به گزارش اکو ایران، شاخص قیمت تولید کننده در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل 10 درصد افزایش پیدا کرده و نسبت به این متغیر در تابستان 1.7 واحد درصد کمتر شد.

این کاهش سرعت تورم در بخش تولید اما همراه با رکوردهایی بود که در بخش های کوچک تر در سومین فصل امسال به ثبت رسیده و ممکن است منجر به رشدتورم مصرف کننده در فصول آتی شود.

تورم

رکوردزنی تورم معدن و کشاورزی در پاییز امسال

تورم تولید کننده به افزایش قیمت در هزینه های تولید در هر بخش اشاره دارد  و رشد آن می تواند دور نمای رشد قیمت مصرف کننده در کشور را به همراه داشته باشد.

در همین رابطه تورم فصلی در پاییز امسال برابر با 10 درصد بوده و در بعد نقطه ای معادل با 48.6 درصد به ثبت رسیده است.

مقایسه تورم فصلی ونقطه ای در این مقطع با تابستان امسال نشان می دهد رشد هزینه های تولید با کاهش سرعت مواجه شده و در حقیقت تورم تولید کننده سیری نزولی به خود گرفته است.

اما به طور کلی تورم تولید کننده را می توان در 5 بخش مورد بررسی قرار دارد.

طبق داده های مرکز آمار تورم تولید کننده در میان بخش های اصلی به صورت فصلی بالاترین سطح را در کشاورزی داشته که معادل با 11.3 درصد ثبت شده است.

این افزایش در بعد سالانه اما در معدن بالاترین سطح را ثبت کرده که تقریبا معادل با 80 درصد بوده است.

تورم

روند افزایشی تورم تولیدکننده در صنعت

به طور کلی اما مقایسه روندی آمارهای تورم تولید کننده در بخش های اصلی نشان می دهد در مدت سپری شده از سال جاری تورم تولید کننده در شاخه های صنعت و برق روندی صعودی در ایران داشته و اکنون به بالاترین سطح خود در سال 1400 رسیده است.

در همین رابطه تورم فصلی تولید برق در پاییز امسال برابر با 6.9 درصد بوده که در سال 1400 بی سابقه بوده است. این تورم برای بخش صنعت نیز معادل با 9.9 درصد ثبت شده و بالاترین سطح را در میان فصل های 1400 داشته است.

روند صعودی تورم فصلی در این بخش ها می تواند پیشران رشد عمومی قیمت ها در کالاهای مصرف کننده منتج شده از این قسمت ها باشد.

تورم

بالاترین رکوردهای تورمی در تولید کننده فصلی و نقطه ای

برای بررسی رشد قیمت ها در تولیدات کالا بر اساس داده های مرکز آمار می توان بخش های کوچکتر را نیز مورد ارزیابی قرار داد.

در همین رابطه مقایسه آمارهای فصلی در تورم تولید کننده در پاییز امسال نشان می دهد در این مقطع تورم فصلی آموزش نسبت به تابستان رشد بالاتری داشته و به سطح 22.5 درصد ارتقا رسیده است.

در میان تمام بخش های تولیدی در این فصل، هزینه تولید آموزش در کشور در بالاترین سطح خود قرار گرفته که می تواند هشدار افزایش تورم در این بخش را برای مصرف کننده ها در فصل های آتی داشته باشد.

سایر رکوردهای تورم فصلی نیز در بخش زراعت، زراعت و باغداری، باغداری و غلات بوده که می تواند موجب رشد تورم فصلی در بخش خوراکی ها در فصل های آتی شود.

در قیاس نقطه ای نیز (مقایسه با موقعیت مشابه درسال گذشته) بالاترین رکورد مربوط به سایر محصولات زراعی بوده که برابر با 111.1 درصد به ثبت رسیده و تنها بخشی است که تورم نقطه ای آن در بخش تولید کننده در این فصل بالاتر از 100 درصد درج شده است.

رده های دوم و سوم نیز در این رده بندی مربوط به بخش زراعت و غلات بوده که به ترتیب تورمی معادل با 90 و 88.1 درصد داشته اند.

تورم