به گزارش اکوایران، امروز 21 شهریورماه، در بسته اخبار سیاسی نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رخدادها و وقایعی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

عراق، اولین مقصد خارجی رییس جمهور

مسعود پزشکیان امروز -21 شهریورماه- در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رییس جمهور ایران برای سفری سه‌روزه به عراق رفت و قرار است در این سفر علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست وزیر، رییس جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی عراق و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدارهایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق داشته باشد.

گزارش کامل از اولین روز مسعود پزشکیان و هیات همراه را در لینک زیر بخوانید.

خبر مرتبط
روز اول رییس جمهور در عراق: از پیشنهاد پزشکیان برای برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی تا امضای 14 سند همکاری

اکوایران: مسعود پزشکیان در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رییس جمهور برای سفری سه روزه به عراق رفت و قرار است در این سفر علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست وزیر، رییس جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی عراق و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدارهایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق داشته باشد.

واکنش عارقچی به تحریم ایران‌ایر توسط آمریکا و اروپا

سیدعباس عراقچی، وزیر امورخارجه در صفحه شخصی خود در ایکس با اشاره به اینکه یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند، نوشت: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.

photo_2024-09-11_14-52-41

هواپیمایی ایران‌ایر دیگر در آسمان اروپا پرواز نخواهد کرد؟

شب گذشته- 20 شهریور- آمریکا و اروپا از تحریم هواپیمایی ملی ایران (ایران‌ایر) خبر دادند. شماره امروز روزنامه «هم‌میهن» در گزارشی با عنوان «تحریم هوایی» نوشت: «اتهام آمریکا و اروپا، حمل موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه این اتهام را در دو موضع‌گیری جداگانه، مردود دانست. اسنادی نیز درباره این ادعا از سوی آمریکا و تروئیکای اروپایی منتشر نشده است. ایران‌ایر یک بار در سال ۱۳۹۰ با همین اتهام تحت تحریم قرار گرفت که با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، تحریم‌های آن برداشته شد. آن زمان اتهام ایران، استفاده از این ایرلاین برای انتقال تسلیحات به سوریه از سال ۲۰۰۶ تا آن زمان (۲۰۱۲) بود.

استفاده از هواپیمایی اصلی کشور در جریان جنگ سوریه یکی از مسائلی بود که در فایل صوتی مصاحبه جواد ظریف و سعید لیلاز (منتشرشده در اردیبهشت ۱۴۰۰) به عنوان نقطه اختلاف میان وزیر وقت امور خارجه و سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه مطرح شد.»

در قسمتی از این گزارش حمید غوابش، کارشناس صنعت هوایی درباره اعمال تحریم بر شرکت ایران‌ایر به «هم‌میهن» گفت: «با توجه به مسئله تحریم، ایران‌ایر مانند هر ایرلاین دیگری که با این شرایط مواجه شود، بازارهای مسافری را از دست می‌دهد. ممکن است این مسئله بر پروازهای خارجی تاثیر بگذارد. این بستگی دارد که کشورهای اروپایی چه تصمیمی گرفته باشند. چون ما پرواز به آمریکا نداریم. ممکن است پروازهای اروپایی به تدریج قطع شود. این تحریم در کشورهای اروپایی خود را در ممنوعیت سفر به فرودگاه‌ها نشان می‌دهد که به‌دنبال آن، بحث گرفتن خدمات هوایی نیز متوقف می‌شود.»

خبر مرتبط
تبعات سیاسی ادعای ارسال اسحله به روسیه: تحریم‌های تروئیکای اروپایی علیه ایران تشدید شد

اکوایران: امروز سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا با تکرار ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کردند. وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز از تحریم شرکت هوایی ایران‌ایر خبر داد. ادعایی که در چند روز گذشته نیز بازتاب‌های زیادی در فضای سیاسی کشور داشته است.

احضار سرپرست سفارت ایران در انگلیس

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که علی متین‌فر، سرپرست سفارت ایران در انگلیس را احضار کرده است.

طبق اعلام وزارت خارجه انگلیس، احضار این دیپلمات ایرانی به علت ادعای مطرح شده غرب در مورد ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه است.

سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: پروازهای ایران‌ایر به اروپا برقرار است

سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درخصوص خبر روز گذشته مبنی بر تحریم ایران‌ایر گفت: هنوز هیچگونه موضوعی درباره تحریم به ما اعلام نشده است. تمام پروازهای ایرلاین ملی در شبکه داخلی و خارجی به صورت عادی در حال انجام است.

در صورت دریافت اطلاعات مربوط به تحریم از طرف اروپایی،‌ از طریق دفاتر فروش و وب‌سایت هما اطلاع‌رسانی لازم در این رابطه صورت خواهد گرفت. با اروپایی‌ها مبادله داشته و فعالیت‌ دو طرفه داریم. برای مسئله تحریم نیز آنها باید رسما اعلام کنند. امروز چهارشنبه فرانکفورت و میلان پرواز داشته‌ایم و پروازهای برگشت این دو مقصد اروپایی در حال انجام است.

بهزاد اکبری، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت شد

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در حکمی بهزاد اکبری را به سمت معاون وزیر، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب کرد.

 بهزاد اکبری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس با مرتبه دانشیاری است. او همچنین عضویت در هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت و نیز هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران را در کارنامه سوابق مدیریتی و اجرایی خود دارد.

پیشنهاد ایران برای طرح صلح روسیه و اوکراین

علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی امروز در نشست مقامات عالی‌رتبه بریکس پیشنهاد ایران برای طرح صلح روسیه و اوکراین را مطرح کرد.

احمدیان گفته که از هرگونه طرح صلح بین روسیه و اوکراین همچون ابتکار چین و برزیل حمایت می‌کند. همچنین پیشنهاد کرد بریکس گروهی را مأمور پیگیری دستیابی به این صلح کند.

خبر مرتبط
پرونده‌های باز میان ایران و عراق؛ رمزگشایی از اولین سفر منطقه‌ای پزشکیان/ تاکید ایران و صربستان بر تقویت همکاری‌های بین‌المللی

اکوایران: مسعود پزشکیان فردا در اولین سفر خارجی خود به عراق سفر می‌کند. عراقچی سفر رییس جمهور به عراق را نشانگر عمق روابط دو کشور دانست. دبیر شورای عالی امنیت ملی و معاون نخست‌وزیر صربستان در دیداری در حاشیه اجلاس گروه بریکس بر تقویت همکاری‌ها در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کردند. وزیران خارجه تروئیکای اروپایی در واکنش به ادعای فروش موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه، افراد و نهادهای دخیل ایرانی را تحریم کردند. وزیر ارتباط نیز در حکمی ریاست جدید مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات را منصوب کرد.

عارف: لایحه بودجه قابل دفاعی را در مهلت قانونی، تقدیم مجلس می‌کنیم

محمدرضا عارف در جلسه امروز هیات دولت که به ریاست وی برگزار شد، با بیان اینکه ضرب الاجل قانونی مجلس را برای تقدیم بودجه رعایت می‌کنیم گفت: اطمینان داریم که لایحه بودجه قابل دفاعی را به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهیم کرد.

معاون اول رییس‌ جمهور با اشاره به سابقه میزان اجرایی شدن برنامه‌های 5 ساله توسعه تاکید کرد: نصاب محقق شدن برنامه‌های پیشین راضی کننده نبود، لذا در دولت مصوب شد تمامی دستگاه‌ها وظایف خود در مسیر اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه را مشخص کرده و در کمیته‌ای که شخصا پیگیر تشکیل و مصوبات آن هستم،‌ طرح‌ها و آیین‌نامه‌های مورد نظر ارائه شود.

جوابیه دفتر وزیر صمت دولت قبل به سخنان سخنگوی قوه قضاییه

دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم امروز -21 شهریور- درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: سید رضا فاطمی‌امین هیچ‌گونه ارتباط و تعاملی با اشخاص و شرکت‌های گروه دبش نداشته و هیچ توصیه یا اقدامی برای اشخاص و شرکت‌های این گروه انجام نداده است. 

