به گزارش اکوایران، امروز وحید اشتری و یاشار سلطانی دو روزنامه‌نگار با انتشار عکسی از خودشان در صفحه شخصی‌شان در شکبه ایکس خبر آزادی‌شان را تایید کردند.

photo_۲۰۲۴-۰۹-۳۰_۱۳-۱۷-۵۷

QxZXvJb1PltT

خبر عفو و آزادی وحید اشتری و یاشار سلطانی در 4 مهرماه در رسانه‌ها دست به دست شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس دستگاه قضا کشور در نامه‌ای به رهبر انقلاب در 30 شهریور خواستار عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات «دو هزار و هشتصد و هشتاد و هفت» نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی شد. رهبر انقلاب نیز با درخواست ریاست قوه قضائیه موافقت کردند.

بنابه گفته رسانه‌ها در میان اسامی مورد عفو قرار گرفته نام «یاشار سلطانی» و «وحید اشتری» نیز دیده می‌شود.

قالیباف، نقطه مشترک دو روزنامه‌نگاری که آزاد شدند

وحید اشتری در 30 تیرماه 1401 طی توئیتی از دو سال حبس تعریزی بابت افشای خبر سیسمونی نوه قالیباف خبر داد.

1423149_121

همچنین بنا بر گفته وکلای یاشار سلطانی، او بنا بر سه شکایت به دادگاه احضار شده است که شامل موارد زیر است:

«شکایت ادارهٔ حقوقی شهرداری تهران مبنی بر نشر اکاذیب با انتشار «خبر قرق پارک لویزان برای مراسم عروسی دختر آقای محمد باقر قالیباف».
شکایت معاونت قضایی شورای شهر تهران مبنی بر نشر اکاذیب با انتشار «خبر انتصاب پسر آقای مهدی چمران در معاونت شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌آباد».
نامهٔ آقای محمد باقر قالیباف به دادستان تهران در خصوص انتشار «گزارش سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نحوهٔ واگذاری املاک شهرداری تهران»

در ادامه این گزارش به گشایش‌هایی اشاره می‌شود که می‌توان آن را ذیل تلاش‌هایی برای تحقق وفاق ملی آن‌ها را فهمید. 

شکایتی که با دستور همتی پس گرفته شد

مرضیه حسینی، روزنامه‌‌نگار اقتصادی حوزه مناطق آزاد در ۱ مهر با انتشار توییتی در صفحه کاربری‌ خود در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد که با شکایت وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم، قرار بازداشت برای او صادر شده است.

با انتشار این خبر در باشگاه روزنامه‌نگاران ایران، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، در 7 مهرماه دستور داد سریعا این موضوع رسیدگی شود. بعد از آن با پیگیری‌های مدیران مربوطه در این وزارتخانه، شکایت از مرضیه حسینی مسترد و پرونده مختومه شد.

گفتنی است که دولت چهاردهم پیش‌تر گفته بود که شکایت‌هایی که از سمت قوه مجریه از خبرنگاران شده است را پس‌ می‌گیرد.

آزادی استاد حقوق دانشگاه تهران

احمد برهانی، برادرِ محسن برهانی، استاد حقوق و جزای زندانی با تایید خبر آزادی برادرش، گفت: «آقای دکتر برهانی امروز، پس از حدود ۷۹ روز حبس، با استناد به عفو اعلامی اخیر قوه قضائیه از زندان آزاد و پرونده او مختومه شد.»

به گزارش شرق، پیش از این، در ۱۱ شهریور هم حکم تعلیق محسن برهانی در دانشگاه تهران، لغو و حکم بازگشت او به دانشگاه تهران صادر شده بود و محسن برهانی در ترم جاری، در این دانشگاه مشغول به تحصیل خواهد بود.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به آزادی محسن برهانی استاد حقوق نوشت:

1959008_822

خبر مرتبط
موضع عراقچی درخصوص رابطه با آمریکا و روسیه/ عفو استاد زندانی دانشگاه تهران و شروین حاجی‌پور

