به گزارش اکوایران، خدمه اوکراینی که روی تانک‌های آمریکایی آبرامز کار می‌کنند، خبر دادند که به دلیل وجود نقطه‌ضعف‌هایی در این ادوات، پوشش زرهی آن‌ها درست عمل نکرده و به خوبی از سربازان محافظت نمی‌کند.

به نوشته نیوزویک، ایالات متحده به عنوان بخشی از کمک‌های نظامیش برای حمایت از تلاش‌های دفاعی کی‌یف در برابر نیروهای روس، مدل‌های ام۱اِی۱ تانک‌های آبرامز را در اختیار اوکراین قرار داده است. ارسال این تانک‌ها در ژانویه ۲۰۲۳ اعلام شد و هر تانک حدود ۱۰ میلیون دلار هزینه برداشت.

این تانک‌ها به قابلیت‌های پیشرفته‌شان که نیازمند پشتیبانی لجستیکی و نگهداری قابل توجهی است، معروف هستند. آمریکا متعهد به تأمین این پشتیبانی‌ها شده است.

اما خصوصا به دلیل تاکتیک‌های جنگ پهپادی مسکو، این تانک‌ها با چالش‌های قابل توجهی در میدان نبرد روبرو هستند. پهپادهای روسی باعث شده‌اند تانک‌های آبرامز نتوانند بدون شناسایی و هدف قرار گرفتن، مأموریت‌های خود را انجام دهند. همین امر منجر به خروج این ادوات از خط مقدم، برای جلوگیری از تلفات بیشتر شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، از زمان ارسال ۳۱ تانک آبرامز آمریکایی به اوکراین، پنج دستگاه از آن‌ها به دلیل حملات روسیه از دست رفته‌اند.

خدمه اوکراینی که در آلمان آموزش دیده‌اند، ضمن تأکید این مشکلات گفتند که این تانک‌ها فاقد زرهی برای محافظت در برابر تسلیحات مدرن هستند.

جنگ امروز، جنگ پهبادهاست

یکی از خدمه گفت: «زره تانک برای این شرایط کافی نبوده و از خدمه محافظت نمی‌کند. جنگ امروزی، جنگ پهپادهاست. هر وقت این تانک‌ها وارد میدان شوند، پهپادها سعی می‌کنند آن‌ها را هدف قرار دهند».

یکی دیگر از نیروهای اوکراینی اذعان کرد: «بدون دفاع، خدمه در میدان نبرد زنده نمی‌ماننند». او افزود که این تانک‌ها به هدف شماره یک پهپادهای روسی تبدیل شده‌اند.

به گفته مقامات تیپ ۴۷ مکانیزه، هر ۳۱ تانک آبرامز که به اوکراین فرستاده شده، در نزدیکی خط مقدم درگیر نبرد هستند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که مقامات آمریکایی در ماه آوریل گفته بودند که تانک‌های آبرامز به دلیل تهدید پهپادهای حمله‌ای روسیه از خط مقدم خارج شده‌اند. اما به گفته تیپ ۴۷، برخی از آن‌ها همچنان در حال فعالیت هستند.

مسکو بارها تهدید کرده که سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته غرب که به اوکراین فرستاده می‌شوند را نابود خواهد کرد و ادعا کرده‌اند که کمک‌های آمریکا و متحدانش تنها باعث طولانی‌شدن جنگ خواهد شد، کمکی به پیروزی اوکراین نمی‌کند.

سپتامبر گذشته، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در نشستی خبری به خبرنگاران گفت: «هیچ راهی برای اوکراین وجود ندارد. هیچ سلاحی نمی‌تواند توازن قوا در میدان نبرد را تغییر دهد».