روز گذشته اصغر جهانگیر، سخنگو قوه قضاییه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده چای دبش گفت: همانطور که ریاست قوه اعلام کرده به ویژه در پرونده‌های خاص ورود دستگاه قضایی به صورت جدی انجام خواهد شد و در این مورد نیز عملیاتی شد. افرادی مانند فاطمی امین وزیر سابق صمت احضار شد و تحقیقات انجام شده که در حال حاضر با تودیع وثیقه دو نفر آزاد هستند.

خبر مرتبط
آخرین وضعیت پرونده چای دبش و وزیر اسبق صمت/ آیا بابک زنجانی آزاد شده است؟

اکوایران: اصغر جهانگیر گفت: پس از همکاری که بابک زنجانی انجام داد و نسبت به رد مال اقدام‌ مفیدی صورت گرفت؛ نتیجه این شد که اعدام او به ۲۰ حبس تبدیل شد که بخشی از حبس را تحمل کرده و بخشی از حبس هم در حال تحمل است و اقدام جدیدی انجام نشده است.

انجام دیوارکشی و انسداد مرزها به‌صورت شبانه‌روزی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با حضور در مناطق مرزی شمال شرق کشور، علاوه بر بازدید از آمادگی رزمی تیپ ۲۷۷ متحرک هجومی، از نزدیک در جریان فعالیت‌های مهندسی رزمی نیروی زمینی که در حال احداث دیوارکشی و انسداد مرزی هستند قرار گرفت.

او در این بازدید انسداد مرزی را مهم تلقی کرد و گفت: تمام ظرفیت‌های مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش به منظور تکمیل انسداد مرزهای شمال‌شرق کشور به صورت شبانه‌روزی پای کار هستند.

دیدار وزیر کشور با فرماندهی کل انتظامی

اسکندر مومنی، وزیر کشور امروز -21 شهریور- در دیدار با سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی بر تقویت ارتباط بین وزارت کشور و فرماندهی انتظامی، برای ارتقای نظم و امنیت عمومی و بهبود احساس امنیت تاکید کرد.

وکیل فائزه هاشمی: با آزادی مشروط موکلم موافقت نشد

محمدحسین آقاسی، وکیل فائزه هاشمی درباره آخرین وضعیت موکل خود بعد از نامه‌ای که شب گذشته متن آن در رسانه‌ها منتشر شد، عنوان کرد: قبلا اقداماتی صورت گرفته بود تا احتمالا به ایشان آزادی مشروط تعلق بگیرد که این کار انجام نشد. پرونده‌های ایشان تجمیع شده و میزان مجازاتی که باید تحمل کنند ۳ سال و ۷ ماه است که حدود ۲ سال از آن حکم را تحمل کرده اما دادستان با آزادی مشروط ایشان مخالفت کرده، بنابراین در مهر ماه سال آینده محکومیت ایشان به پایان خواهد رسید.

انتشار نامه فائزه هاشمی توسط رسانه قوه قضاییه

«میزان» خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد: اخیرا نامه‌ای منتسب به فائزه هاشمی که از سال ۱۴۰۱ به‌دلیل محکومیت در ۲ پرونده به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات به ۱۵ و ۳۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده و هم‌اکنون در زندان است، در فضای مجازی منتشر شده که در آن وی وضعیت پیرامون خود را تشریح کرده است.

نامه‌ فائزه هاشمی با این عبارت آغاز شده است: «مشاهداتم در زندان حالم را از هر مبارزه‌ای به هم می‌زند».

بنابر روایت فائزه هاشمی، تازه‌واردها مواجهه با افرادی که شاید آن‌ها را الگوی خود می‌دانستند، «شوکه و مبهوت و پشیمان می‌شوند و می‌گوینند که «این‌ها بودند چهره‌هایی که آرزوی دیدارشان را داشتیم؟ چه فکر می‌کردیم و چه دیدیم؟...در زندان که قدرتی ندارند این‌گونه‌اند، وای اگر قدرتی بگیرند...»

هاشمی در توصیف برخی از هم‌بندی‌های خود نوشته است: «برای برخی از این مبارزین، زندان مکانی است که با آن شخصیت و اعتبار و شهرت کسب کرده و می‌کنند. فقط بودن در زندان برایشان ارزش است.»

البته این نامه فائزه هاشمی واکنش‌های متعددی را در پی داشت برخی از آن به شدت انتقاد کردند.