اکوایران: امروز دیپلماسی کشور روز شلوغی داشت؛ وزیر امورخارجه در گفت‌وگویی درخصوص رویکردهای خارجی ایران توضیحاتی داد. مسعود پزشکیان نیز امروز دیدارهایی در نیویورک داشت. معاون سیاسی ریاست جمهوری نیز طی توئیتی جزئیات برنامه پزشکیان در نیویورک را اعلام کرد. فرستاده ویژه دولت چین در امور منطقه غرب آسیا و مشاور ارشد وزیر خارجه ایران درباره اوضاع منطقه رایزنی کردند. شروین حاجی‌پور نیز اعلام کرد که پرونده او شامل عفو شده است. در آخر روز هم خبر عفو محسن برهانی -استاد حقوق دانشگاه تهران که مدتی مشغول گذراندن دوره حبس خود بود- نیز منتشر شد.

عفو شروین حاجی‌پور

شروین حاجی‌پور، خواننده‌ای که با ترانه «برای» به شهرتی سراسری رسید، در 2 مهر با انتشار ویدئویی از پایان روند رسیدگی به پرونده خود خبر داد و اعلام کرد که پرونده او شامل عفو شده و کاملا مختومه شده است. او نیز از جمله افرادی بود که در 30 شهریور مورد عفو رهبری قرار گرفت.

آزادی مشروط فائزه هاشمی چند روز پس از انتشار نامه‌اش 

شامگاه 28 شهریور رسانه‌ها نوشتند، فائزه هاشمی -دختر اکبر هاشمی رفسنجانی- از زندان آزاد شد.

«تجارت نیوز» در این باره نوشت: یک منبع ادعا کرده فائزه هاشمی امروز به دفتر زندان احضار و به او گفته شد که مشمول عفو مشروط شده و آزاد است. این منبع خبری گفته او با این آزادی مخالفت و قصد برگشتن به بند را داشت که ممانعت کرده‌اند.

به او حتی اجازه برگشتن به بند و خداحافظی با همبندی‌هایش داده نشده است و گفته‌اند کسی را برای جمع کردن وسایلش و تحویل به بند می‌فرستند.

خبر وکیل فائزه هاشمی از عدم موافقت با آزادی مشروط موکلش

محمدحسین آقاسی، وکیل فائزه هاشمی در 21 شهریور درباره آخرین وضعیت موکل خود بعد از نامه‌ای که شب گذشته‌اش -20 شهریور- در رسانه‌ها منتشر شد، عنوان کرد: قبلا اقداماتی صورت گرفته بود تا احتمالا به ایشان آزادی مشروط تعلق بگیرد که این کار انجام نشد. پرونده‌های ایشان تجمیع شده و میزان مجازاتی که باید تحمل کنند ۳ سال و ۷ ماه است که حدود ۲ سال از آن حکم را تحمل کرده اما دادستان با آزادی مشروط ایشان مخالفت کرده.

انتشار نامه فائزه هاشمی توسط رسانه قوه قضاییه

«میزان» خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد: اخیرا نامه‌ای منتسب به فائزه هاشمی که از سال ۱۴۰۱ به‌دلیل محکومیت در ۲ پرونده به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات به ۱۵ و ۳۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده و هم‌اکنون در زندان است، در فضای مجازی منتشر شده که در آن وی وضعیت پیرامون خود را تشریح کرده است.

نامه‌ فائزه هاشمی با این عبارت آغاز شده است: «مشاهداتم در زندان حالم را از هر مبارزه‌ای به هم می‌زند».

بنابر روایت فائزه هاشمی، تازه‌واردها مواجهه با افرادی که شاید آن‌ها را الگوی خود می‌دانستند، «شوکه و مبهوت و پشیمان می‌شوند و می‌گوینند که «این‌ها بودند چهره‌هایی که آرزوی دیدارشان را داشتیم؟ چه فکر می‌کردیم و چه دیدیم؟...در زندان که قدرتی ندارند این‌گونه‌اند، وای اگر قدرتی بگیرند...»

آزادی دو فعال سیاسی در دو ماه

برادر عبدالله مومنی، فعال سیاسی، از آزادی برادرش و مختومه شدن پرونده او در 19 شهریور خبر داد.

