به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا در مسیر تصویب یک برنامه اصلاحی برای اوکراین در ماه می است که باعث آزادسازی 1/9 میلیارد یورو (2 میلیارد دلار) به عنوان بخشی از مجموع کمک 15/9 میلیارد یورویی می‌شود که این بلوک سیاسی برای کمک مالی به کی‌یف برای سال جاری میلادی در نظر گرفته است.

به نوشته بلومبرگ، کمیسیون اروپا در حال پیش بردن این برنامه است و از آنجایی که تاکنون مشکل بزرگی در مسیر این طرح پیش نیامده، کشورهای عضو می‌توانند تصویب این کمک مالی را در ماه آینده میلادی نهایی کنند.

چراغ سبز به برنامه اوکراین باعث می‌شود زمانی که چارچوب توافق با کی‌یف به امضا برسد و هیئت بازرسی تشکیل شود، مسیر برای کمک‌های مالی آینده به این کشور که همچنان در حال دفاع از خود در برابر حملات روسیه است، هموار شود.

کمک مالی حدود 16 میلیارد یورویی به اوکراین برای سال 2024 میلادی بخشی از برنامه «تسهیلات اوکراین» به ارزش 50 میلیارد یورو است که اتحادیه اروپا برای حمایت مالی از این کشور از سال 2024 تا 2027 در نظر گرفته است.  

کی‌یف ماه گذشته میلادی طرحی را ارائه کرد که شامل پیشنهادهای سرمایه‌گذاری و اصلاحاتی بود که به تدریج بخش اعظم کمک‌های اتحادیه اروپا را تا سال 2027 آزاد می‌کند. به عنوان بخشی از این طرح، کمیسیون اروپا همچنین 1/5 میلیارد یورو را به عنوان «تأمین مالی پلی» در نیمه دوم ماه جاری میلادی پرداخت خواهد کرد. مابقی بودجه برنامه‌ریزی شده برای سال جاری میلادی نیز پس از انجام اصلاحات توافق‌شده توسط دولت اوکراین، در دو درخواست پرداخت می‌شود.