به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 20 هزار و 192 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 407 هزار واحد رسید. 

بورس

صعود شاخص‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی 8 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 20 هزار و 192 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 407 هزار و 127 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 3 هزار و 612 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 386 هزار و 938 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 169 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 187 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 342 نماد رشد قیمت داشتند که 240 نماد بورسی و 102 نماد فرابورسی بودند. همچنین 137 نماد کاهش قیمت داشتند که 95 نماد بورسی و 42 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 69 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی

امروز پس از دو روز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 66 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 45 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فارس»، «شستا» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد «شیراز»، «بورس» و «خنصیر» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «شگویا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «مارون» و «وهور» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خبهمن صدرنشین است و فولاد و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، فجهان و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 14 درصد کاهش یافت و 95 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 120 درصد رشد کرد و در رقم 508 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) با صف‌ خرید 280 میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شستا، نمادهای جم پیلن (شرکت جم پیلن) و آپ (شرکت آسان پرداخت پرشین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 36 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسخراج (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی) و غصینو (شرکت صنعتی مینو) بیشترین صف فروش داشتند.

رونق معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افزایش 1213 درصدی به رقم 71 هزار و 660 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 65 هزار و 774 میلیارد تومان بود که 92 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز اندکی رشد کرد و با افزایش 3.7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 587 میلیارد تومان رسید که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

وبملت صدرنشین معاملات

در معاملات امروز نماد وبملت (بانک ملت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 139 میلیارد تومان بود.

پس از وبملت، خبهمن بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد توسن و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز وبملت با تعداد 434 میلیون و 869 هزار و 595 سهم در صدر قرار گرفته است. خبهمن در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد وتجارت تعلق داشت. خگستر و حق تقدم فاراک نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس