مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای  شهر در دویسـت و هفتـاد و یکمین که به مناسبت هفته نیروی انتظامی که با حضور سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا برگزار شد؛ تذکری را که سال گذشته در صحن شورای شهر ارائه کرده بود را مجدداً اعلام کرد و افزود: ضمن تبریک هفته فراجا به نیروهای خدوم پلیس،لازم است بحث تردد خودروهای مسئولین در خطوط ویژه اتوبوس را یادآور شوم.

وی افزود: در تعالیم دینی این موضوع را یاد گرفته ایم که «الناسُ علی دینِ ملوکِهم» و از پلیس راهنمایی و رانندگی انتظار داریم با معدود افراد از جمله معدود نمایندگان مجلس و مسئولانی که به انحاء مختلف از خطوط ویژه اتوبوس استفاده می کنند، برخورد لازم را داشته باشند.

بابایی تأکید کرد: تعدادی از مسئولان که پروتکل امنیتی ندارند نیز از پلیس راهنمایی و رانندگی مجوز تردد در این خطوط را دریافت کرده اند که خواهشمندیم با این موضوع برخورد شود تا شاهد قانونمند شدن شهرمان باشیم.

درجلسه امروز شورای شهر تهران رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نسبت به تعدد پلاک‌های مخدوش در سطح شهر تهران تذکر داده و نیز خواستار برخورد قاطع با رانندگانی شد که به طور خودسرانه وارد خط ویژه می‌شوند.

مهدی عباسی، با بیان این که  ما از منظر مأموریت‌های شهرداری صحبت می‌کنیم ولیکن مأموریت‌های شهرداری در برخی مواقع نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است گفت :‌ تقاضا می‌شود پلیس راهور در خصوص موضوع سد معبر خیابانی که یک دور معیوب را آغاز کرده و حاصل آن ایجاد ترافیک و بی‌نظمی و اختلال در مسائل شهری است؛ اقدامات لازم را انجام دهد. 

وی افزود: تردد وانت‌ها و به ویژه نمایشگاه‌داران که علاوه بر آنکه مغازه خود را مملو از خودرو کرده‌اند خیابان را نیز تا یک شعاع وسیع مسدود کرده‌اند؛ بر میزان ترافیک و سد معبر می‌افزاید. آن‌ها اجازه ندارند این خودروهای میلیونی و میلیاردی را که حالت تفاخر و تکاثر نیز دارند؛ به رخ کشیده و از آن ثروت افزونی کند. رستوران‌ها، مراکز تجاری و خدماتی نقاطی هستند که از پیش به عنوان هدف مشخص شده‌اند   و تابلوی ایست در آنجا نه تنها برای رفع این مسئولیت است بلکه بیشتر جهت جلب مشتری کاربرد دارد.

عباسی گفت: پلیس به تنهایی نمی‌تواند این موضوع را مدیریت کند و رفع این معضل نیازمند همکاری تمام دستگاه‌هاست. حضور خودروهای بی‌شمار با چراغ‌های ال ای دی در خط ویژه تردد اتوبوس، چه ضرورتی دارد، درخواست می‌شود در خصوص ارائه مجوز به خودروها تجدید نظر شده و با آن‌هایی که به صورت خودسرانه وارد این خط می‌شوند و نیز موتور سواران برخورد قاطع شود. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه اشاره‌ای هم به تعدد پلاک‌های مخدوش  کرده و بیان داشت:  اگر این امر تبدیل به یک رویه شود؛ قطعاً یک مشکل جدی پیش خواهد آمد. تمرکز بر خدمات غیر حضوری اقدامات مناسبی است اما سرعت بخشی بر آن ضروری و لازم است. بار دیگر از نیروی انتظامی که زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند، تشکر و قدردانی می‌شود و باید ظاهر و پوشش این نیروهای خدوم ویژه و فاخر باشد تا ان‌شاءالله نتایج خوبی را در این موراد یادشده شاهد باشیم.

دراین جلسه سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اهمیت ویژه موضوع آموزش شهروندی، تصریح کرد که باید در زمینه ارتقای فرهنگ ترافیک و حمل و نقل، سرمایه گذاری مجدد صورت گیرد.

 علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهربا بیان این که یکی از بخش‌های مهمی که در فعالیت تمام دستگاه‌ها چه پلیس راهور و چه شهرداری و سایر بخش‌ها در تهران وجود دارد، مربوط به موضوع فرهنگ سازی است گفت :‌ منکر تأثیر هوشمندسازی و توسعه زیرساخت‌ها نیستیم اما موضوع فرهنگ سازی که در مدیریت شهری از آن به عنوان آموزش شهروندی یاد می‌شود؛ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید در این زمینه یک سرمایه‌گذاری مجدد انجام شود. امروز ما نیاز به کارکترها و شخصیت های آموزشی مثل سیا ساکتی‌های به روز شده داریم؛ اثری به یاد ماندنی که همه به خاطر دارند.

سخنگوی شورا با بیان اینکه به هم ریختگی‌های اجتماعی در تهران ما را به جایی رسانده که به هر نقطه که نظر می‌کنیم، شاهد تخلف هستیم؛ گفت: شورا در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی چه در برنامه توسعه چهار ساله و چه در برنامه بودجه سال گذشته اقدامات فراوانی را انجام داده است. شهرداری تهران نیز در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشته اما برخی در تلاش هستند که موضوع افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، اتفاق نیفتاده و به سرانجام نرسد. حتی اگر ما با یک دکمه تمام این مشکلات را حل می‌کردیم و ناوگان حمل و نقل، توسعه کامل می‌یافت؛ باز هم با مشکل فرهنگی مواجه بودیم.

وی افزود: ما کماکان شاهد سفرهای تک سرنشین در سطح شهر تهران هستیم و باید در این زمینه آموزش‌های لازم انجام شود تا در صورت تحقق توسعه ناوگان نیز مردم به درستی بدانند که از این ناوگان به شیوه‌ای که در سایر کشورها استفاده می‌شود؛ استفاده کند.

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران هم  بعد از استماع گزارش رئیس پلیس راهور اظهار داشت: هفته نیروی انتظامی را خدمت همه سبزپوشان امنیت و نظم تبریک و از خدمات پرسنل زحمتکش راهنمایی و رانندگی که در همه ایام برای نظم ایران زمین تلاش می کنند تشکر می کنم.

وی گفت: یکی از مشکلات شهر تهران در ۶ ماهه دوم سال شاهد آن هستیم؛ پدیده وارونگی هوا و آلودگی هواست که یکی از دلایل این موضوع، موتور سیکلتها هستند. بر اساس آمارها حدود ۵ میلیون موتور سیکلت در شهر تهران در حال تردد هستند که تنها ۱۰ درصد از این موتور سیکلت ها دارای معاینه فنی هستند. لذا پلیس راهور باید با همکاری شهرداری نسبت به این مسئله توجه ویژه داشته باشد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران افزود: حضور موتورسیکلت ها در پیاده روها و ایجاد سدمعبر به یک مسئله تبدیل شده است و عبور و مرور را برای شهروندان با مشکل مواجه کرده است.

نجفی با بیان اینکه تهران نیازمند یک برنامه جامع ترافیک است گفت: سند طرح جامع حمل و نقل و ترافیک نیازمند بازنگری و ابلاغ مجدد دارد. طرح محدوده های ترافیک بیش از ۴ دهه است که قدمت دارد و باید بروز رسانی شود. همچنین مدیریت سفرهای خروجی از تهران در ایام خاص و تعطیلات نیازمند برنامه ریزی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد پلیس راهور برنامه خود را برای ترافیک شهر تهران و نیاز هایی موجود را پیش از ارایه لایحه بودجه از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد تا بررسی و همکاری لازم صورت گیرد.

حبیب کاشانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه هرکجا که مردم را دیدیم و مردم کنار ما بودند، موفق بودیم؛ اظهار داشت:  بسیار جای تعجب دارد که چرا از این پتانسیل عظیم مردمی استفاده نمی‌شود. زمانی که جرائم بازدارنده نباشند و ما نتوانیم فرهنگ سازی کنیم، به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید. همانطور که گفته شد در کشورهای بزرگ با جمعیت میلیاردی، فرهنگ سازی مناسبی در خصوص ترافیک صورت گرفته است .در حالی که ما شاهد چنین نظم و فرهنگ سازی در داخل کشور نیستیم.

