به گزارش اکوایران، به گفته یک تحلیلگر نظامی، حمله حزب‌الله به یک سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل در هفته گذشته، واضح‌ترین پیام بازدارندگی از زمان آغاز درگیری‌ها در مرز اسرائیل و لبنان در سال گذشته بود.

روز چهارشنبه، این گروه لبنانی سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین را در راموت نفتالی، در حدود 3 کیلومتری مرز لبنان مورد اصابت قرار داد و تصاویری منتشر کرد که نشان می‌دهد یک موشک هدایت‌شونده به سمت سامانه دفاع هوایی پرواز می‌کند.

ویدئوی این حمله که روز پنجشنبه منتشر شد، نشان نمی‌دهد که آیا پرتابگر گنبد آهنین آسیب دیده یا منهدم شده است.

ارتش اسرائیل گفته است که از آسیب به سامانه دفاعی گنبد آهنین خود اطلاعی نداشته است. با این حال، این فیلم مکان یابی شده و کارشناسان گفته‌اند که واقعی به نظر می‌رسد.

مصطفی اسعد، تحلیلگر نظامی، به میدل‌ایست‌آی گفت که حزب الله به تدریج نمونه کوچکی از تسلیحات خود را فاش کرده و به اسرائیل می‌گوید که «آنها مایلند در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند.»

موشک اقتباس شده اسرائیلی

در جریان درگیری کنونی که از 7 اکتبر ادامه دارد، حزب الله سه نوع موشک جدید هدایت شونده به نام الماس را مستقر کرده است.

به گفته اسعد، خانواده موشک‌های الماس بر اساس موشک اسراییلی اسپایک که در جنگ اسرائیل و لبنان در سال 2006 به دست حزب‌الله افتاد، ساخته شده است.

موشک الماس می‌تواند از همان ابتدا بر روی اهداف خود قفل شود یا از راه دور توسط اپراتور با دقت بالا هدایت شود.

به گفته مرکز تحقیقات اسرائیلی آلما، این سلاح چالشی جدی برای اکثر اهداف ثابت و متحرک در مناطق مرزی ایجاد می‌کند.

اسعد گفت که حزب‌الله احتمالا گنبد آهنین را با الماس 3 هدف قرار داده است که برد و اپتیک بهتری دارد و کلاهک مخرب بزرگتری نسبت به نسخه‌های 1 و 2 دارد.

به گفته این تحلیلگر الماس 3 بدون هیچ شکی یک سلاح جدی است که اسرائیلی‌ها نمی‌توانند با آن مقابله کنند.

اسرائیل از زمان معرفی گنبد آهنین در سال 2011، از این تکنولوژی عمدتا برای رهگیری راکت‌های شلیک شده توسط حماس و حزب الله استفاده کرده است.

گنبد آهنین با استفاده از موشک‌های رهگیر تامیر و فناوری رادار، موشک‌های کوتاه برد را ساقط می‌کند.

این سیستم به بخشی جدایی ناپذیر از زرادخانه دفاعی اسرائیل تبدیل شده و برای مقابله با تهدیدات وارده که به میزان قابل توجهی ارزان‌تر هستند، هزینه بالایی دارد.

هر سامانه دفاعی گنبد آهنین که از سه تا چهار پرتابگر تشکیل شده، می‌تواند تا 100 میلیون دلار هزینه داشته باشد.

اسرائیل مدعی است که میزان رهگیری گنبد آهنین حدود 90 درصد است، اگرچه برخی کارشناسان این رقم را نزدیک به 80 درصد می‌دانند.

پیام بازدارندگی

استفاده حزب‌الله از تسلیحات پیشرفته‌تر، از جمله موشک‌های الماس، پهپادهایی با قابلیت شلیک موشک و پهپادهای انفجاری، زنگ خطر را در ارتش اسرائیل به صدا درآورده است.

به گفته اسعد: «در حالی که فناوری پیشرفته دفاعی اسرائیل به دلیل کارآمدی شناسایی راداری دوربرد به آن اجازه می‌دهد با موشک‌های دوربرد مقابله کند، حملات کوتاه‌برد حزب‌الله برای شناسایی سریع یا مقابله مؤثر بسیار دشوارتر است.»

حزب الله اخیرا انواع مختلف تسلیحاتی را که در زرادخانه خود دارد به نمایش گذاشته است که تخمین زده می‌شود در حدود 130000 راکت و موشک باشد.

طی دو هفته گذشته، حزب الله یک پهپاد جاسوسی بزرگ به نام هرمس 900 را با موشک زمین به هوا سرنگون کرد و برای اولین بار یک اسکادران انفجاری از پهپادها را به سمت مقر نظامی در گالیله پرتاب کرد.

روز چهارشنبه، حزب الله مسئولیت حمله پهپاد کامیکازه به مواضع نظامی در شهر حرفیش، در 3 کیلومتری مرز را بر عهده گرفت که در آن یک سرباز کشته و 12 تن دیگر زخمی شدند.

این حمله به دنبال دیدار نخست وزیر بنیامین نتانیاهو از منطقه شمالی اسرائیل انجام شد که طی آن او هشدار داد که اسرائیل برای اقدام بسیار قوی آماده است.

اسعد گفت: «در گذشته، می‌توان با هر سلاحی مقابله کرد، اما امروز حزب‌الله فناوری‌های پیشرفته مانند پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده که از فناوری اسرائیل مصون هستند، در اختیار دارد.»

این تحلیلگر معتقد است که این امر اسرائیل را وادار کرده است که در روزهای اخیر لفاظی جنگ علیه لبنان را افزایش دهد.