حال تصور کنید که این ابزارآلات متناسب با نیاز انسان ها رشد نکند و عدد تقاضا از عرضه جلوتر بزند. این اتفاق، در وهله اول موجب افزایش قیمت این ابزارآلات می شود، اما این پایان ماجرا نیست؛ در دنیای مدرن، همه چیز متفاوت است.

زندگی این روزهای انسان ها، از دو مغز دستور می گیرد؛ مغزی که در بدنمان تعبیه شده و مغزی که وظیفه تفکر کامپیوتری را برعهده دارد. تراشه ها، انقلابی را وارد زندگی انسان ها کردند که این روزها، دوری از انسان ها نشدنی است! در سال های اخیر، به سراغ هر محصولی در دنیای دیجیتال برویم، تراشه ها جا خوش کرده اند، از کامپیوترها و گوشی ها گرفته تا خودروهای شهری.

چندی پیش بود که قبل از شروع جنگ اوکراین، زمزمه های در خطر بودن دنیای تراشه ها، بیش از پیش شدت گرفت. گزارش اکوایران را در رابطه با این موضوع در اینجا ببینید. حال که این جنگ به وقوع پیوست و آن خطرات، به میدان عمل وارد شدند، دنیای تکنولوژی بیش از هر لحظه ای احساس فقدان می کند.

در آخرین خبرهای منتشر شده در حوزه تراشه ها، شرکت جنسیس نیز از گزند این موضوع، در امان نماند. بحران کمبود تراشه، در آخرین حرکت خود، دستیار پیشرفته رانندگی (Highway Drive Assist II) یا به قول معروف HDA II را از خودروهای خود حذف کرد. جنسیس دلیل این تصمیم را جلوگیری از تحویل دیرهنگام خودروها به مشتریان بیان کرد.

این سیستم، یکی از جاذبه های اصلی خودروهای لوکس جنسیس بود که به تازگی، یکی از مدل های بالارده این شرکت به نام G90L با پلاک دیپلمات و تحت لوای یکی از سفارتخانه ها، وارد ایران شده است. سیستم دستیار پیشرفته رانندگی قابلیت تحلیل و یادگیری نحوه رانندگی شما و ارائه آن به عنوان یک حالت برای تنظیم بهتر جزئیات خودرو را دارد.

بحران کمبود تراشه، نه تنها به جنسیس موتورز، بلکه به شرکت های دیگر هم زورگویی کرده و تمام توان خود را در جهت جلوگیری از رشد سریع این صنعت به کار برده است. هرچند که در این عرصه، شرکت های خودروسازی بزرگ جهان، در حال عقد قرارداد با غول های تکنولوژی هستند، اما مدیران این شرکت ها هم از وخامت این ماجرا باخبرند. به راستی که اقتصاد به درستی تعریف شده؛ تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود.