به گزارش اکوایران، نمایش ضعیف و دور از انتظار جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در مناظره با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، زلزله سیاسی در اردوگاه دموکرات‌ها و هوادارانش به وجود آورده است؛ به گونه‌ای که در فاصله کم‌تر بیست‌وچهار ساعت پس از مناظره درخواست کناره‌گیری از بایدن از ادامه رقابت و بررسی شرایط یافتن جایگزینی برای او به موضوع اصلی رسانه‌های نزدیک به حزب حاکم در کاخ سفید تبدیل شده است.

لحظه دلخراش و قمار بی‌پروای بایدن

شورای سردبیری نیویورک‌تایمز در یادداشتی تحت عنوان «بایدن برای نجات کشورش باید از انتخابات کناره‌گیری کند»، از جو بایدن خواسته تا از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند و به کاندیدای دموکرات دیگری اجازه بدهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شرکت کند. شورای سردبیری نیویورک‌تایمز که از اتاق خبر این روزنامه مجزا است، حضور دوباره بایدن در رقابت‌های انتخاباتی را قماری پی‌پروا خواند و گفت مناظره با ترامپ نشان داد که بایدن در آزمون شکست خورده است. این مقاله به بایدن توصیه می‌کند که بهترین خدمتی که می‌تواند به مردم بکند این است که اکنون اعلام کند دیگر رقابت‌های انتخاباتی را ادامه نمی‌دهد.

توماس فریدمن، ستون نویس مشهور همین روزنامه هم با انتشار یادداشتی در نیویورک بایدن را دعوت به کناره‌گیری از ادامه رقابت کرد. فریدمن در بخشی از این یادداشت نوشت: من به تنهایی در اتاق هتلی در لیسبون مناظره بایدن و ترامپ را تماشا کردم و گریه‌ام گرفت. نمی‌توانم لحظه دلخراش‌تری را در دوران زندگی‌ام در رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا به یاد بیاورم، دقیقا به‌دلیل آن چیزی که این رقابت‌ها فاش کرد: «جو بایدن»، یک مرد خوب و یک رئیس‌جمهور خوب، حق نامزد شدن دوباره ندارد. به نوشته فریدمن، او با قلبی شکسته معتقد است که بایدن بازنده انتخابات خواهد بود مگر اینکه از کاندیداتوری کنار بکشد و در این صورت تاریخ از او به نیکی یاد خواهد کرد زیرا او کاری را کرده که ⁧ترامپ⁩ نکرد -ترجیح آمریکا به خودش. به باور او، ‏اگر این کار را انجام دهد، آمریکایی‌ها هر روز از جو بایدن به خاطر انجام کاری که دونالد ترامپ هرگز انجام نمی‌دهد تمجید می‌کنند – اینکه کشور را بر خود مقدم بداند. او تائید کرده که ‏از همان پنج‌شنبه شب و پس از پایان مناظره‌، فشار و تلاش گسترده‌ای برای مجاب کردن بایدن به کنار کشیدن و جایگزینی با فردی جوانتر برقرار است.

 میهن‌پرستانه‌ترین گزینه بایدن

 روزنامه آتلانتیک در تحلیلی عنوان کرد که در پی عملکرد ضعیف بایدن در مناظره، کارشناسان زیادی استدلال می‌کنند که جو بایدن باید به کار خود در کمپین انتخاباتی پایان بدهد و برای محافظت از دموکراسی آمریکا در برابر تهدید منحصر به فرد دونالد ترامپ خود را فدا کند. با وجود آماده‌سازی گسترده با مشاوران ارشد در کمپ دیوید، بایدن در مسائل کلیدی مانند مهاجرت و سقط جنین ناکام ماند و حتی از تیم خودش نیز مورد انتقاد قرار گرفت. با تنها 40 درصد حمایت، بایدن از نامزدهای دموکرات برای سنا در ایالت‌های کلیدی عقب است و برنامه قابل اعتمادی برای تغییر اوضاع ندارد.

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد، دانشمندان علوم سیاسی استدلال می‌کنند که ساختار دموکراتیک حزب برای جایگزینی بایدن بدون کنار کشیدن داوطلبانه او بسیار ضعیف است. اگر بایدن کنار برود، این امکان را فراهم می‌آورد که حزب در کنوانسیون یک نامزد جدید را انتخاب کند، و از یک آشفتگی اما ضروری برای یافتن نامزدی قوی‌تر که قادر به شکست ترامپ باشد، جلوگیری می‌شود.

 درون فاجعه مناظره بایدن 

 مجله تایم هم در مقاله‌ای با عنوان «فاجعه مناظره بایدن و تقلا برای فرونشاندن هراس دموکراتیک» به بررسی مناظره انتخاباتی پنجشنبه شب میان جو بایدن و دونالد ترامپ پرداخت. به نوشته تایم، حتی نزدیک‌ترین متحدان بایدن به‌طور خصوصی به «فاجعه بودن» عملکرد او در این مناظره اعتراف کردند.

تایم با اشاره به لکنت زبان، صدای نازک و نارسا و لحظات انتظار با دهان باز، بایدن را پدربزرگ ۸۱ ساله توصیف کرد و نوشت که او حتی برخی نکات که از قبل تنظیم شده بودند و برای استفاده در لحظه مناسب آماده بودند را زیرورو کرد. تایم پس از بررسی لحظات مختلف این مناظره، در پایان به کلام پایانی بایدن پرداخت. بایدن گفت: «اگر با جان و دل باور نداشتم که می‌توانم این کار را انجام دهم دیگر نامزد نمی‌شدم». اما به اعتقاد نویسنده تایم، بسیاری از دموکرات‌هایی که مناظره را تماشا کردند، این ادعا در تضاد با واقعیت به نظر می‌رسد.

شورای سردبیری وال‌استریت ژورنال در واکنش به مناظره بایدن و ترامپ نوشت صحبت‌های «سکته‌دار و افتان‌وخیزان» بایدن نشان داد رییس‌جمهوری کنونی آمریکا توان ادامه چهار سال دیگر در این سمت را ندارد و دموکرات‌ها باید با تصمیمی میهن‌دوستانه درباره جایگزین کردن او چاره‌اندیشی کنند.