به گزارش اکو ایران، یکی از مهم ترین بخش های پایه پولی خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی است. سه بخش دیگر خالص بدهی های بانک ها به بانک مرکزی، خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی و خالص سایر اقلام است که عموما از دو ناحیه تغییر می کند. عملیات بازار باز و تسعیر نرخ ارز.

به هر صورت پایه پولی در اولین ماه تابستانی امسال با رشد ماهانه 2 درصدی به 650 هزار و 30 میلیارد تومان رسید. بررسی ها نشان می دهد در رشد ماهانه پایه پولی سهم دارایی های خارجی برابر با 3.04 درصد بوده است.

سهم بالای دارایی های خارجی از رشد پایه پولی

به طور کلی بخش مهمی از دارایی های خارجی بانک مرکزی به درآمدهای دولت از صادرات نفت برمی گردد. در تیرماه رشد ماهانه این بخش به 3.6 درصد رسیده که بیشترین  میزان رشد ماهانه در سال جاری بوده است.

طبق داده های بانک مرکزی بخش دارایی های خارجی بانک مرکزی با افزایش 10.3 همتی در تیر ماه به 564 هزار میلیارد تومان رسید. یکی از دلایل احتمالی این جهش می تواند رشد در آمدهای نفتی در ابتدای تابستان باشد.

رشد پایه پولی در قیاس نقطه ای نیز برابر با 26.2 درصد بوده که سهم خالص دارایی های خارجی برابر با 15.7 درصد به ثبت رسیده است. سهمی که در ماه های اخیر روندی صعودی داشته است.

برخی کارشناسان معتقدند این افزایش در نتیجه رشد درآمدهای حاصل از تغییر نرخ ارز در بانک مرکزی بوده که منجر شده درآمدهای نفتی رشدی 480 درصدی داشته باشد. 

پایه پولی