به گزارش اکوایران، بانک مرکزی امارات متحده عربی با آغاز استفاده از درهم دیجیتال، نخستین انتقال پول ملی دیجیتال خود را با استفاده از پلتفرم «ام‌بریج» (mBridge) ارز دیجیتال بانک مرکزی، با موفقیت انجام داد.

به نوشته کوین‌ تلگراف، این تراکنش تاریخی شامل انتقال 50 میلیون درهم (معادل 13/6 میلیون دلار) به چین بود که نقطه عطف قابل توجهی را در حوزه ارز دیجیتال رقم زد. رئیس بانک مرکزی امارات شخصا این انتقال را به عنوان بخشی از این واقعه انجام داد.

پروژه mBridge در سال 2021 توسط مقامات پولی چین، هنگ‌کنگ، تایلند و امارات متحده عربی و با همکاری «بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی» (BIS) انجام شد. پلتفرم  mBridge که توسط بانک‌های تجاری مختلف از هر کشور شرکت‌کننده در این پروژه پشتیبانی می‌شود، از یک زیرساخت تک‌پلتفرم و دسترسی مستقیم برای زمان واقعی و همتا به همتا استفاده می‌کند. تراکنش‌های همتا به همتا با استفاده از سازوکار HotStuff+ ، انتقال سریع‌تر ارز دیجیتال ملی هر کشور شرکت‌کننده را تسهیل می‌کند.

از سوی دیگر، یکی از اعضای کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا، نگرانی خود را در مورد استفاده بالقوه از mBridge به عنوان وسیله‌ای برای فرار از مجازات‌های اقتصادی ابراز کرده است. این امر توجه روزافزون جهانی به تراکنش‌های ارز دیجیتال برون‌مرزی و پیامدهای بالقوه آن را برجسته می‌کند.

پذیرش فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است. دولت‌ها به‌طور فزاینده‌ای در حال بررسی ایجاد ارزهای دیجیتال ملی توسط بانک‌های مرکزی خود هستند. بر اساس گزارشی از بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، تقریبا 90 درصدِ بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هستند.

در حال حاضر 11 کشور، ارزهای دیجیتال بانک‎های مرکزی را راه‌اندازی کرده‌اند، 15 کشور در مرحله آزمایشی آن قرار دارند و 26 کشور در مرحله توسعه ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی هستند. علاقه روزافزون نسبت به این موضوع نشان‌دهنده گرایش گسترده‌تر به سمت دیجیتالی شدن ارزهای ملی کشورها است.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز سه‌شنبه (10 بهمن) از 43 هزار و 139 دلار تا 43 هزار و 817 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 11 شب به وقت ایران، بیش از 43 هزار و 500 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن حدود 430 دلار افزایش یافته است. ارزش معاملات بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 22/27 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته، بیش از 10 درصد بیشتر شده است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 2 هزار و 298 دلار تا 2 هزار و 379 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 11 شب به وقت ایران، حدود 2 هزار و 375 دلار معامله شده است. تغییر قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن حدود 75 دلار افزایش یافته است. حجم معاملات این ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 9/82 میلیارد دلار بوده و ارزش اتریوم نسبت به یک هفته گذشته بیش از 7 درصد افزایش یافته است.