به گزارش اکوایران، شرکت بعدی که ارزش آن از یک تریلیون دلار فراتر می‌رود،‌ می‌تواند از صنعت «دِپین» (DePIN) یا همان «شبکه زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز» باشد. کارلوس لی سانتوس، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت آپلینک (Uplink) اعلام کرده شرکت بعدی که در این زمره قرار بگیرد، احتمالا به دلیل نیاز فزاینده به اتصال سخت‌افزاری بی‌سیم به این مهم دست خواهد یافت و بر مبنای زیرساخت اتصال غیرمتمرکز خواهد بود.

به نوشته کوین تلگراف، آقای لی سانتوس اعلام کرده: «من واقعا معتقدم که شرکت تریلیون دلاری بعدی مستقل خواهد بود و به احتمال زیاد در زمینه اتصال بی‌سیم فعالیت می‌کند. این بخشی است که در آن، بازار در حال رشد است.»

آپلینک در میان شرکت‌هایی است که با استفاده از شبکه بی‌سیم غیرمتمرکز خود، ارتباط بیشتری بین زیرساخت‌های بی‌سیم جدید و موجود ایجاد می‌کند.

دِپین یک فناوری نوظهور است که از بلاک‌چین برای ایجاد، نگهداری و راه‌اندازی شبکه‌هایی از منابع فیزیکی مانند سنسورها، دکل‌های بی‌سیم، ایستگاه‌های تلفن همراه و حتی منابع انرژی توزیع‌شده استفاده می‌کند.

در اینجا خلاصه‌ای از ویژگی‌های کلیدی DePIN آمده است:

غیرمتمرکز: DePINها بر روی بلاک‌چین ساخته می‌شوند که به معنای عدم وجود یک مرجع مرکزی برای کنترل شبکه است. این امر به افزایش کارایی و شفافیت کمک می‌کند.

خودکار: DePINها از قراردادهای هوشمند برای خودکارسازی وظایفی مانند مدیریت منابع، تخصیص پهنای باند و پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. این امر به کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی کمک می‌کند.

قابل انعطاف: DePINها را می‌توان برای پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، از جمله اینترنت اشیا (IoT)، شهرهای هوشمند، زنجیره تأمین و مراقبت‌های بهداشتی، سفارشی کرد.

صنعت دِپین یکی از سریع‌ترین صنایع در حال رشد است، با کل بازار قابل دسترس تخمینی بیش از 2/2 تریلیون دلار.

طبق گزارش Messari در ژانویه ۲۰۲۳، انتظار می‌رود صنعت DePIN تا سال ۲۰۲۸ به بیش از 3/5 تریلیون دلار برسد که به معنای افزایش بیش از 1/3 تریلیون دلاری آن است.

مدیرعامل آپلینک گفت که پیش‌بینی رشد Messari از این صنعت، 100 درصد محقق خواهد شد که علت آن، نیاز فزاینده به راه‌حل‌های جدید اتصال غیرمتمرکز است که می‌تواند از ناکارآمدی‌های راه‌حل‌های اتصال متقابل فعلی فراتر رود.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز پنجشنبه (10 خرداد) از 67 هزار و 138 دلار تا 68 هزار و 801 دلار نوسان داشته است. این رمزارز در ساعت 17:53 به وقت ایران، 68 هزار و 737 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن حدود 900 دلار افزایش یافته است.

ارزش معاملات بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 26/91 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته قبل، حدود 1 درصد افزایش یافته است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 3 هزار و 703 دلار تا 3 هزار و 801 دلار نوسان داشته است. این رمزارز در ساعت 17: 53 به وقت ایران، 3 هزار و 787 دلار معامله شده است. تغییر قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن حدود 10 دلار کمتر شده است.

ارزش معاملات دومین ارز دیجیتال جهان در 24 ساعت گذشته 16/26 میلیارد دلار بوده و ارزش آن نسبت به یک هفته تغییر چندانی نداشته است.