به گزارش اکوایران، رئیس جمهور روسیه هشدار می‌تواند دشمنان کشورهای غربی را که به اوکراین کمک نظامی می‌کنند را مسلح کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به کشورهای غربی هشدار داده که با ارسال تسلیحات به اوکراین «گامی بسیار جدی و خطرناک» برمی‌دارند که می‌تواند منجر به تسلیح دشمنان آنها توسط مسکو شود.

از زمان آغاز تهاجم گسترده پوتین بیش از دو سال پیش، اوکراین به شدت به تسلیحات ارائه شده از سوی متحدان غربی برای شکست نیروهای روسیه متکی بوده است. هفته گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، برای اولین بار به کی‌یف اجازه استفاده از مهمات آمریکایی برای انجام حملات محدود در داخل خاک روسیه را داد. این اجازه پس از آن صادر شد که چندین کشور اروپایی محدودیت‌های مربوط به نحوه استفاده از تسلیحات را حذف کردند.

پوتین در حاشیه مجمع اقتصادی سالانه در سن پترزبورگ به سردبیران خبرگزاری های بین المللی گفت: «تامین سلاح به مناطق درگیری همیشه چیز بدی است. به خصوص اگر این به این واقعیت مرتبط باشد که کسانی که آنها را تامین می کنند نه تنها سلاح تحویل می‌دهند بلکه آن‌ها را مدیریت می‌کنند».

​پوتین همچنین گفت که مسکو در حال بررسی استقرار موشک‌های مشابه با فناوری بالا و دوربرد است تا به کشورهایی که به اوکراین اجازه داده‌اند با چنین موشک‌هایی به خاک روسیه حمله کند، حمله کند. پوتین هشدار داد که اگر کشورهای غربی به طور مستقیم در درگیری اوکراین دخالت داشته باشند، روسیه می تواند تلافی کند. او گفت: «در نهایت اگر ببینیم این کشورها درگیر جنگ علیه ما می‌شوند و کاری که انجام می‌دهند آن‌ها را مستقیماً درگیر جنگ علیه فدراسیون روسیه می‌کند، این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به همین ترتیب عمل کنیم». 

و او چشم‌انداز اقدام تلافی‌جویانه را با این سوال مطرح کرد که چرا روسیه «حق ندارد سلاح‌های هم کلاس خود را به مناطقی از جهان که در آن‌ها به تأسیسات حساس کشورهایی که این کار را علیه روسیه انجام می‌دهند حمله می‌شود، ارسال کند؟»

جنگ اوکراین

ولادیمیر پوتین،  در بخش دیگری از سخنان خود گفت اگر به اوکراین اجازه داده شود که با سلاح‌های دوربرد غربی به روسیه حمله کند، می‌تواند موشک‌های متعارف را در فاصله‌ای کمی از فاصله‌ای با ایالات متحده و متحدان اروپایی اش مستقر کند.

به نوشته رویترز، پوتین در اولین دیدار رودررو خود با سردبیران ارشد خبرگزاری‌های بین المللی از زمان آغاز جنگ در اوکراین، گفت که غرب اشتباه می کند که تصور می کند روسیه هرگز از تسلیحات هسته‌ای استفاده نخواهد کرد و گفت که در مورد دکترین هسته‌ای کرملین نباید به غیرجدی گرفته شود.

 

پوتین در حالی که بیش از سه ساعت در برج 81 طبقه گازپروم و پیش از نشست سالانه اقتصاد بین‌المللی سن پترزبورگ با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت هیچ کس در ایالات متحده به اوکراین علاقه ندارد، آنها به عظمت ایالات متحده علاقه دارند که نه برای اوکراین و مردم اوکراین، بلکه برای عظمت خود می‌جنگد. پوتین گفت که روسیه اهمیتی نمی‌دهد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا کیست، اما گفت که سیستم قضایی ایالات متحده به وضوح در نبرد سیاسی علیه دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان مورد سو‌ءاستفاده  قرار گرفته می‌شود.

پوتین

پوتین در پاسخ به سوالی درباره خطر جنگ هسته ای گفت که دکترین هسته ای روسیه اجازه استفاده از چنین سلاح هایی را می‌دهد. پوتین در پاسخ به سوال رویترز درباره خطر تشدید تنش هسته ای بر سر اوکراین گفت: «به دلایلی، غرب معتقد است که روسیه هرگز از آن استفاده نخواهد کرد. ما دکترین هسته‌ای داریم، ببینید چه می‌گوید. اگر اقدامات کسی حاکمیت و تمامیت ارضی ما را تهدید می‌کند، ما این امکان را برای خود باز می‌دانیم که از همه ابزاری که در اختیار داریم استفاده کنیم. این را نباید ساده و سطحی گرفت».

پوتین درگیری در اوکراین را بخشی از یک نبرد وجودی با غرب رو به زوال و منحط توصیف کرد که به گفته او روسیه را پس از فروپاشی دیوار برلین در سال 1989 با تجاوز به حوزه نفوذ مسکو، از جمله اوکراین، تحقیر کرد. پوتین گفت که غرب از صحبت در مورد علل جنگ -که به گفته او در سال 2014 پس از سرنگونی رئیس جمهور طرفدار روسیه در انقلاب میدان اوکراین آغاز شد و پوتین آن را کودتای مورد حمایت آمریکا توصیف کرد- خودداری می‌کند. پوتین گفت: «شما نباید روسیه را به عنوان دشمن معرفی کنید. شما با این کار فقط به خودتان آسیب می رسانید... آن‌ها فکر می کردند که روسیه می‌خواهد به ناتو حمله کند. آیا شما کاملاً دیوانه شده‌اید؟»