یک واحد آپارتمان در خیابان ملک، انجام تکالیف مقرر در شورای عادی سالانه را از بندهای تکلیفی این حسابرسی برشمرد و تأکید کرد که این سازمان تا پایان شهریور فرصت دارد در خصوص وظایف تکلیفی اقدام و گزارش آن را به صحن شورا ارسال کند.

 جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم  در جریان بررسی  گزارشی حسابرسی سازمان تاکسیرانی برای سال 1402 و درباره  برخی از مشکلات در سازمان تاکسیرانی گفت:  تقریباً یک سری از موارد هیچ ارتباطی به سازمان تاکسیرانی ندارد؛ بلکه مستقیماً مرتبط با سیاست‌های شهرداری تهران است. برای مثال لایحه هیئت مدیره تدوین و ارسال شده اما پس از آن، این لایحه هیچ اصلاحی نداشته است.

وی ادامه داد: متأسفانه متوجه شده‌ایم که بخشی از بودجه سازمان تاکسیرانی برای ون‌ها، به سازمان اتوبوسرانی داده شده است.

تشکری هاشمی در خصوص تاکسی‌های فرسوده بیان کرد: در تهران ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که طبق آمار، ۵۰ تا ۶۰ هزار تعداد از این تاکسی‌ها به سن فرسوده رسیده‌اند. هم در سال گذشته و هم امسال برای نوسازی تاکسی‌ها بودجه اختصاص داده‌ شد اما هنوز این امر محقق نشده است. زیبنده مردم تهران نیست که سوار بر تاکسی‌های فرسوده شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار کرد: با وجود اینکه شهرداری تهران بر واردات خودروهای برقی اصرار دارد؛ هنوز مردم و رانندگان تاکسی برقی‌سازی را قبول ندارند. در حالی که بیش از ۳۰ هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد اما فقط ۱۵۰ نفر از رانندگان  خواهان خرید تاکسی‌های برقی هستند. این به معنای آن است که  رانندگان حاضر نشده‌اند خودرویی که تماماً قسطی است را خریداری کنند.

وی با تأکید بر اینکه نیابد در چرخه معیوب قرار بگیریم؛ گفت:  بهترین خودروها در داخل تولید می‌شوند اما یک مرتبه تمام همت خود را روی خودروهای برقی گذاشته‌ایم و در طول این ۳ سال و تا این لحظه، فقط ۲۵۰۰ خودرو نوسازی شده‌اند.

تشکری هاشمی در خصوص الزام سازمان تاکسیرانی به طراحی یک سامانه جدید گفت: سازمان تاکسیرانی را مجبور کرده ایم تا برای ثبت درآمدهای خود اقدام به طراحی سامانه جدید کند. در حالی که سیستم‌های بانکی بسیاری وجود دارند؛ صحیح نیست که بخواهیم این کار را انجام دهیم.

 سوده نجفی ؛عضو هیئت رئیسه شورا هم با اشاره به برگزاری جلسه با رانندگان تاکسی های برقی که اخیرا اقدام به استفاده از این خودرو ها کرده اند؛ گفت: متأسفانه برخی رانندگان از تاکسی های برقی رضایت نداشتند و تمایل آنها به استفاده از خودروهای دوگانه سوز بود. از سویی دیگر از لحاظ جایگاه های شارژ در سطح شهر، کم است. ضمن آنکه ما در حال حاضر با کمبود برق نیز رو به رو هستیم و گاهاً این خاموشی ها تا 3 ساعت ادامه دارد.

وی افزود: با وجود این قعطی ها چطور می توان برق خودروها را هم تأمین کرد. از سوی دیگر، متأسفانه هیج اقدام و یا کنشی در خصوص سوق پیداکردن به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر دیده نشده است. از این رو توصیه داریم شهرداری تهران در این خصوص تدابیر لازم را صورت دهد.

نجفی گفت: شهردار تهران قول داده بود که ۵۰ درصد هزینه تاکسی های برقی را دولت بپردازد؛ اما اقدامی انجام نشده است. با این روند، نه تنها  نوسازی در ناوگان انجام نمی شود بلکه فرسودگی تاکسی ها هم ادامه خواهد یافت.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه تا وقتی که وزارت نفت ماده 12 را عملیاتی نکند و یارانه نپردازد، راننده نمی تواند تاکسی یک میلیارد تومانی بخرد؛ گفت: تأمین هزینه تاکسی حتی با پرداخت حق دولت هم سخت است اما باید پرداخت این مبلغ، سریعتر به نتیجه برسد و وزارت نفت این تصمیم منطقی جدید را بگیرد.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران نیز پیشنهاد کرد با توجه به این که جلسه حال حاضر، مربوط به حسابرسی است و نمی توان به صورت ماهوی مسائل مربوط به این سازمان را بررسی دقیق کرد؛ خواستار تشکیل یک جلسه تخصصی در این باره شد.

