به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که به رویکرد «آغوش گرم» دولت بایدن در قبال کابینه اسرائیل بدبین بود، این هفته استعفا داد. این یک شکست برای دیپلمات‌های آمریکایی محسوب می‌شود که برای جدایی شدیدتر سیاست آمریکا از نخست‌وزیر اسرئیل، بنیامین نتانیاهو و ائتلاف راست افراطی او تلاش می‌کنند.

اندرو میلر، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین، روز جمعه به همکارانش گفت که تصمیم گرفته است کار خود را ترک کند، و به عنوان دلیل به خانواده‌اش اشاره کرد و گفت که طی جنگ هشت ماهه غزه آن‌ها را به ندرت دیده است. میلر به همکارانش گفت که اگر این مسئولیت‌ها نبود، ترجیح می‌داد در شغل خود باقی بماند و برای آنچه به آن اعتقاد دارد مبارزه کند، از جمله در مسائلی که با سیاست‌های دولت مخالف بود.

به نوشته واشنگتن پست، استعفای میلر در بحبوحه ناامیدی فزاینده در داخل و خارج دولت آمریکا نسبت به تلفات شدید غیرنظامیان در جنگ صورت می‌گیرد، و نگرانی در میان برخی از این افراد مبنی بر اینکه نفوذ بر سیاست‌گذاری‌ها تحت سلطه گروه محدودی از نزدیکترین مشاوران بایدن در آمده است. میلر بلندپایه ترین مقام آمریکایی است که تا به امروز استعفا داده است که کارنامه‌اش بر مسائل اسرائیل و فلسطین متمرکز بوده است.

افرادی که میلر را می‌شناسند، او را به عنوان یک حامی اصولی حقوق و کشور فلسطین و یک متفکر ظریف در مورد مسائل خاورمیانه توصیف می‌کنند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: «اندرو هر روز تجربه عمیق و بینش دقیق خود را به میز می‌آورد. همه اینجا از رفتن او متاسفند.»

آرون دیوید میلر، کارشناس خاورمیانه که به دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه مشاوره داده است، اندرو میلر را دیپلماتی «باهوش» و «خلاق» خواند، اما گفت که تأثیرگذاری بر سیاست‌ها برای مقامات دفتر امور خاور نزدیک این وزارتخانه دشوار شده است.

آرون میلر گفت: «او در دفتری متشکل از دیپلمات‌های خوش‌نیت و توانا گرفتار شده بود که قبل و حتی پس از 7 اکتبر تأثیر کمی بر سیاست ایالات متحده داشته‌اند یا هیچ تأثیری نداشته‌اند».

از آغاز درگیری، بایدن از اسرائیلی‌ها به طور کامل حمایت کرد، به اسرائیل سلاح سرازیر کرد و در نهادهای بین‌المللی برای آن پوشش دیپلماتیک و سیاسی فراهم کرد - حتی زمانی که اسرائیل از تاکتیک‌های بمباران بی‌رویه استفاده می‌کرد و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه را با مشکل مواجه می‌کرد. با وجود این حمایت‌ها، نتانیاهو بارها خواسته‌های ایالات متحده را برای اتخاذ رویکردی «جراحانه» در غزه و خودداری از تشدید تنش‌ها با فلسطینی‌ها، مثلاً با مسدود کردن درآمد مالیاتی آن‌ها را نادیده گرفته است.

اگرچه سیاست ایالات متحده در قبال غزه عمیقاً در دولت تفرقه افکن بوده است، اما تنها منجر تعداد معدودی از استعفاها در وزارت امور خارجه، پنتاگون و سایر آژانس‌های فدرال شده است.

یکی از مقامات آمریکایی که اندرو میلر را می‌شناسد، گفت که او در تشخیص خطرات ناشی از استراتژی «آغوش گرم» دولت «از ابتدا از بقیه جلوتر بود». میلر بر این باور بود که اهرمی که ایالات متحده به عنوان بزرگترین حامی نظامی، اقتصادی و سیاسی اسرائیل دارد، می‌توانست به طور مؤثرتری مورد استفاده قرار گیرد.