به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طی امروز پنجشنبه (3 اسفند) با یک بمب‌افکن استراتژیک این کشور موسوم به (Tu-160M) که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد، پرواز کرد.

به نوشته رویترز، کشورهای غربی این اقدام پوتین را احتمالا به عنوان یک یادآوری معنی‌دار برای قابلیت‌های هسته‌ای مسکو در نظر بگیرند. این هواپیمای غول‌پیکر که از سوی ناتو با نام «بلک‌جکس» شناخته می‌شود، یک نسخه مدرن‌شده از بمب‌افکن دوران جنگ سرد است که اتحاد جماهیر شوروی در صورت وقوع یک جنگ هسته‌ای و نیاز به ارسال سلاح به نقاط دوردست، آن را به کار می‌گرفت.

پوتین

پوتین در حالی با این بمب‌افکن پرواز کرده که مسکو و غرب درباره مسائلی مانند جنگ اوکراین و مرگ اخیر الکسی ناوالنی، رهبر فقید اپوزیسیون روسیه، با یکدیگر اختلاف دارند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اعلام کرده این هواپیما در یک مسیر سری نظامی پرواز کرده و طبق اعلام خبرگزاری‌های روس، ولادیمیر پوتین حدود 30 دقیقه در آن حضور داشته است.

این هواپیمای روس قادر است 12 موشک کروز یا 12 موشک هسته‌ای کوتاه‌برد را با خود حمل و می‌تواند 12 هزار کیلومتر بدون توقف و بدون نیاز به سوخت‌‌گیری مجدد پرواز کند.

براساس قراردادی که در سال 2018 امضا شده، 10 فروند از این بمب‌افکن مدرن قرار است تا سال 2027 به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شود. هزینه هر یک از این هواپیماها، 163 میلیون دلار برآورد شده است.