به گزارش اکوایران، خبر فوت متهم ۳۶ ساله‌ای به نام سیدمحمد میرموسوی در پاسگاه روستای ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان در گیلان، که گفته شده در ۳ شهریور در پی یک نزاع بازداشت شده بود با ورود رییس جمهور به قضیه وارد فاز جدی‌ای شد.

دستور پزشکیان به وزیر کشور برای بررسی همه جانبه حادثه

الیاس حضرتی، رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت ایران اعلام کرد که مسعود پزشکیان، اسکندر مومنی، وزیر کشور را موظف به بررسی همه‌جانبه فوت محمد میرموسوی در لاهیجان کرد. در پی این دستور رییس جمهور، هیاتی ویژه از سوی وزارت کشور به دستور وزیر کشور راهی شهرستان لاهیجان استان گیلان شد. 

همچنین احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور نیز دستور ویژه رسیدگی به موضوع را صادر کرد که به قید فوریت تیم تخصصی بازرسی کل فراجا، به گزارش «مرکز اطلاع‌رسانی پلیس» از 72 ساعت گذشته در محل حادثه استقرار یافتند و تمامی متهمان حادثه تحت بازجویی و تحقیق هستند.

رادان همچنین تاکید کرد که پلیس به‌هیچ عنوان از خطا‌های این‌چنینی چشم‌پوشی نکرده، با متخلفان احتمالی برخورد و نتیجه اقدامات تکمیلی به اطلاع عموم می‌رسد.

ماجرا چه بود؟

روز ۷ شهریور قوه قضاییه بدون نام بردن از فرد جان باخته، اعلام کرد ۵ نفر از کارکنان نیروی انتظامی در ارتباط با مرگ یک نفر در بازداشت پلیس لاهیجان بازداشت شده‌اند. 

«میزان» رسانه قوه قضاییه صبح امروز، 8 شهریور در این خصوص نوشت: «ابراهیم انصاری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لاهیجان با اشاره به فوت متهم تحت نظرگاه لاهیجان تصریح کرد: ضمن انجام اقدامات قضایی نسبت به مشخص شدن علت، نامه فوت از پزشکی قانونی پیگیری‌های لازم به عمل آمده است... در جهت نقض حقوق شهروندی نیز پیگیری‌های لازم از ناحیه عوامل مرتبط انجام شد و متهمان مرتبط با پرونده با صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شدند.»

آنطور که در رسانه‌ها عنوان شده، محمد میرموسوی تحت بازداشت، فوت کرده اما مشخص نیست که دقیقا چه زمانی و چگونه او جان خود را از دست داده است. اعلامیه‌ای که از مراسم او منتشر شده مربوط به مجلس «سوم و هفتم» است که تاریخ برگزاری آن ۶ شهریور ذکر شده است. موضوعی که نشان می‌دهد میرموسوی ۳ شهریور جان خود را از دست داده؛ همان روزی که بر سر نزاع، دستگیر شده بود.

113132_978

فیلمی نیز از مراسم خاکسپاری او و همچنین فیلمی از بدن عریان او هنگام غسل در فضای مجازی منتشر شده که بیانگر این است که پشت کمر میرموسوی پر از جای ضربات متعدد است.

واکنش‌ها به فوت جوان لاهیجانی

غلامحسین کرباسچی، صاحب امتیاز روزنامه «هم‌میهن» و شهردار سابق تهران در واکنش به فوت محمد میرموسوی در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشت: «فاجعه‌ای که برای ⁧محمدمیرموسوی رخداده (به هردلیل دستگیرشده باشد) بدترین رخداد روزهای آغاز به کار این دولت است. خوشبختانه ⁧رئیس‌جمهور⁩ مجدانه مسأله را پیگیری کرده است. امیدواریم دراسرع وقت و بسیار شفاف نتیجه را اعلام کنند که مقتضای اجرای همین حرفهاست که بارها زده‌اند.»

آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات نیز به این حادثه و دستور رییس‌جمهور طی توئیتی واکنش نشان داد. او نوشت: «امیدوارم دستور رئیس جمهور برای پیگیری فاجعه لاهیجان موجب محکومیت و مجازات عاملان شکنجه و مرگ محمد میرموسوی شود و بساط این رفتارهای غیرانسانی در بازداشت‌گاه‌ها جمع شود»

photo_2024-08-29_16-52-05