وی افزود: از پتانسیل مردم در اطلاع رسانی و آگاهی از اخبار در تمام زمینه‌ها استفاده می‌شود. بر اساس مطالعات،  مثلاً در کشوری مانند آلمان، عمده این خبررسانی‌ها و اطلاع رسانی‌ها توسط بانوان بازنشسته انجام می‌شود. این امر از میزان جرایم و تخلفات می‌کاهد. لذا پیشنهاد می‌شود از این پتانسیل در موارد اینچنین استفاده شود و همچنین پیشنهاد می‌شود سامانه‌ای طراحی شود تا شهروندان در صورت مشاهده تخلف امکان اطلاع رسانی سریع را داشته باشد. با فرهنگ سازی نسل‌های آینده را وفادار به اجرای قانون کنیم. 

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در جریان دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران و پس از ارائه گزارش رئیس پلیس راهور فراجا و ضمن عرض تبریک هفته فراجا گفت: ایجاد کاربری‌های جدید و تغییر قوانین به سبک نو جای تقدیر دارد و باید از دیدگاه‌های خوب سردار حسینی تشکر کنم. زحمات وی در تاریخ به یادگار خواهد ماند. اکنون از پلیس سنتی به سمت پلیس مدرن حرکت می‌کنیم. 

وی ادامه داد: سال‌های گذشته قانون الحاق سه تبصره به بند 12 ماده 4 قانون نیروی انتظامی  به تصویب رسید که بر مبنای آن به استثناء سلاح و مهمات، تجهیزات مخابراتی و حقوق کادر رسمی نیروی انتظامی، مابقی نیازها  باید توسط  شهرداری تهران تدارک دیده شود تا نظم، انضباط و آراستگی شهر به نحو شایسته‌ای به اجرا درآید. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: حدود ۷ سال است که مبادله داده‌های تخلفات جرائم رانندگی بین شهرداری تهران و پلیس راهور دچار اختلال شده و ایراداتی بر این کار گرفته شده اما تا به این لحظه، هنوز این موارد حل نشده‌اند و تقاضای من این است تا جلسه فوری بین نمایندگان شهرداری و پلیس راهور برگزار شود تا این مسئله ختم به خیر شود. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه ما به زحمات پلیس راهور واقف هستیم؛ اظهار داشت: اما آنچه که چهره شهر را نازیبا کرده و ما را در منظر شهروندان و مهمانان تهران شرمنده کرده؛ رفتارهای نابهنجار برخی موتور سیکلت سواران است و این موضوع به نوعی منجر به تحقیر فرهنگ جامعه ما شده است. متاسفانه شاهد رفتارهای بدوی و به دور از فرهنگ هستیم. در سایر کشورها، موتورسواران قانونمند هستند؛ در یک خط حرکت می‌کنند و کلاه ایمنی بر سر دارند. اما متاسفانه در تهران، امنیت جانی در پیاده‌راه‌ها و خیابان‌های شهر نداریم و باید نسخه موتور سیکلت سواران متخلف را بپیچیم. تقاضای من این است که رئیس پلیس راهور فراجا اهتمام ویژه‌ای در این حوزه داشته باشد.

در جریان این جلسه مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا در ادامه به دو نکته مهم در اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا مبنی بر استفاده از بخش خصوصی و رتبه بندی رانندگان اشاره کرده و گفت: در خصوص استفاده از  بخش خصوصی باید گفت که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با استفاده از بازنشستگان پلیس معمولاً مجموعه‌هایی شکل می‌گیرد که به صورت محلی مدیریت ترافیک را بر عهده می‌گیرند و با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند ایجاد رضایت می‌کنند که خوشبختانه مجموعه پلیس راهور ما نیز در این مسیر در حرکت است. 

رئیس کمیته نظارت شورا در ادامه اشاره‌ای نیز به  موضوع  سقف تعداد خودروهایی است که در سطح شهر تهران در ساعات اوج ترافیک امکان تردد دارند؛ اشاره داشته و بیان داشت:  در بسیاری از مواقع شهروندان گله دارند که تهران در حال تبدیل شدن به یک پارکینگ بسیار بزرگ است. بارها برای ما پیش آمده که ساعات طولانی در بزرگراه ها پشت ترافیک مانده‌ایم و عملاً از دست پلیس هم کاری برنمی‌آید که  این امر سبب سوختن میلیون‌ها لیتر بنزین و افزایش میزان آلودگی هوا می‌شود و نیز به دلیل تفاوت نرخ بنزین در کشور هزینه قابل توجهی را به شهرونتحمیل می‌کند. 