فضل‌الله مومنی، برادر عبدالله مومنی، فعال سیاسی به شبکه شرق گفت: «در قانون، برای اتهام اعلامی علیه عبدالله مومنی، ۶ ماه تا یکسال حبس در نظر گرفته شده منتهی تاکید قانون بر این است که در صورت صدور حکم حداکثر حبس برای فرد، دلیل آن باید ذکر شد، شعبه بدوی، اما اینکار را نکرده بود و به دنبال اعاده دادرسی صورت گرفته، دیوان عالی کشور اقدام به نقض حکم و ارجاع پرونده به شعبه هم‌عرض کرد.

همچنین مجید توکلی، فعال سیاسی در 6 مردادماه با توقف روند اجرای حکم از زندان آزاد شد.

او به حبس، تبعید، محرومیت از فضای مجازی و ممنوع‌الخروجی محکوم شده بود. این فعال سیاسی از مهر سال گذشته برای گذراندن حکم شش سال حبس به زندان رفته بود.

آزادی مهدی محمودیان یک پس از بازداشت

مهدی محمودیان، فعال مدنی و سیاسی 31 اردیبهشت سال جاری آزاد شد. محمودیان در 30 اردیبهشت پس از مراجعه به دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت و راهی زندان شده بود. 

مرکز رسانه قوه قضاییه در خصوص نحوه بازداشت این فعال مدنی مدعی شده بود: «پس از تفهیم اتهام مهدی محمودیان، قاضی پرونده ضمن تعیین دو قرار کفالت ۲۵ میلیون تومانی برای وی، از آقای محمودیان خواسته است که ضمن معرفی کفیل تا زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه به زندان معرفی نشود. اما آقای محمودیان ضمن رد معرفی کفیل، برای معرفی به زندان اصرار کرده است.»

آقای محمودیان چند روز قبل با انتشار مطلبی اعلام کرد که از وی خواسته شده تا روز 30 اردیبهشت ماه در شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شود. اتهام مطروحه علیه وی تبلیغ علیه نظام عنوان شده بود؛ که راهی زندان شد و روز بعدش نیز آزاد شد.

او پیش‌تر نیز پس سابقه دو سال زندان را داشت که در 18 دی 1402 آزاد شده بود.

واکنش پزشکیان به رفع حصر

مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی، در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم ولی دیگر نباید با نظام درافتاد. دیگر چه کار باید می‌کردیم. همین قدر که یک قدم برداشته شد، خوب است. آن قدم را هم بگذارید، باشد.

خبر مرتبط
روز خوش پروژه وفاق ملی: برگشت ظریف، یک برکناری مهم، و خبرهایی از رفع فیلترینگ و طرح نور

اکوایران: همزمان با هفته دولت، رییس جمهور و اعضای هیات دولت چهاردهم برای نخستین بار با رهبر انقلاب دیدار کردند. محمدجواد ظریف با انتشار پیامی مبنی بر بازگشت به دولت در این دیدار حضور پیدا کرد. امروز غلامحسین کرباسچی نیز از شنیده‌های خود درباره احتمال رفع حصر با فعالیت و پیگیری رئیس‌جمهوری خبر داد.

سخن آخر: روی خوش قوه قضاییه به وفاق

این اقدامات را می‌توان به عنوان گامی مثبت در جهت تقویت روابط اجتماعی، سیاسی و حقوقی دولت با ملت دانست. این نگاه جدید به آزادی زندانیان امنیتی- سیاسی، نه تنها به معنای انجام موضوعی صرفا حقوقی، بلکه به عنوان نمادی از تغییر در رویه قضایی می‌تواند قلم‌داد شود.

17 مردادماه 1403 نیز بنا به درخواست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از رییس‌جمهوری کشور و موافقت صورت گرفته توسط مسعود پزشکیان، قرار بر این شد که تمامی شکایت‌های حقوقی دستگاه‌های دولتی از خبرنگاران پس گرفته شود.

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز در نخستین نشست خبری‌اش در 3 مهر بر آزادی‌های شکل‌گرفته در راستای تحقق شعار وفاق ملی تاکید کرد و گفت: آزادی برخی از کسانی که در بند بودند، توانست این احساس خوب را به جامعه برگرداند که وفاق در حال اجرایی شدن در جامعه است و از حد کلمه فراتر رفته است و ان شاءالله گشایش‌هایی را پیش رو خواهیم داشت همانگونه که تا به حال شاهد آن بوده‌ایم.