به گزارش اکوایران، پس از آنکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در پی متحمل شدن شکست سخت در انتخابات پارلمان اروپا خواستار رای گیری قانونی شد یورو به پایین‌ترین میزان خود در طول یکماه گذشته کاهش یافت.

براساس گزارشی از بلومبرگ، ارزش یورو 0.4 درصد کاهش یافت و سهام اروپایی و اوراق فرانسه نیز با کاهش مواجه شدند. سهام گروه‌های بانکداری BNP Paribas SA و Societe Generale SA بیش از 6 درصد سقوط کردند چراکه بانک‌ها پیش‌روی زیان‌دهی سهام در پاریس بودند.

پیروزی‌های راست افراطی فرانسه در رای گیری قانون‌گذاران اروپایی، مکرون را برآن داشت تا در یک انتخابات زودهنگام قمار کند تا جلوی ظهور رقیب خود، مارین لوپن را بگیرد. گرچه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز متحمل ضررهای تحقیرآمیز شد، احزاب میانه‌رو در سراسر اتحادیه اروپا عمدتاً موضع خود را حفظ کردند.

یورو

به گفته یک تحلیلگر، ریسک نتایج روز یکشنبه برای ارز این است که "راست افراطی اروپا در موقعیت‌های بالاتر قدرت قرار می‌گیرند." و تازمانی که نظرسنجی‌های ملی از تثبیت لوپن حمایت کنند، این ضعف احتمالاً دوام خواهد داشت.

یورو پس از متحمل شدن بزرگ‌ترین زیان خود در تقریباً دو ماه اخیر در روز جمعه، درحالی که ارقام مشاغل ایالات متحده قوی‌تر از حد انتظار، دلار را بالا برد، هفته را کاهشی شروع کرد. پس از آنکه داده‌های هفته گذشته خوش بینی را نسبت به میزان کاهش نرخ بهره سیاستی در سال جاری کاهش داد، اکنون تمرکز به سمت سیاستگذاران فدرال رزرو خواهد رفت که پیش بینی‌های خود را در روز چهارشنبه به‌روز می‌کنند.

یک تحلیلگر بانک سوئیس کوت، روز دوشنبه در یادداشتی گفت: نتیجه گیری انقباضی فدرال رزرو در این چهارشنبه می‌تواند برای یورو مهم‌تر از انتخابات اروپا باشد.

در همین حال، دلار در برابر سبدی از ارزها تقویت شد درحالی که قراردادهای آتی سهام ایالات متحده افت کرد. پس از گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه مدیریت سرمایه گذاری الیوت تقریباً 2 میلیارد دلار سهام در شرکت هواپیمایی Southwest سرمایه گذاری کرده است سهام این شرکت در معاملات پیش از بازار تا 5.5 درصد افزایش یافت.

بازدهی اوراق خزانه 10 ساله برای سومین روز افزایش یافت. شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی اما تغییر چندانی نداشت، در حالی که معامله‌گران روی هند نیز متمرکز بودند، چراکه نارندرا مودی قرار است اواخر دوشنبه اعضای کابینه‌اش را مشخص کند.