به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -28 شهریورماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای اجتماعی کشور رخ داده است.

علت حادثه مرگبار اتوبوس زائران بوشهری مشخص شد 

بر اساس اعلام رییس پلیس راه استان یزد، علت اصلی حادثه مرگبار اتوبوس زائران بوشهری به مشهد عدم توجه به جلو از سوی راننده اتوبوس بوده که همین سهل انگاری باعث شده تا اتوبوس از مسیر اصلی به مسیر انحرافی که مربوط به معدن بوده وارد شده و این حادثه تلخ رخ دهد.

 این اتوبوس با ۵۱ سرنشین حوالی ساعت ۲:۳۰ بامداد روز گذشته در محور یزد- طبس واژگون شد در این حادثه ۱۰ نفر فوت و ۴۱ نفر هم مجروح شدند.

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی مهر ۱۴۰۳

سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد همه مشمولانی که برگ آماده به خدمت به تاریخ مهر ماه سال ۱۴۰۳ دریافت کرده‌اند، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)، برگ معرفی‌نامه مشمولان به مراکز آموزش را دریافت و برابر اطلاعات درج شده در آن اقدام کنند.

براساس این اطلاعیه، این دسته از مشمولان باید روز یکشنبه یکم مهر ۱۴۰۳ با در دست داشتن مدارک مورد نیاز در ساعت، محل و مراکزی که در برگ معرفی‌نامه مشمولان اعلام شده، حضور یابند و به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند. عدم حضور به موقع در زمان و محل‌های تعیین شده، غیبت محسوب می‌شود و برابر ماده ۱۰ و ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی با آنان رفتار خواهد شد.

نگرانی از پیشروی پشهٔ آئدس در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد تاکنون پشهٔ آئدس در شهرستان‌های رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، محمودآباد و نور مشاهده شده ولی آلوده به ویروس نیست. به نظر عامل پیشروی پشهٔ آئدس وجود لاستیک‌های مستعمل بوده که در این زمینه هماهنگی با پدافند غیرعامل انجام شده تا لاستیک‌ها در این نقاط جمع‌آوری شوند.

شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تایید کرده؛ باید ابلاغ شود

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: لایحه عفاف و حجاب توسط شورای نگهبان تایید شده و باید ابلاغ شود. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره این‌که شورای نگهبان همان کلیاتی که مجلس فرستاده است را تایید کرده است، اظهار داشت: بله همان است.

این خبر در حالی از سوی موسی  غضنفرآبادی مطرح شده است که تا پیش از این لایحه دائما در رفت و برگشت بود و به نظر نمی‌رسید فعلا مساله آن قابل حل باشد. اخبار مربوط به نظرات شورای نگبهان معمولا از جانب سخنگوی این نهاد مطرح می‌شود.

ارسال حدود ۵۰ پرونده دارای احکام انضباطی دانشجویان به وزارت علوم

معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از پرونده‌های دارای احکام انضباطی دانشجویان نداریم، گفت: دانشگاه‌ها به طور مستقل در این زمینه تصمیم گیری می‌کنند اما تا‌کنون حدود ۵۰ پرونده اخراجی یا تعلیقی از دانشجویان به وزارت علوم ارسال شده است که زیر ۵ نفر آنها حکم اخراج دارند.

بر اساس ماده ۱۱۴ شیوه نامه فعلی انضباطی، رییس دانشگاه می‌تواند با توجه به متنبه شدن دانشجویان برای احکام صادر شده درخواست تجدید نظر کند تا میزان مجازات صادر شده کمتر شود و دانشجویان به سرکلاس های درس بازگردند. 

واریز یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی برای بازنشستگان لشگری

شب گذشته، یک ماه علی‌الحساب بابت متناسب سازی مردادماه بازنشستگان لشکری به حساب مستمری‌بگیران این سازمان واریز شد.این مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی مرداد است که به حساب بازنشستگان لشگری واریز شده است. به موجب جزء (۱) بند (ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه، فقط مشترکینی که تا پایان سال ۱۴۰۲ خدمت آنان پایان یافته است، در شمول متناسب‌سازی قرار می‌گیرند.

ایران پرچم‌دار سزارین در دنیا

 موسس انجمن مامایی ایران با اشاره به اینکه مامایی به حلقه مفقوده در نظام سلامت تبدیل شده و افزایش سزارین و تخصص‌گرایی این رشته را به حاشیه رانده است گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد زایمان‌ها در ایران سزارین هستند، درحالیکه میانگین جهانی ۲۳ درصد است و آن هم تنها در شرایطی که دلایل پزشکی وجود داشته باشد، این امر باعث شده تا ایران به عنوان پرچم‌دار سزارین در دنیا شناخته شود.

از سوی دیگر در اکثر کشور های دنیا یک خانم از شروع بارداری به دلیل دسترسی شبانه روزی و موضوع هزینه‌ها، تحت خدمات مامایی قرار می‌گیرد در حالیکه در کشور ما از ابتدا زیر نظر پزشک متخصص هستند. 

از دیگر مشکلاتی که ماماها در کشور با آن مواجه هستند این است که تنها مامای صاحب امضا را سال گذشته از چارت وزارت بهداشت حذف کردند که حتی ماماها مدیر صاحب امضا نداشته باشند که بتواند تصمیم‌گیری کند همچنین در قانون گفته شده که خدمات مامایی بیمه باشند اما سازمان‌های بیمه‌گر سرباز می‌زنند.