وی با تأکید بر ایکه  پلیس در انتهای این خط ایستاده و ما شاهد هستیم که شهرداری‌ها در ادوار مختلف با ارائه مجوزهای عجیب و غریب به ویژه در مناطق شمالی شهر تهران بر شدت میزان ترافیک افزوده و می‌افزایند؛ گفت: اگر برج‌هایی که شهرداری مجوز آن‌ها را صادر کرده ساخته شوند؛ خواهیم دید که چه بلایی سر ترافیک و آلودگی خواهد آمد. در این شرایط پلیس باید چه اقدامی انجام دهد. 

اقراریان در قالب پیشنهادی مبنی بر ایجاد یک دفتر هماهنگی با راهور در مجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود مسئول مربوطه از سوی پلیس راهور معرفی شود. یعنی یکی از افسران زبده پلیس راهور به عنوان رئیس این دفتر در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حکم شهردار مشغول به کار شود. گرچه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در مباحث مربوط به اتوبوس زحمات بسیاری را متحمل شده‌اند تا میزان ناوگان را افزایش دهند اما معمولا ضعیف‌ترین عملکردها را در حوزه مربوط به مدیریت ترافیک‌ها در این دوره از سوی شهرداری شاهد و ناظر هستیم. 

رئیس کمیته نظارت شورا تصریح کرد: تمرکز معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری بر موضوع ناوگان و خرید اتوبوس که البته امری ضروری و لازم است باعث شده از سایر مأموریت‌ها به خود در این زمینه باز بماند. در اینجا این دفتر هماهنگی می‌تواند به حل مسائل اینچنین کمک کند. یکی از مسائلی که ما با آن مواجه هستیم ترافیک‌های نقطه‌ای است که در برخی موارد مجموعه‌هایی مانند مدارس و پمپ‌های بنزین ایجاد می‌کنند. به نظر می‌رسد با برخی مداخلات ترافیکی بتوان این معضلات را برطرف کرد. خیابان اکباتان تبدیل به محلی برای انبار کالای وانت‌هاشده است. اگر واگذاری محلی که در خصوص آن صحبت شد، انجام شود؛ همه این موارد قابل حل و فصل است. 

وی در ادامه اظهاراتش به موضوع تردد خودروهای با پلاک شهرستان در سطح تهران که کار هم می‌کنند؛ پرداخته و خواستار چاره اندیشی در این باره شد. 

 اقراریان گفت: مورد دیگر که شاهد آن هستیم این است که سربازهای وظیفه پلیس راهور مجبور هستند جهت مدیریت و کنترل ترافیک، ساعات طولانی در سرما و گرما و شرایط نامناسب جوی، در خیابان‌های تهران بایستند لذا پیشنهاد می‌شود امکانات و تدابیری برای رفاه حال این افراد مانند تعبیه یک سایبان اندیشیده شود و شهرداری تهران نیز به این امر کمک کند چرا که اینها فرزندان ما هستند و ما هم به عنوان مجموعه شورا موظف هستیم تا کمک کنیم از آلام و سختی‌هایی که این سربازان متحمل می‌شوند، بکاهیم.

 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم در این جلسه تأکید کرد: دریافت گواهی معاینه فنی برای موتورسیکلت ها و خودروهایی که در تهران تردد می کنند از مراکز تهران؛ ضروری است و باید پلیس به این دو موضوع ورود جدی داشته باشد.

 مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران هم گفت :‌ بحث معاینه فنی موتورسیکلتها در کشور یکی از معضلات جدی در آلودگی هوا است و تقریبا معاینه فنی موتورسیکلت ها در کشور ناچیر و نزدیک به صفر است و مشکلات و دلایل مختلفی دارد و این موضوع صرفاً به مجموعه راهور بر نمی گردد

وی از رئیس پلیس راهور خواست با توجه به جایگاهی که دارد، ضرورت دریافت معاینه فنی موتور سیکلتها را مطالبه کند و تأکید کرد: موضوع آلودگی موتور سیکلتها جدی است و هر موتور سیکلت چندین برابر یک خودرو سواری آلودگی ایجاد میکند.

