به گزارش اکوایران، بانک‌ها تسهیلات ارزی خود را طی 10 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد افزایش دادند.

بر اساس گزارش‌های کدال از میان 29 بانک کشور تنها بانک‌های پاسارگاد، ملت، اقتصاد نوین، پست بانک ایران، صادرات، کارآفرین، سینا، دی، خاورمیانه، سامان، پارسیان، رسالت، موسسه اعتباری ملل، تجارت و کارآفرین نسبت به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود اقدام کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان بانک‌های نام برده دو بانک رسالت و دی تاکنون تسهیلات ارزی پرداخت نکرده‌اند. اما درخصوص 11 بانک دیگر، مجموع مانده تسهیلات ارزی آنها، تا پایان دی ماه امسال، به بیش از 783 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک‌ها علاوه بر پرداخت تسهیلات ریالی، با استفاده از منابع داخلی خود تسهیلات ارزی نیز پرداخت می‌کنند که عمده آن بابت واردات و صادرات کالا و یا خدمات اعطا می‌شود.

همچنین بانک‌ها مجاز هستند با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تا مبلغ 300 میلیون دلار، نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌‌های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی اقدام کنند.

حداقل نرخ سود مورد انتظار تسهیلات اعطایی به اشخاص مجاز برای بخش‌‌های نفت و گاز و پتروشیمی، 6 درصد در سال و برای سایر موارد (از جمله بخش آب و کشاورزی و طرح‌ها و فعالیت‌های واقع در مناطق مشمول اعمال نرخ ترجیحی) معادل سه و نیم درصد در سال است.

photo_2024-02-05_12-10-32

رشد 24 درصدی تسهیلات ارزی

بر اساس آخرین گزارش‌های در دسترس مربوط به بانک‌های مورد اشاره، مانده تسهیلات ارزی این بانک‌ها تا پایان دی ماه امسال به 783 هزار و 665 میلیارد تومان رسیده که که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 24 درصد افزایش داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از تسهیلات ارزی (معادل 56 درصد) از سوی بانک ملت پرداخت شده است.

از آنجایی که نرخ سود وام‌های ارزی از وام‌های ریالی کمتر بوده به همین علت میزان درامد بانک‌ها از وام‌های ارزی به تناسب وام‌های ریالی نیز کمتر است.

عدم بازپرداخت تسهیلات ارزی یکی از چالش‌هایی بوده که بانک‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که بخش قابل توجهی از آن مربوط به صندوق توسعه ملی است.

بسیاری از طرح‌هایی که تسهیلات ارزی دریافت می‌کنند مدت زمان زیادی طول می‌کشد که به مرحله بهره‌برداری برسد و به همین علت دریافت‌کنندگان این نوع تسهیلات قادر به بازپرداخت تسهیلات خود نیستند؛ این درحالی است که بر اساس آیین نامه رفع موانع تولید به دلیل افزایش بی‌رویه نرخ ارز، بازپرداخت تسهیلات ارزی به صورت ریالی است نه ارزی.