به گزارش اکوایران، روند صعودی قیمت دلار بعد از چند روز متوقف شد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز نسبت به عصر روز گذشته حدود 50 تومان افت کرد.

سامانه‌ای برای تأمین نیازهای ارزی عموم راه‌اندازی می‌شود؟

از مهم‌ترین اخباری که توجه فعالان بازار دلار را به خود جلب کرده بود، می‌توان به بازدید سرزده رئیس کل بانک مرکزی از صرافی‌ها اشاره کرد. صالح‌آبادی در این بازدید وعده داد که به زودی بستر خرید ارز از طریق سامانه‌ای که راه‌اندازی خواهد شد، فراهم شود. بنا به اظهارات وی عرضه در بازار متشکل به حدی هست که بتواند پاسخگوی تقاضا باشد و صف‌های خرید ارز به زودی جمع‎ خواهند شد. رئیس بانک مرکزی گفت نرخ‌هایی که در فضای مجازی اعلام می‌شوند خارج از بازار متشکل است و به رسمیت شناخته نمی‌شوند. رئیس جمهور ایران نیز در اظهارات اخیر خود نوسانات صعودی قیمت دلار را با مداخلات سودجویانه و جوسازی در بازار ارز مرتبط دانست. به هر روی به نظر می‌رسد سناریوی خوشبینانه این است که با عملی شدن وعده رئیس کل بانک مرکزی برخی واسطه‌ها حذف شود، سوداگری در بازار دلار کاهش یابد و تب صعودی قیمت دلار فروکش کند.

بازار ارز  دلار

حباب قیمتی سکه کوچک شد

قیمت طلای جهانی در ساعت 11 و 45 دقیقه صبح به وقت ایران روی 1788 دلار قرار داشت و هنوز زیر مرز 1800 دلار نوسان می‌کرد. روند قیمت دلار امروز معکوس شد و قیمت سکه نیز در واکنش به این امر تغییراتی منفی را به ثبت رساند. قیمت سکه امامی در شروع معاملات امروز با افت 70 هزار تومانی نسبت به عصر روز گذشته روی 13 میلیون و 195 هزار تومان قرار گرفت. اندازه حباب قیمتی سکه  1.6 درصد به دست می‌آمد و نسبت به روز گذشته کوچک شده بود. در نتیجه احتمالا انتظارات افزایشی در بازار سکه قدری فروکش کرده بودند. بازدید رئیس کل بانک مرکزی از صرافی‌ها می‌توانست در تغییر جهت انتظارات فعالان بازار موثر باشد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت روند صعودی قیمت دلار امروز متوقف شد. قیمت سکه امامی نیز کاهش یافت و حباب آن کوچک شد. بازدید غیرمنتظره رئیس کل بانک مرکزی از صرافی‌ها مهم‌ترین خبری بود که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده بود و احتمالا در تغییر جهت انتظارات فعالان بازار نقش داشت.