پیرهادی ادامه داد: موضوع آلودگی هوا در کشور بیش از 11 میلیارد دلار در حوزه سلامت مردم خسارت ایجاد می کند و در شهر تهران نیز حدود 3.5 میلیارد دلار خسارت از آلودگی هوا به سلامت مردم وارد می شود. 

وی درباره بحث آلودگی خودروها نیز اظهار داشت: 5 میلیون خوردرو داریم که سه میلیون و 700 هزار خودرو باید در تهران معاینه فنی بگیرند که از این تعداد تنها حدود یک میلیون و 600 هزار خودرو معاینه فنی از تهران می گیرند؛ مابقی یا به سایر شهرستان ها مراجعه می کنند که استانداردهای لازم تهران را ندارد و یا اصلا معیانه فنی نمی گیرند و این معضلی است که در آلودگی هوای تهران نقش دارد.

وی از پلیس راهور خواست تا در  خصوص این دو موضوع ورود جدی داشته باشد تا به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

در ادامه این جلسه  زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصوبات مرتبط به مصوبه شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ با عنوان الزام شهرداری تهران به شناسایی و اصلاح گره های ترافیکی و نواقص هندسی و احکام ۲۲ تا ۲۵ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «برنامه چهارم تحول وپیشرفت شهر تهران بر مبنای تحقق عدالت شهری اشاره کرد.

وی ضمن تقدیر از اجرای طرح ۲۰ در یک سال گذشته توسط پلیس راهور که شامل ۲۰ راهکار کوتاه مدت ولی زودبازده در زمینه کاهش تصادفات و افزایش ایمنی معابر می‌شود، گفت: لازم هست که در زمینه ساماندهی بی نظمی های ناشی از موتورسیکلت در سطح شهر، اقدامات ملموس تری در دستور کار پلیس راهور قرار گیرد.

عضو شورای شهر تهران همچنین از اقدامات پلیس راهور در مدیریت ترافیک در مهرماه امسال و اجرای طرح های فرهنگ سازی همیار پلیس به صورت مشترک با آبفا در مدارس در مهرماه امسال قدردانی کرد و پیشنهاد داد با توجه به ظرفیت های مصوبات شورا نظیر مصوبه اعطای نشان های شهروندی، پیشنهادات پلیس راهور در زمینه تصویرسازی مثبت از شهروندان قانون مدار به شورا ارائه شود.

شمس احسان ادامه داد: نحوه همکاری مؤثر پلیس راهور و شهرداری‌ تهران در زمینه مواردی از جمله رصد و نظارت تصویری تخلفات متخلفین وسایل نقلیه جهت مدیریت ایمنی وترافیک معابر، مدیریت زمان و مکانی تردد خودروهای باری در حلقه خارجی و داخلی شهر ، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی در سطح کلانشهر تهران با توجه به گزارش کمیسیون اصل۹۰ مجلس در زمینه قانون هوای پاک و مبارزه با آلودگی هوا و توسعه مردمی سازی امور مرتبط با افزایش نظم در معابر فرعی نیاز به ارتقا و استفاده از سامانه هایی نظیر سامانه ثبت آمار وتحلیل تصادفات در سطح شهر و بانک اطلاعاتی مشترک دارد.

رئیس کمیته اجتماعی شورا توسعه استفاده از فناوری های مبتنی بر موبایل و هوش مصنوعی برای پایش رفتار ترافیکی شهروندان را ضروری دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه موضوع حذف کروکی کاغذی در سطح شهر تهران تا پایان مهرماه امسال در دستور کار پلیس راهور قرار دارد لازم هست که اطلاع رسانی و آموزش به شهروندان در این زمینه از طریق رسانه های جمعی صورت پذیرد.

دراین جلسه میثم مظفر  گفت: موضوع تردد طویل المدت خودروهای فاقد پلاک تهران نقش زیادی در ایجاد ترافیک و ناهنجاری های رفتاری در شهر تهران دارد و علی رغم تأکیدات مکرر شورا در جلسات مشترک بابت ایجاد منع تردد، جریمه و توقیف آنها متأسفانه هنوز اجرایی و عملیاتی نشده. اگر این مسئله نیازمند اصلاح قوانینی در مجلس شورای اسلامی است یا  همین کدهای موجود جریمه و ساختارهای فعلی کافی است. به هرحال باید این مسئله  و مشکل مهم با کمک هم برطرف شود.

