به گزارش اکوایران، روند قیمت اقلام منتخب خوراکی در فروردین 1401 نشان از مسیر صعودی قیمت در خیار و گوجه در بعد ماهانه داشته است.

به طور کلی مرکز آمار ایران هر ماهه وضعیت قیمت ها در 53 کالای خوراکی منتخب درنقاط شهری را رصد کرده و تغییرات آن را در هر ماه به تصویر می کشد.

رشد ماهانه قیمت خوراکی ها در آغاز 1401

بررسی قیمت کالاهای خوراکی در فروردین امسال در نقاط شهری نشان می دهد در میان اقلام منتخب در این مقطع گوجه فرنگی بیشترین رشد قیمت را نسبت به ماه قبل داشته که برابر با 27.6 درصدبه ثبت رسیده است.

دومین رکورد افزایش قیمت در این مقطع به خیار تعلق داشته که در این ماه برابر با 11.4 درصد بود.

قند و شکر نیز در میان کالاهایی که رشد قیمت داشته اند بالاترین میزان تورم ماهانه را در کالاهای شهری را داشته اند.

در مقابل اما در مقایسه ماهانه، هندوانه، فلفل دلمه ای و نوشابه گازدار سه کالایی بودند که در این ماه افت قیمت را تجربه کرده اند.

برای مثال کالای هندوانه در قیاس با ماه قبل 24.1 درصد افت داشته که بیشترین کاهش ماهانه قیمت خوراکی در این ماه بوده است.

در مقایسه دیگری از قیمت کالاها می توان رشد قیمت ها را در بعد نقطه ای مورد ارزیابی قرار داد. این مقایسه نشان دهنده رشد سالانه قیمت هر کالا می باشد.

تورم

رکوردزنی رشد قیمت سیب زمینی در فروردین 1401

مقایسه نقطه ای قیمت ها یعنی قیمت هر کالا در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته چه میزان رشد داشته است. از آن جا که ممکن است گاهی کالاها تحت نوسانات فصلی تغییر کنند و افزایش یا کاهش قیمت واقعی نباشد برخی تورم نقطه ای را ملاک صحیح تری می دانند زیرا این شاخص مقایسه قیمت ها در هر مقطع به نسبت مقطع مشابه سال قبل بوده و اثر فصلی آن حذف می شود.

در همین رابطه بررسی قیمت ها و رشد نقطه ای آن ها نشان می دهد سیب زمینی در نقاط شهری کشور در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال قبل 186.7 درصد رشد داشته که بیشترین میزان رشد سالانه در قیمت خوراکی ها بوده است.

گوجه فرنگی، برنج ایرانی درجه یک و رب گوجه فرنگی نیز سایر کالاهایی بوده که رشدی بالاتر از 100 درصد را در این ماه به ثبت رسانده اند.

در مقابل اما خربزه و روغن نباتی جامد تنها کالاهایی بوده اند که در این سال افت قیمت داشته اند. این دو کالا در این ماه در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته به ترتیب افت 7.4 درصدی و کاهش 12.4 درصدی را ثبت کرده اند.

تورم