به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 7 هزار و 218 واحد رشد کرد و از سطح حمایت یک میلیون و 280 هزار واحد بالا آمد.

در دومین روز کاری اسفند ماه قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «خودرو و ساخت قطعات»، «سیمان، گچ و آهک»، «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «بیمه و صندوق بازنشستگی» افزایش یافت و سبزترین گروه‌‌‌های بازار بودند. 

بورس

صعود شاخص‌‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی حدود 5 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 7 هزار و 218 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 281 هزار و 523 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 3 هزار و 456 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 327 هزار و 882 واحد ایستاد که بیشترین رشد شاخص هم وزن در 4 هفته اخیر است. همچنین شاخص کل فرابورس 38 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 513 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 331 نماد رشد قیمت داشتند که 234 نماد بورسی و 97 نماد فرابورسی بودند. همچنین 140 نماد کاهش قیمت داشتند که 96 نماد بورسی و 44 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 67 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود نقدینگی حقیقی به بازار

امروز پس از 15 روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 48 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 48 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فرابورس (شرکت فرابورس ایران) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

مازاد تقاضا در پایان معاملات دوشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 68 درصد کاهش یافت و 25 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 312 درصد رشد کرد و در رقم 305 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای 280 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) با صف‌ خرید 41 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از حکشتی، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و غنوش (شرکت نوش مازندران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 18 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای غپآذر (شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی) و فجام (شرکت جام دارو) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 169 هزار و 511 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 163 هزار و 900 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 25 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 431 میلیارد تومان رسید که 2 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فارس»، «وبملت» و «خودرو» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «فولاد»، «فملی» و «پارسان» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «فرابورس» و «فزر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «مارون»، «شراز» و «آریا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و وبملت و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

خودرو؛ صدرنشین جدول معاملات 

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 178 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، نماد وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خگستر و وتجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 820 میلیون و 746 هزار و 120 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد وبملت تعلق داشت. خپارس و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس