به گزارش اکوایران، روند نرخ سود بین بانکی در هفته های اخیر صعودی بوده و به رکورد 5 ماهه رسیده است. 

بررسی عملکرد بانک مرکزی در بازارهای بین بانکی نشان می دهد افزایش نرخ سود بین بانکی در کشور در حالی رخ داده که روند فعالیت بانک مرکزی در دو بازار باز و بازار شبانه کاهشی بوده است.

کاهش معاملات بازار باز در هفته های اخیر

به طور کلی بانک مرکزی در بازار باز و بازار شبانه سعی می کند تا با معاملات با بانک ها نرخ سود بین بانکی را کنترل کرده و وضعیت نقدینگی بانک ها را بهبود دهد. در همین رابطه آمارهای ثبت شده در بازار باز نشان می دهد با توجه به هدف سقف 20 درصدی نرخ بهره که از سوی دولت تعیین شده بود بانک مرکزی بسط خود در بازار باز را تا مرز 90 هزارمیلیارد تومان افزایش داده و نرخ سود در این بازار نیز در مرز 19 درصد قرار داشته است.

در هفته اخیر این تزریق پول تا مرز 75 همت پایین آمده و نرخ سود بسط نقدینگی در بازار باز نیز با اندکی افزایش در مرز 19.01 درصد قرار گرفت. 

برخی معتقدند که بسط پول بالا در بازار باز، با افزایش پایه پولی تبعات تورمی نیز به همراه خواهد داشت. پیامدهایی که بانک مرکزی با هدف کنترل نرخ بهره در سقف 20 درصد به جان خرید.

اکنون اما با بهبود وضع نقدینگی بانک ها روند بسط پول در بازار باز کاهشی شد و این اتفاق به همراه رشد نرخ سود در این معاملات منجر به افزایش نرخ بهره بین بانکی در بازار بین بانکی شد.

از سوی دیگر معاملات بانک مرکزی در بازار شبانه نیز نشان از روند کاهشی بسط پول در این بازار داشته است.

نرخ سود

عملیات صفر بانک مرکزی در بازار شبانه هفته اول خرداد

به طور کلی در بازار شبانه برخلاف بازار باز، بانک مرکزی واکنشی منفعلانه به کسری نقدینگی بانکها دارد. در این بازار بانک های دارای کسری از بانک های دارای مازاد اقدام به قرض پول می کنند  که این قرض دهی نرخ سود و تاریخ سررسید کوتاه مدت دارد. نرخ سود آن در بازه 14 تا 22 درصد بازه ای که بانک مرکزی آن را تعیین کرده نوسان می کند.

بررسی معاملات بانک مرکزی در این بازار نشان می دهد اعتبارات قاعده مند در پی روندی نوسانی به سطح صفر رسیده و در هفته های اخیر سیری نزولی داشته است.

کاهش بسط پول در بازار های بین بانکی در هفته های اخیر در حالی ثبت شده که نرخ بهره بین بانکی در این مقاطع همچنان صعودی است.

نرخ سود

رکوردزنی نرخ سود بین بانکی در 5 ماه اخیر

نرخ بهره بین بانکی در هفته اول خرداد ماه سال جاری به 20.59 درصد رسیده و نسبته به هفته پیش 0.02 واحد درصد افزایش پیدا کرد. بررسی های آماری در خصوص روند این شاخص نشان می دهد این بیشترین میزان نرخ سود بین بانکی در 5 ماه اخیر بوده و همچنان سویی صعودی به خود گرفته است.

تحلیل های آماری نشان دهنده آن است که بخشی از این افزایش می تواند در نتیجه روند نزولی بسط نقدینگی در بازار باز و رشد نرخ سود در این معاملات باشد. این موضوع می تواند منجر به رشد معاملات بانک ها در بازار شبانه شده و در نهایت نرخ سود در این بازار رشد قابل توجهی پیدا کرده است.نرخ سود