به گزارش اکوایران، جو بایدن و دونالد ترامپ روز سه‌شنبه هر دو در انتخابات مقدماتی خود در میشیگان پیروز شدند. اما نگاهی دقیق‌تر به نتایج، نگرانی‌های جدی را برای هر دو کمپین انتخاباتی نشان می‌دهد؛ در حالی که آن‌ها به دیدار مجدد در نوامبر در صحنه رقابتی نزدیک‌تر می‌شوند که روز به روز بی‌ثبات‌تر به نظر می‌رسد.

به نوشته سی‌ان‌ان، پیروزی بایدن در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها را با هشداری از سوی پراگرسیوها (مترقی)، رای‌دهندگان جوان و دموکرات‌های عرب آمریکایی روبرو کرد: یک رای اعتراضی با پسوند «غیر متعهد». به این معنی که در مورد جنگ اسرائیل در غزه تغییر مسیر بده یا با خطر از دست دادن بخش قابل توجهی از حمایت‌ها در آنچه می‌تواند یک ایالت تعیین کننده در انتخابات عمومی باشد روبرو شو.

در طرف حزب جمهوری خواه نیز پیروزی ترامپ نتوانست یک ضعف بالقوه پر خطر را پنهان کند. بار دیگر، بخش قابل توجهی از جمهوری خواهان در مخالفت با رهبر بی چون و چرای حزب خود رای دادند. اینکه این اتفاق در میشیگان رخ داد، یکی از معدود ایالت‌هایی که از پیروزی ترامپ در سال 2016 به موفقیت بایدن در سال 2020 رسید، به این نگرانی‌ها اهمیت بیشتری می‌دهد.

نشانه‌های هشدار برای بایدن و ترامپ

علیرغم تغییرات اخیر در لفاظی‌ها و برخی صحبت‌ها درباره آتش بس قریب الوقوع، بایدن و تیمش بر موضع «حق اسرائیل برای دفاع از خود» ایستاده‌اند. و با افزایش تلفات غیرنظامیان - از جمله هزاران کودک - فشار بر بایدن نیز افزایش یافته است تا علناً برای برقراری آتش بس تلاش کند.

در آستانه انتخابات مقدماتی، ائتلافی به نام «به میشیگان گوش کن» از دموکرات‌هایی که از مدیریت جنگ توسط بایدن ناراضی بودند، همراه با منتقدان نقش ایالات متحده در تجهیز ارتش اسرائیل، خواستند که رای «غیرمتعهد» بدهند تا پیامی به کاخ سفید بفرستند که آنچه در روزها و هفته‌های آینده اتفاق می‌افتد می‌تواند نتیجه انتخاباتی را که هنوز هشت ماه دیگر تا آن باقی مانده است، برای آن‌ها مختل کند. «غیرمتعهد»ها حدود 13 درصد آرا را در میشیگان به دست آوردند، که بیش از میزانی است که پیروزی ترامپ را در سال 2016 رقم زد. نگرانی در میان متحدان بایدن در روزهای قبل از انتخابات مقدماتی محسوس شد.

برای ترامپ، تقریباً 30 درصد جمهوری‌خواهان به نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی یا دسته «غیر متعدهای» حزب جمهوری‌خواه رأی دادند، که ممکن است تجزیه و تحلیل آن سخت‌تر باشد. اگرچه سومین نامزدی ترامپ در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری ممکن است ظرف چند هفته به دست بیاید، اما واقعیت این است که گروه قابل توجهی از جمهوری خواهان یا شدیداً با او مخالف هستند یا هنوز باید متقاعد شوند- از جمله در ایالتی که او در سال 2016 با پیشتازی اندکی پیروز شد و چهار سال بعد با تقریباً 150،000 رأی از بایدن شکست خورد.

اعلام موفقیت کمپین «عدم تعهد»

حامیان جنبشی که از رای دهندگان دموکرات میشیگان می‌خواهند که غیر متعد رای بدهند گفتند که کمپین آنها موفقیت آمیز بوده است زیرا آرای کافی برای جلب توجه بایدن را به خود جلب کرده است.

یکی از حامیان این کمپین گفت: «ما می‌دانیم که جو بایدن نامزد ما خواهد بود. بنابراین این یک نتیجه بسیار بسیار مهم است. نگرانی من این بود که این انتخابات مقدماتی اتفاق بیفتد و رئیس جمهور پیامی در مورد اینکه مردم چقدر خشمگین هستند دریافت نکند.»

او گفت که فکر می‌کند این پیام که بایدن نمی‌تواند در ماه نوامبر در میشیگان پیروز شود، مگر اینکه «مسیر خود را تغییر دهد از طریق نتیجه روز سه‌شنبه به طور موثری ابلاغ شده است.»

کمپین «بی تعهد» تمرکز خود را محدود نگه داشت و هدف آن متقاعد کردن کاخ سفید بایدن برای برقراری آتش بس دائمی در مناقشه اسرائیل و حماس بود.

زمان برای هیلی در حال اتمام است

هیلی باز هم نتوانست آن پیروزی متحول کننده‌ای را که به آن نیاز داشت به دست آورد - و با تمام شدن زمان، درصدهای او به جای افزایش یافتن، در حال کاهش است.

هیلی به سی‌ان‌ان گفت که هدف او در میشیگان این است که تا حد امکان رقابتی عمل کند. اما فرماندار سابق کارولینای جنوبی هنوز در هیچ ایالتی رقابتی عمل نکرده است - نزدیک‌ترین نتیجه‌ای که به ترامپ داشت، شکست با اختلاف 11 درصدی در نیوهمپشایر بود.

در عوض کمپین هیلی به دنبال نشان دادن نتایج میشیگان به عنوان نشانه‌ای از ضعف ترامپ و بایدن بود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی هیلی در بیانیه‌ای گفت: «جو بایدن امروز حدود 20 درصد از آرای دموکرات‌ها را از دست داد و بسیاری می‌گویند این نشانه ضعف او در ماه نوامبر است. دونالد ترامپ حدود 35 درصد آرا را از دست داد. این یک علامت هشدار دهنده برای ترامپ در ماه نوامبر است.

با این حال، تاکنون نتایج انتخابات مقدماتی و گروه‌های حزبی نشان می‌دهد که رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه تحت تأثیر استدلال او مبنی بر اینکه او برای شکست دادن بایدن در ماه نوامبر بهتر از ترامپ است، تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند.

ناپدید شدن دین فیلیپس

اواخر سه‌شنبه شب که آرا شمارش می‌شد، یهترین امید دین فیلیپس، نماینده مینه‌سوتا و رقیب بایدن در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها، این بود که در انتخابات مقدماتی دو نفره چهارم نشود.

تلاش دن‌کیشوتی و کمتر مورد توجه قرار گرفت‌ی او برای به چالش کشیدن بایدن همچنان بی‌نتیجه بود، زیرا کسانی که از رئیس‌جمهور به دلیل حمایت او از اسرائیل در جنگ با حماس ناراضی بودند، به جای حمایت از تنها نامزد دموکرات جایگزین واقعی، رأی اعتراضی را به «عدم تعهد» دادند.

نقطه اوج فیلیپس در نیوهمپشایر بود، جایی که او نزدیک به 20 درصد از آرای اولیه دموکرات‌ها را به خود اختصاص داد. اما بایدن در رای گیری حضور نداشت - پس از اینکه مقامات این ایالت از رعایت تقویم جدید کمیته ملی دموکرات‌ها امتناع کردند.