به گزارش اکوایران، نرخ سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به چین تحویل بنادر شمالی این کشور براساس گزارش پلتس در روز دهم فوریه از کانال 150 دلاری عبور کرد به نحوی که این محصول با رشد 7 دلاری در هر تن به 153 دلار و 75 سنت رسید. این رشد قیمتی در حالی در این بازار رقم خورد که بازی‌های المپیک زمستانی پکن همچنان در چین جریان دارد و دولت پکن به‌منظور برقراری آسمان آبی بر محدودیت فعالیت‌های تولیدی و صنعتی از جمله فولادسازی در استان‌های شمالی این کشور کاسته است.

اما به گزارش متال‌بولتن برآورد ازسرگیری و افزایش فعالیت فولادسازی در چین در ماه مارس باعث شده تا نرخ سنگ‌آهن افزایشی شود. یک تحلیلگر مستقر در شیامن، به فسا‌مارکت گفت فعالان بازار انتظار دارند که از ماه مارس با توجه به بهبود هوا و اتمام بازی‌های المپیک، تقاضا برای فولاد در چین افزایشی شده و این موضوع زمینه رشد قیمت سنگ‌آهن را فراهم کند.  

پرمعامله ترین قرارداد آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان مربوط به قرارداد تحویل ماه مه بود که این قراردادها در روز پنجشنبه دهم فوریه با 5.2 درصد رشد قیمتی نسبت به روز قبل خود روبرو شدند.

برخلاف روند افزایشی به وجود آمده در فروش آتی سنگ‌آهن، بازار فیزیکی و تحویل فوری این محصول همچنان خاموش است و اکثر کارخانه‌های فولادی عجله‌ای برای خرید سنگ‌آهن ندارند.

تهدید سفته‌بازارن سنگ‌آهن از سوی مقامات چینی

با افزایش نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی، مجددا مقامات چینی درصدد کنترل نرخ این محصول برخواهند آمد. پس از ایجاد رالی رشد قیمت در بخش سنگ‌آهن، مقامات چینی در هفته جاری تهدید کردند که با هرگونه سفته‌بازی که به رشد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی منجر شود مقابله خواهند کرد. با این وجود این بازار بی‌توجه به اظهارنظرهای مقامات دولتی چین و براساس عرضه و تقاضا در مسیر رشد قیمتی حرکت می‌کند. با این وجود این تهدید ریسکی جدی برای استمرار این روند رو به رشد قیمتی به وجود آورده است.

کاهش باران‌های موسمی در برزیل

یکی از دلایل رشد نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی ظرف هفته‌های اخیر باران‌های سیل‌آسا در برزیل بود؛ این باران‌ها از سویی تولید معدنی در این کشور را مختل کرده و از سوی دیگر با ایجاد موانع لجستیکی به کاهش ارسال محموله‌های صادراتی سنگ‌آهن منجر شده است. با این وجود گفته می‌شود از میزان بارندگی در سواحل برزیل کاسته شده و این موضوع باعث می‌شود تا امکان صادرات محموله‌های سنگ‌آهنی مجددا برقرار شود. این موضوع با افزایش عرضه زمینه تضعیف نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی را دارد. با این وجود همچنان فصل باران‌های موسمی در نیمکره جنوبی به پایان نرسیده و احتمال کاهش ارسال محموله‌های سنگ‌آهن در هفته‌های آینده با افزایش مجدد بارندگی وجود دارد.