به گزارش اکوایران، امروز -25 مهر- وزیر امور خارجه که در اردن حضور دارد در جمع خبرنگاران در امان، به وجود کانال‌های ارتباطی میان ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: یک روند مذاکراتی با عنوان روند مسقط بین ایران و آمریکا در گذشته وجود داشت که به مذاکرات هسته‌ای مربوط می‌شد. اما این روند در حال حاضر متوقف شده است. علت این توقف نیز عدم وجود زمینه مناسب برای گفت‌وگوهاست. با این حال، تبادل پیام و انتقال دیدگاه‌ها از طرق مختلف همچنان ادامه دارد و در صورت نیاز از این کانال‌ها استفاده خواهیم کرد.

عراقچی با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی گفت: در حالی که ایران و کشورهای منطقه تلاش می‌کنند تا تنش‌ها را کاهش دهند و از جنایات پیش‌رو جلوگیری کنند، متاسفانه کشورهای اروپایی و غربی با اعمال تحریم‌های جدید به افزایش تنش‌ها دامن می‌زنند.

او در ادامه افزود: تحریم‌ها هیچ‌گاه راه حل نبوده‌اند و نمی‌توانند مشکلات موجود میان ایران و غرب را حل کنند. بلکه تنها بر پیچیدگی‌های روابط افزوده‌اند. کشورهای غربی خود به خوبی می‌دانند که پس از اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران و ناکامی در دستیابی به اهداف‌شان، مجبور به مذاکره شده‌اند.

خبر مرتبط
عراقچی دوباره عازم سفر شد/ در دیدار امروز عراقچی با مقامات اردن چه گذشت؟

وزیر امور خارجه کشور با هدف رایزنی با کشورهای منطقه راهی اردن شد، قرار است او بعد از اردن به مصر و ترکیه هم سفر کند.

او درخصوص تحریم‌های هوایی نیز اظهار کرد: تحریم‌های جدید علیه ایران نه تنها به بهبود وضعیت منطقه کمک نمی‌کند، بلکه مردم عادی، به ویژه مسافران هوایی، را هدف قرار می‌دهد. این اقدامات به کاهش تنش‌ها هیچ کمکی نمی‌کند و تنها وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.

عراقچی تاکید کرد که کانال‌های ارتباطی با آمریکا همچنان فعال هستند و سفارت سوئیس در تهران به عنوان کانال رسمی انتقال پیام بین دو کشور عمل می‌کند. البته راه‌های دیگری نیز برای تبادل پیام وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مواضع ایران کاملاً شفاف است و سوء تفاهمی درباره سیاست‌های ما وجود ندارد که نیاز به توضیح از طریق پیام‌ها داشته باشد. ارسال پیام‌ها معمولاً برای جلوگیری از سوء تفاهمات و روشن‌سازی مسائل استفاده می‌شود.

خبر مرتبط
وزیر امورخارجه: روند مذاکرات ایران و آمریکا متوقف شده/ نگاهی به رایزنی‌های فشرده عراقچی

اکوایران: وزیر خارجه ایران که در مسقط حضور دارد، گفت روند مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف شده است. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به اقدامات دیپلماتیک و دیدارهای فشرده چند روز اخیر رییس دستگاه دیپلماسی کشور.