وی افزود: نکته دوم حضور سربازان عزیز و فداکار پلیس در خط ویژه است که به طور دستی مسیر اتوبوس را باز می کنند و نرده حائل را جابجا می نمایند.  این شکل کار به صورت سنتی جلوه خوبی ندارد و اصطلاحاً بدوی است. هرچند دست آنها را می بوسیم اما به هرحال باید دنبال راهکارهای دیگر فنی و هوشمند بود. 

مظفر در پایان خاطر نشان کرد: شورای شهر تهران در این دوره یک کار شگفت انگیزی را حسب وظیفه برای جبران حقوق و مزایای نیروی انسانی پلیس راهور تهران انجام داد و شاید بتوانیم ادعا کنیم با بودجه ای که اختصاص داد به میزان 90 درصد جمع دریافتی حقوق و مزایای پرسنل خدوم پلیس راهور تهران افزایش یافت که واقعاً عدد بسیار پایینی را دریافت می کردند. این یادگاری و جهش تاریخی نیز مرهون نگاه ویژه تک تک همکاران عزیز در شورا برای پلیس راهور بود و امیدواریم منجر به افزایش رغبت و انگیزه بیشتر همکاران پلیس راهور در شغل سختی که دارند باشد.

 سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، هم  در این نشست ضمن تشریح اقدامات و دستاوردهای پلیس راهور در سال گذشته، بر لزوم همکاری بیشتر میان مدیریت شهری و پلیس راهور در زمینه کاهش تصادفات، ساماندهی ترافیک، و ارتقای ایمنی معابر تأکید کرد.  

موسوی‌پور، ضمن ارائه گزارش عملکرد پلیس راهور، بر نیاز به هم‌اندیشی و تعامل بیشتر میان نهادهای مختلف مدیریت شهری تأکید کرد.

او به اجرای طرح «۲۰ راهکار کوتاه‌مدت» در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها تأثیرات مثبتی در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی معابر داشته است و پلیس با همکاری شهرداری توانسته ۴۰ نفر کاهش در آمار تلفات شهری را محقق کند.  

وی‌ در بخشی از سخنان خود به چالش‌های ناشی از تردد موتورسیکلت‌سواران پرداخت و اظهار داشت: مدیریت این بخش بدون همکاری نهادهای شهری امکان‌پذیر نیست. برای ساماندهی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت فعال در تهران، نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و حتی بخش خصوصی هستیم. مدیران نهادها باید با الزام استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین از سوی کارکنان خود به این فرایند کمک کنند.

وی همچنین بر لزوم اتخاذ رویکردهای آموزشی برای ارتقای فرهنگ ترافیک در میان شهروندان تأکید کرد و افزود: پلیس راهور با همکاری نهادهای مختلف، طرح‌های آموزشی متعددی را در مدارس و دهکده‌های آموزشی راه‌اندازی کرده است. علاوه بر این، استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی برای رصد و پایش تخلفات در دستور کار قرار دارد.

موسوی‌پور به برنامه حذف کروکی‌های کاغذی تا پایان مهرماه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: آموزش و اطلاع‌رسانی به شهروندان در این زمینه از طریق رسانه‌های جمعی ضروری است تا از ایجاد سردرگمی در مراحل قانونی جلوگیری شود.

وی همچنین از اجرای برنامه‌های جدید برای کنترل تردد خودروهای فرسوده و مدیریت زمانی و مکانی خودروهای باری در تهران خبر داد و تصریح کرد: با توجه به قانون هوای پاک و ضرورت کاهش آلودگی هوا، کنترل دقیق معاینه فنی خودروها و نظارت بر تردد وسایل نقلیه فرسوده از اولویت‌های اصلی پلیس است.

موسوی‌پور در ادامه به افتتاح مرکز جامع اطلاع‌رسانی ترافیک تهران اشاره کرد و افزود: این مرکز با هدف ارائه خدمات به‌صورت آنلاین و برخط، تمامی اخبار و اطلاعات مرتبط با ترافیک، تصادفات و محدودیت‌ها را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود به اهمیت حمایت از پلیس در مدیریت ترافیک و تحقق عدالت شهری اشاره کرد و خواستار افزایش همکاری میان شهرداری، شورای شهر و پلیس راهور شد.