به گزارش اکوایران،‌ سرویس امنیتی اوکراین در روز سه‌شنبه (18 اردیبهشت) اعلام کرد که توطئه برای ترور ولودیمیر زلنسکی - رئیس‌جمهور این کشور - را خنثی کرده است.

به نوشته پولتیکو، افراد نفوذی روسیه در قالب مأموران امنیتی اوکراین قصد داشتند برنامه سوء قصد به جان زلنسکی را اجرا کنند. طبق گزارش‌ها، دو سرهنگ از «سرویس امنیتی اوکراین»، بخشی از گروهی از عوامل مخفی بودند که به سرویس امنیت فدرال روسیه کمک می‌کردند تا ترور رئیس‌جمهور اوکراین را طرح‌ریزی کند.

این عوامل مخفی روسیه دستگیر شده‌اند و کی‌یف اعلام کرده این توطئه همچنین شامل برنامه‌ای برای ترور «واسیل مالیوک» رئیس سرویس امنیتی اوکراین و «کایرلو بودانوف» رئیس اطلاعات نظامی این کشور بوده است.

رئیس‌جمهور اوکراین پیش‌تر گفته بود از بیش از 10 توطئه برای ترورش، جان سالم به در برده است؛‌ اما به گفته سخنگوی سرویس امنیت اوکراین، این نخستین‌بار است که چنین مقام عالی‌رتبه‌ای از سرویس امنیتی این کشور، به عامل نفوذی دشمن تبدیل شده است.

ولادیمیر پوتین - رئیس‌جمهور روسیه - از بیش از دو سال گذشته یک حمله‌ همه‌جانبه به اوکراین انجام داده است. از همان ابتدا، مقامات و سرویس‌های امنیتی روسیه عملیات‌های اطلاعاتی را علیه اوکراین با هدف مشروعیت‌زدایی و سرنگونی زلنسکی و دولت او آغاز و در عین حال وحشت را در میان سربازان و جمعیت اوکراین که از جنگ خسته شده‌اند، ایجاد کرده‌اند.

عوامل نفوذی روسیه توسط سرویس امنیتی اوکراین دستگیر شده‌اند. اگر آن‌ها گناهکار شناخته شوند، به جرم توطئه برای ترور و خیانت به وطن، با حبس ابد روبه‌رو خواهند شد.

در برنامه ترور کایرلو بودانوف، رئیس اطلاعات اوکراین، یک مأمور مخفی در اوکراین قرار بود تحرکات بودانوف را ردیابی کند و اطلاعات را از سرویس امنیت فدرال روسیه به عوامل روسیه منتقل کند.

طبق گزارش‌‌ها، روس‌ها قصد داشتند با موشک به ساختمانی که بودانوف در آن حضور داشت، حمله کنند و سپس افرادی که زنده مانده‌اند را با پهپاد هدف قرار دهند. طبق اعلام سرویس امنیتی اوکراین، یکی از سرهنگ‌های این سرویس در حال تهیه سلاح برای مأموران مخفی سرویس امنیت فدرال روسیه بود، از جمله پهپاد و مین‌های ضد نفر.

اگرچه مقامات روسی در سازمان ملل گفته‌اند کرملین هیچ برنامه‌ای برای کشتن زلنسکی ندارد، اما دمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه، چندین‌بار خواستار ترور رئیس‌جمهور اوکراین شده است.