به گزارش اکو ایران، رشد ماهانه قیمت ها در بهمن ماه منتشر شده و حاکی از کاهش سرعت تورم در این ماه بوده است. با این حال هنوز این تورم در بعد ماهانه در بالاتر از سطح 2 درصد به ثبت رسیده  و در قیاس سالانه تنها 0.5 واحد درصد از ماه قبل کمتر شده است.

ضمن آن که بررسی تفکیکی شاخص تورم در این ماه نشان می دهد باوجود کاهش سرعت متغیر قیمت ها اما در برخی گروه های کالایی رکوردهای بی سابقه ای ثبت شده که مهم ترین آن ها نان و غلات بوده است.

تورم

رکورد 7 ساله تورم نان و غلات در کشور

تورم ماهانه در کل خانوارهای کشور برابر با 2.1 درصد رقم خورد و در مقایسه با ماه قبل تقریبا 0.3 واحد درصد کاهش پیدا کرد. این متغیر در اولین ماه زمستانی سال 1400 برابر با 2.4 درصد اعلام شده بود.

بررسی گروه های کالایی در بهمن ماه نشان می دهد در این مقطع تورم خوراکی ها بیش از کالاهای غیرخوراکی بوده است . تورم ماهانه خوراکی برابر با 3.9 درصد و تورم ماهانه غیر خوراکی معادل با 1.1 درصد.

در زیرشاخه های این ماه مشاهده می شود گروه سبزیجات تورمی معادل با 9.3 درصد داشته که بالاترین تورم ماهانه در میان کل کالاهای مصرفی بهمن ماه داشته است.

بررسی این متغیر در سالهای گذشته نشان می دهد این افزایش تورم در بهمن ماه اتفاقی است که به صورت سالانه در میانه زمستان رخ داده است. این رویداد می تواند ریشه در کاهش عرضه این کالا با توجه به کمتر شدن برداشت در فصل سرد سال داشته باشد. 

اما رویداد مهمی که در این مقطع به ثبت رسیده رکوردزنی بی سابقه در نان و غلات بوده که مرور آمارها نشان می دهد نمی تواند ریشه فصلی داشته باشد.

در همین راستا دومین رکورد ماهانه در کالاهای خوراکی بهمن 1400 به گروه «نان و غلات» تعلق دارد. این تورم میانه زمستان امسال معادل با 7.6 درصد ثبت شده که از آذر ماه 93 تا کنون بی سابقه بوده است.

سومین رکورد تورمی نیز در شاخه شکر، مربا و عسل ثبت شده که برابر با 4.5 درصد ثبت شده است.

در میان کالاهای غیرخوراکی نیز شاخه هتل و رستوران بیشترین تورم را داشته که برابر با 2.9 درصد به ثبت رسیده است.

در مقابل اما تورم سه دسته در بهمن ماه سیری نزولی را ثبت کرده است به معنای دیگر دچار افت قیمت شده اند.

در این میان آّب، برق و سوخت با تورم منفی 1.5 درصدی بیشترین افت ماهانه را داشته و میوه و خشکبار نیز با تورم منفی 0.1 درصد رتبه بعدی کاهش قیمت را در این ماه به ثبت رسانده است. ارتباطات نیز با همین میزان کاهش سومین گروهی است که دربهمن ماه افت قیمت داشته است. 

تورم

سهم بالای نان و غلات در تورم ماهانه خوراکی ها

با توجه به آن که در هر ماه مرکز آمار ضریب اهمیت هر کالا را در سبد مصرفی خانوارها منتشر می کند می توان سهم هر کدام از شاخه ها در تورم را در هر مقطع مورد بررسی قرار دارد.

در همین رابطه از 2.1 درصد تورم ماهانه بهمن ماه، حدودا 0.5 درصد متعلق به رشد قیمت نان و غلات در کشور بوده است.

این بیشترین سهم در میان تمام کالاهای مصرفی در این ماه بوده که نشان می دهد رکوردزنی این تورم فشار قیمت بیشتری را در مقایسه با سایر کالاها به خانوارهای کشور منتقل کرده است.

در این رده بندی گروه سبزیجات رکورد دوم را در سهم تورم داشته و در حد 0.28 از تورم 2.1 درصدی این ماه را داشته و درادامه مسکن و اجاره نیز رتبه های بعدی را ثبت کرده اند.

روند صعودی در تورم ماهانه کالاهای بی دوام

در ادامه روند صعودی تورم در کالاهای خوراکی، کالاهای بی دوام نیز در این ماه سیری صعودی را اتخاذ کرده است.

در همین خصوص تورم ماهانه در کالاهای بی دوام در بهمن ماه برابر با 3.2 درصد بوده که در مقایسه با دی ماه تقریبا 1.8 واحد درصد افزایش داشته است.

به طور کلی کالا ها را در دسته بندی تورمی درهر ماه می توان به سه دسته بی دوام، بادوام و کم دوام تقسیم بندی کرد. بخش بی دوام غالبا مربوط به کالاهایی است که به سرعت مصرف شده و از بین می رود. در همین رابطه می توان کالاهای خوراکی را در این بخش قرار داد.

البته تورم این بخش در سال 1400 بیشترین سطح خود را در شهریور ماه تجربه کرده که برابر با 5 درصد بوده است. پس از آن این شاخص مسیری نزولی گرفته و دوباره پس از برخورد به کمینه نسبی خود در دی ماه در شیب صعودی قرار گرفته است.

تورم