 شادی مالکی ؛مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در ادامه این جلسه گفت: در گزارش حسابرسی وضعیت مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد که بر اساس گزارشات از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ در جدول بهای خدمات مالیات در نظر گرفته شده است. تمامی خدمات حمل و نقل عمومی معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند و قاعدتاً هر خدماتی که در سازمان ها و شرکت ها به عنوان خدمات حمل و نقل ارائه می شود؛ نباید مشمول مالیات باشد.

وی افزود: بحث دو درصد از قراردادهای سرویس مدارس سال ۹۲ سازمان مجاز شناخته شده که این دو درصد را دریافت کند و بر اساس رأی سال ۱۴۰۲ دیوان عدالت اداری برابر یکی از شرکت های شهرداری، این دو درصد ابطال می شود.

وی ادامه داد: تمامی خدمات سرویس مدارس شهرداری به سازمان تاکسیرانی محول شد و راهبری آن نیازمند بازنگری در رأی نهایی است. چراکه برای سازمان هزینه دارد و ردیف بودجه آن پیش بینی نشده است. لذا موضوع توسط سازمان پیگیری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به پنج میلیارد تومان پوشش مالیاتی برای سازمان در سال جاری، گفت: تمام هزینه ها و درآمدها در سامانه ثبت می شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: سازمان تاکسیرانی وظایف بسیار گسترده و پیچیده ای دارد و علیرغم اینکه تأمین وسایل حمل و نقل عمومی وظیفه شهرداری است؛ شهرداری چندین سال است که از این چرخه خارج شده و فعالیت تاکسی های اینترنتی باعث شده تعداد زیادی از تاکسی های شهرداری علیرغم دریافت یارانه دولتی همچون طرح ترافیک، سهمیه سوخت و بیمه تکمیلی در شرکت های اینترنتی فعالیت کنند و امکان کنترل و نظارت کافی نیز در سازمان وجود ندارد.

مالکی با بیان اینکه ۶۴ هزار کارنامه فعال در سیماتاکسی مشاهده می شود؛ تصریح کرد: نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ هزار تاکسی نیز در شرکت های اینترنتی فعالیت می کنند اما به هرشکل بیش از نیمی از تاکسی ها فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارند.

وی با اشاره به تخصیص دو هزار میلیارد تومان بودجه به سازمان، گفت: به سه برابر این بودجه برای سازمان نیاز است. اگر این رقم به صورت نقد هم تأمین شود نیمی از ناوگان را هم نمی توانیم تأمین کنیم. امسال بنابر پیگیری های صورت گرفته و دغدغه مندی موجود برای افزایش تنوع تاکسی ها، سه خودروی تاکسی بنزینی و دوگانه سوز به رانندگان پیشنهاد شد که از ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است و رانندگان امکان نوسازی را خواهند  داشت. امسال به جز سورن دوگانه سوز، دو خودروی دیگر را به رانندگان معرفی می کنیم و برای یکی از خودروها ثبت نام نیز در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه تسهیلات صندوق کارآفرینی امید شامل این خودروها نیز به صورت پنج ساله با اقساط ۸ درصدی می شود، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام دولت نیمی از هزینه خودرو را باید دولت پرداخت کند. اگر آلودگی هوا مشکل جدی در شهرهاست و یکی از دلایل تأمین تاکسی های برقی، آلودگی هوا و دلیل دیگر عدم تأمین تاکسی ها توسط شرکت های داخلی است و با تمام پیگیری های انجام شده و توجه به تلاش واحدهای تولیدی داخلی، تنها سه هزار دستگاه می تواند در اختیار شهرداری قرار بگیرد و حتماً باید از ظرفیت واردات استفاده شود.

وی ادامه داد: حداقل باید بخشی از تأمین هزینه تاکسی ها توسط دولت انجام شود و تقاضای من به عنوان یک شهروند در تهران این است که دولت جدید حتماً حمایت لازم را داشته باشد. در حال حاضر برای برخی خودروها، هر راننده باید ماهانه ۱۷ میلیون تومان قسط بپردازد. کدام راننده این توان را دارد؟ ما موضوع ضمانت و تسهیلات صندوق کارآفرینی را برطرف کردیم و راننده تاکسی با ۲۰۰ میلیون تومان می تواند تاکسی را خریداری کند. اما اگر دولت سهم خود را نپردازد؛ تأمین این تاکسی ها قابل تحقق نیست.

در نهایت، بندهای تکلیفی گزارش حسابرسی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برای سال ۱۴۰۲، تأیید شد.