به گزارش اکوایران، دفعه بعدی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا یک گردهمایی انتخاباتی برگزار کند، اولین تجربه او به عنوان یک مجرم محکوم خواهد بود.

این که چه زمانی این کار را انجام دهد را باید دید، که یکی از مجهولات بی‌شمار پیش از یک انتخابات بی‌سابقه است، که با رویدادهای هفته گذشته فوق العاده‌تر شد.

به نوشته سی‌ان‌ان، حکمی که در روز پنجشنبه توسط هیئت منصفه منهتن صادر شد - اولین محکومیت جنایی یک رئیس جمهور سابق - مانند یک بمب در چشم انداز سیاسی آمریکا فرود آمد. کمپین ترامپ مدت‌ها برای این نتیجه آماده شده بود و با توصیف این پرونده به عنوان یک نمایش سیاسی، نامزد خود و حامیانش را برای نتیجه نامطلوب آماده کرده بود. اما اکنون که حکم صادر شده است، عدم اطمینان در پشت هر تصمیمی نهفته است.

هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که رأی دهندگان چگونه به این لحظه تاریخی واکنش نشان خواهند داد، یا اینکه چگونه محکومیت ترامپ را در مقایسه با فاکتورهای دیگر می‌سنجند -از جمله دیدگاه آن‌ها نسبت به جو بایدن یا مسائلی که بر جیب یا سلامت آن‌ها تأثیر می‌گذارد مانند تورم و دسترسی به حق سقط جنین.

حتی اگر انبوه آمریکایی‌های بلاتکلیف در نهایت تحت تاثیر تصمیم هیئت منصفه قرار نگیرند، مشخص نیست که آیا به سمت یک نامزد خشمگین و حزبی که به وضوح به دنبال انتقام است جذب خواهند شد یا خیر.

روز جمعه، غریزه ترامپ برای حمله وقتی که در گوشه‌ای قرار می‌گیرد،  مورد توجه قرار گرفت، و اینکه قصد دارد پس از صدور حکم چه مسیری را در پیش بگیرد.

رئیس‌جمهور سابق در یک سخنرانی 33 دقیقه‌ای بدون قید و پر از گلایه در برج ترامپ، پیش از حمله به افرادی که آن‌ها را مسئول مشکل قانونی خود می‌دانست، شکایات معمول در مورد امنیت مرزها و مدیریت بایدن بر کشور را مرور کرد. ترامپ، خوان مرچان، قاضی ناظر بر این پرونده را به یک «شیطان» تشبیه کرد و شاهد کلیدی دادستان، وکیل سابقش، مایکل کوهن، را «هرزه» خواند.

دادگاه دونالد ترامپ

ترامپ گفت که بایدن پشت پرونده حق‌السکوت در نیویورک بوده است، ادعایی که او مرتباً بدون مدرک تکرار می‌کند.

پس از دو ماه درگیری با دادگاه منهتن، رئیس جمهور سابق در پایان سخنانش، آمادگی خود را برای بازگشت به مسیر مبارزات انتخاباتی نشان داد.

ترامپ روز جمعه گفت انتخابات «حکم واقعی» را صادر خواهد کرد و «5 نوامبر مهم‌ترین روز در تاریخ این کشور است».

پرونده‌ی حق‌السکوت هنوز به پایان نرسیده است و همچنان بر فضای سیاسی سایه خواهد انداخت. ترامپ و وکیلش، تاد بلانچ، اعلام کرده‌اند که درخواست تجدیدنظر خواهند کرد، روندی که می‌تواند از کمپین انتخاباتی بیشتر طول بکشد.

مرچان، قاضی پرونده تاریخ صدور حکم را 11 جولای تعیین کرده است، که چهار روز قبل از گردهمایی جمهوری‌خواهان در میلواکی برای معرفی رسمی ترامپ در کنوانسیون ملی است. تیم حقوقی رئیس‌جمهور سابق درباره اینکه آیا از قاضی بخواهد تاریخ را تغییر دهد یا خیر، تصمیم نگرفته‌اند و درها را برای تبدیل حکم او به نقطه کانونی کنوانسیون حزب باز گذاشته است.

بهره برداری از درام حقوقی

ترامپ از زمانی که دادگاه نیویورک در مارس 2023 اولین کیفرخواست را علیه او صادر کرد، از مشکلات حقوقی خود بهره برداری کرده است. این کیفرخواست‌ها عملاً رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه را برای حمایت از ترامپ تحریک کرد و به او کمک کرد تا در رقابت مقدماتی، کمپین‌های قدرتمند فرماندار فلوریدا، ران دیسانتیس و فرماندار سابق کارولینای جنوبی، نیکی هیلی و دیگرانی را شکست دهد که فکر می‌کردند حزب ممکن است آماده گذر کردن از رئیس جمهور سابق باشد.

ترامپ در طول سال گذشته در سخنرانی‌های انتخاباتی خود در سراسر کشور، روی پرونده‌های قضایی خود تمرکز کرده است و به آن‌ها تکیه کرده تا حامیانش را تهییج کند و حتی با مخاطبان جدید ارتباط برقرار کند. او گفته است عکسی که پس از متهم شدن در جورجیا به دلیل تلاش برای براندازی نتیجه انتخابات 2020 از او گرفته شد، رأی دهندگان سیاه پوست را جذب می‌کند. آخر هفته گذشته، ترامپ با ذکر اتهاماتی که با آن مواجه است، تلاش کرد با یک جمعیت لیبرتارین ارتباط برقرار کند.

او گفت: «بنابراین، اگر من قبلاً یک لیبرتارین نبودم، مطمئنم که اکنون یک لیبرتارین هستم.»

کمپین او قصد دارد در آینده هم از محکومیت او بهره‌برداری کند و مهمات جدیدی برای این کار در اختیار دارد. تیم ترامپ به سرعت از خشم جمهوری خواهان از حکم روز پنجشنبه استفاده کرد. کمپین او گفت که در 24 ساعت پس از اعلام تصمیم هیئت منصفه، تقریباً 53 میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده است.

در سرتاسر واشنگتن، متحدان ترامپ – که برخی از آن‌ها برای مقام معاون وی رقابت می‌کنند– روز جمعه با درخواست‌هایی برای گرفتن انتقام ترامپ پاسخ دادند.

جیم جردن، نماینده اوهایو، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، از آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن و متیو کولانجلو، وکیل دادگستری خواست که هفته آینده «درباره پیگرد سیاسی بی‌سابقه رئیس جمهور ترامپ» شهادت دهند.

کمپین ترامپ به وضوح نشان داده است که قصد دارد جمهوری‌خواهانی را که در این لحظه خاص به اندازه کافی وفادار نیستند را مواخذه کند.

زمانی که لری هوگان، فرماندار سابق مریلند و نامزد جمهوری خواه مجلس سنا، از آمریکایی‌ها خواست به «حکم و روند قانونی احترام بگذارند»، کریس لاسیویتا، مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ در شبکه‌های اجتماعی پاسخ داد: «تو همین الان به کارزار انتخاباتی خود پایان دادی».