به گزارش اکوایران، تورم ترکیه در نهایت در حال نزدیک شدن به قله خود است، اما نگرانی بانک مرکزی این کشور همچنان ادامه دارد؛ اتفاقی که ممکن است نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری در سطح بالا نگه دارد.

به نوشته بلومبرگ، یک گزارش از چشم‌انداز اصلاح‌شده ترکیه که در روز پنجشنبه (20 اردیبهشت) منتشر شد، نشان می‌دهد نرخ تورم ترکیه در پایان سال 2024 در سطح 38 درصد قرار خواهد داشت که بالاتر از پیش‌بینی 36 درصدی قبلی است. این گزارش همچنین برآورد نرخ تورم در سال 2025 را در سطح 14 درصد نگه داشته است.

فاتح کاراهان - رئیس بانک مرکزی ترکیه - در جریان یک سخنرانی در آنکارا این سیگنال را مخابره کرد که در صورت نیاز، بانک مرکزی آماده است نرخ بهره را افزایش دهد و وظیفه ما این است که محتاط باشیم.

عکس 1

فاتح کاراهان، رئیس بانک مرکزی ترکیه

این نگرانی از بحران‌های مربوط به تورم و پول ملی ترکیه به وجود آمده که باعث شده مقامات ترکیه‌ای استراتژی خود را برای مدیریت اقتصاد 1/1 تریلیون دلاری این کشور اصلاح کنند. معاون فاتح کاراهان نیز اعلام کرده: «بانک مرکزی محتاط است و نمی‌خواهد زمانی که اقدامات مورد نیاز برای مسیر آینده را ترسیم می‌کند، تصمیماتش را تنها بر مبنای سناریوهای خوش‌بینانه قرار دهد.»

به دنبال اصلاح داده‌های مربوط به پیش‌بینی اقتصادی ترکیه، چشم‌انداز سال جاری میلادی همچنان به نسبت خوش‌بینانه باقی مانده است اما با نظرات بیشتر اقتصاددانان، همسوتر است. بانک مرکزی ترکیه بالاترین محدوده پیش‌بینی شده خود را در سطح 42 درصد حفظ کرد، بدون اینکه تغییری در آن ایجاد کند.

یکی از اقتصاددانان به بلومبرگ اعلام کرده: «تغییر پیش‌بینی تورم بانک مرکزی برای سال 2024 به این معنی است که این بانک واقع‌بین است و احتمال کاهش زودهنگام نرخ‌ها بسیار کم است.»

کاراهان همچنین تکرار کرد که بانک مرکزی برای مبارزه با تورم هر آنچه که نیاز باشد، انجام می‌دهد و او این تغییر در چشم‌انداز را به تقاضای داخلی قوی‌تر از حد انتظار نسبت داد. در جریان سخنرانی رئیس بانک مرکزی ترکیه، لیر توانست بخشی از کاهش ارزش خود در برابر دلار آمریکا را جبران کند.

با گذشت حدود یک سال از زمانی که ترکیه سیاست اقتصادی معمول‌تری را دنبال می‌کند، بانک مرکزی این کشور در تلاش خود برای بازگرداندن اعتماد بازارها هیچ وقفه‌ای نشان نمی‌دهد. این بانک از ژوئن 2023 تاکنون نرخ بهره را از 8/5 درصد به 50 رصد رسانده و اقداماتی در رابطه با کنار گذاشتن سیاست‌های غیرمعمول دولت‌های پیشین انجام داده است.

چند ساعت پیش از سخنرانی رئیس بانک مرکزی ترکیه در روز پنجشنبه، مقامات این کشور اعلام کردند که به لغو قوانینی می‌پردازند که بانک‌ها را مجبور می‌کرد در صورت رعایت نکردن نسبت‌های معین برای افزایش سپرده‌های ارزی، اوراق بهادار که واحد آن لیر است را خریداری کنند؛ قانونی که انتقاد زیادی به آن وارد شده است.

رئیس بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده طی سه ماه گذشته، سرعت رشد قیمت‌ها فراتر از پیش‌بینی‌ها بود، اما سیاست‌گذاران به‌طور قطع اجازه نخواهند داد که چشم‌انداز تورم به شکل دائمی وخیم شود.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده: «گزارش تورم بانک مرکزی ترکیه دیدگاه ما را تأیید می‌کند که سیاست‌گذاران به محدود کردن شرایط مالی ادامه خواهند داد و احتمالا از طریق ابزارهای جایگزین به جای افزایش نرخ بهره، این کار انجام خواهد شد. پیش‌بینی اصلاح‌شده تورم پایان سال ۲۰۲۴، کمتر از برآورد ما برای پایان سال باقی مانده است.»