به گزارش اکوایران، متوسط قیمت خوراکی ها در مناطق شهری ایران در اسفند ماه 1400 حاوی نکات مهمی در این رابطه بوده است. براساس آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار از میان 53 کالای مشخص شده در این ماه قیمت 6 کالا رشدی منفی را تجربه کرده و نسبت به ماه قبل ارزان تر شده است. این در حالی است که فلفل دلمه ای بیشترین رشد ماهانه را در مقایسه با سایر کالاها داشته است.

رکوردزنی رشد ماهانه قیمت فلفل دلمه ای در پایان 1400

براساس آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص متوسط قیمت کالاها، قیمت فلفل دلمه ای برابر با کیلویی 22 هزار تومان به طور میانگین ارزیابی شده که نسبت به ماه قبل تقریبا رشدی 45 درصدی داشته است. این بیشترین رشد ماهانه در میان 53 کالای مورد ارزیابی در این ماه بوده است.

دومین رکورد در این مقطع نیز به برنج ایرانی درجه یک تعلق داشته که رکورد های خود درماه های اخیر را تداوم بخشیده است.

طبق داده های منتشر شده از سوی مرکز آمار قیمت این کالا به ازای هر کیلوگرم برابر با 74 هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل 10 درصد رشد داشته است. این دومین رکورد رشد ماهانه در میان کالاهای خوراکی در  آخرین ماه محسوب می شود.

این در حالی است که در مقابل، کالاهایی نظیر قارچ، دوغ پاستوریزه، پیاز، گوجه فرنگی ، خیار و هویج فرنگی نیز رشدی منفی را در این ماه ثبت کرده اند که نشان از افت قیمت آن ها در این بازه زمانی دارد.

طبق آمارها هویج فرنگی در اسفند ماه در مقایسه با بهمن 7.3 درصد کاهش پیدا کرده که بیشترین افت قیمت در میان 53 کالای خوراکی مورد ارزیابی توسط این مرکز به شمار می آید.

تورم

رشد 180 درصدی قیمت سیب زمینی در اسفند ماه

در برخی مواقع رشد ماهانه می تواند در نتیجه تغییرات فصلی و ماهانه در خصوص کاشت و عرضه محصولات باشد. بنابراین رشد نقطه ای ، یعنی مقایسه قیمت کالا با موقعیت مشابه خود درسال گذشته تصویر بهتری را از تغییرات قیمت در هر مقطع تجسم می کند.

در همین خصوص در اسفند ماه 1400 بررسی قیمت کالاها نشان می دهد سیب زمینی با رشدی 180 درصدی به بالاترین افزایش قیمت در این مقطع رسیده است. بیشترین رشد در مقایسه با سایر کالاها.

گوجه فرنگی و برنج ایرانی درجه یک نیز رکوردهای دوم و سوم را در خصوص رشد نقطه ای قیمت در این مقطع داشته اند.

طبق آمارها رشد نقطه ای برنج برابر با 112 درصد ثبت شده است. بررسی قیمت کالاها نشان دهنده آن است که رکوردزنی های قیمت سیب زمینی و برنج در بعد ماهانه و نقطه ای نشان از آن دارد که افزایش قیمت در این دو کالا جدی تر از سایرین بوده است.

در مقابل اما محصولات خیار، هویج فرنگی، روغن نباتی جامد و موز کالاهایی بوده اند که نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده اند.

همانند بررسی ها در افزایش قیمت ها همسویی افت ماهانه و نقطه ای هویج فرنگی را در این ماه ها می توان نشانه ای از افت واقعی قیمت این محصول در اسفند ماه 1400 دانست.

این افت می تواند ناشی از کاهش همه گیری کرونا و افت تقاضا برای این محصول باشد.

تورم