به گزارش اکوایران صعود قیمت لیتیوم در بازارهای جهانی و کمبود عرضه نسبت به تقاضا باعث شده تا تمایل سرمایه‌گذاران جهانی برای ورود به این ذخایر معدنی این فلز افزایش داشته باشد به‌نحوی که در هفته‌های گذشته ایلان ماسک مدیرعامل تسلا از احتمال سرمایه‌گذاری در استخراج و اکتشاف لیتیوم سخن گفت.  

با وجود افزایش تمایل جهانی برای استخراج لیتیوم اما شرکت بی‌اچ‌پی برنامه‌ای در این زمینه ندارد. راگنار اود رئیس شرکت Minerals America در رابطه با دلایل عدم تمایل بی‌اچ‌پی برای ورود به استخراج لیتیوم می‌گوید: قطعا استخراج لیتیوم جزو مهارت‌های بی‌اچ‌پی است؛ اما این شرکت حضور در پروژه‌های بزرگ، با عمر طولانی و منحنی بازده متفاوت را ترجیح می‌دهد. وجود ذخایر لیتیوم در ذخایر آب و نک در شیلی و آرژانتین نیز موضوع بازدارنده دیگری است که باعث می‌شود این غول معدنی از ورود به معادن لیتیوم حذر کند. این شرکت معدنی متعهد شده است تا استفاده از آب قاره‌ای در شیلی آسیب‌دیده از خشکسالی را به حداقل برساند و بنابراین این تعهد مانع سرمایه‌گذاری در ذخایر لیتیوم این کشور می‌شود.

راگنار اود گفت: در حال حاضر بالانس عرضه و تقاضا در بازار لیتیوم برهم خورده است، اما باید دید که وضعیت در این بخش ظرف 20 تا 30 سال آینده چگونه خواهد بود.