به گزارش اکوایران، پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد که حزب راست افراطی اجتماع ملی (RN) به رهبری مارین لوپن در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه در روز یکشنبه پیروز شده است. نتیجه‌ای که این حزب را بیش از هر زمان دیگری به دروازه‌های قدرت نزدیک کرده است.

بر اساس برآوردهای اولیه ایپسوس، پس از مشارکت بالای غیرمعمول، بلوک حزب اجتماع ملی با 34 درصد آرا پیشتاز است، در حالی که ائتلاف چپ‌گرای جبهه مردمی جدید (NFP) با 28.1 درصد در رتبه دوم قرار دارد و ائتلاف آنسامبل رئیس جمهور امانوئل مکرون با 20.3 درصد به رتبه سوم ناامیدکننده سقوط کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، در حالی که به نظر می‌رسد حزب اجتماع ملی در مسیر کسب بیشترین کرسی‌ها در مجلس ملی است، ممکن است کرسی‌های به دست آمده از 289 کرسی مورد نیاز برای اکثریت مطلق کمتر باشد، که نشان می‌دهد فرانسه ممکن است به سمت پارلمان معلق و عدم ثبات سیاسی بیشتر پیش برود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که پس از دور دوم رای‌گیری یکشنبه آینده، اجتماع ملی بین 230 تا 280 کرسی در مجلس 577 کرسی به دست خواهد آورد که نسبت به 88 کرسی پارلمان قبل، رشد خیره‌کننده‌ای دارد. پیش‌بینی شده بود که ائتلاف چپ بین 125 تا 165 کرسی داشته باشد و گروه پس از آن بین 70 تا 100 کرسی داشته باشد.

انتخاباتی که مکرون پس از شکست حزبش توسط آر ان در انتخابات پارلمان اروپا در اوایل ماه جاری برگزار کرد، می‌تواند باعث شود که او سه سال باقی مانده از دوره ریاست‌جمهوری خود را در شراکتی ناخوشایند با نخست‌وزیر یک حزب مخالف ببیند.

حزب انتخاباتی اجتماع ملی در شهر شمالی هنین بومونت با اعلام نتایج به شادی برخاست، اما مارین لوپن به سرعت تاکید کرد که رای یکشنبه آینده کلیدی خواهد بود.

او در جمع مردم گفت: «دموکراسی صحبت کرده است و مردم فرانسه اجتماع ملی و متحدانش را در وهله اول قرار داده‌اند و عملاً بلوک ماکرونیست را محو کرده‌اند.» او در ادامه افزود: «هنوز برنده‌ای وجود ندارد و انتخابات یکشنبه آینده سرنوشت‌ساز است.»

در یک سخنرانی در مقر اجتماع ملی در پاریس، جردن باردلا، رهبر 28 ساله این حزب که قرار است نخست وزیر شود، پیام لوپن را تکرار کرد.

باردلا گفت: «رای‌گیری یکشنبه آینده یکی از تعیین کننده‌ترین رای گیری‌ها در کل تاریخ جمهوری پنجم است.»

باردلا در سخنرانی‌های قبل از دور اول گفت که از اداره یک دولت اقلیت که در آن اجتماع ملی برای تصویب قوانین به آرای متحدان نیاز دارد، خودداری خواهد کرد.

اگر اجتماع ملی به اکثریت مطلق نرسد و باردلا به قول خود وفادار بماند، مکرون ممکن است مجبور شود برای تشکیل یک دولت تکنوکرات به دنبال نخست‌وزیری در سمت چپ تندرو یا جای دیگری باشد.

در همین حال به گزارش رویترز، اعتراضات ضد راست افراطی یکشنبه شب پس از اعلام نتایج در پاریس آغاز شد و تظاهرکنندگان سطل‌های زباله را آتش زدند. ویدئوها نشان می‌دهد که یکی از معترضان شیشه ویترین فروشگاه را می‌شکند و مردم از چیزی که به نظر می‌رسد یک گاز اشک‌آور است فرار می‌کنند.

با توجه به رسیدن تعیین تکلیف تعداد بی‌سابقه‌ای از کرسی‌ها به دور دوم انتخابات سه جانبه، یک هفته چانه‌زنی سیاسی ادامه خواهد داشت، زیرا احزاب میانه‌رو و چپ تصمیم می‌گیرند که در کرسی‌های فردی کناره‌گیری کنند یا نه تا مانع حزب اجتماع ملی - که مدت‌ها در سیاست فرانسه منزوی بود - از کسب اکثریت شوند.

هنگامی که اجتماع ملی - تحت نام قبلی خود، جبهه ملی - در گذشته در دور اول رای گیری قوی عمل کرد، احزاب چپ و میانه رو قبلا متحد شدند تا مانع از روی کار آمدن آنها شوند.

پس از اینکه ژان ماری لوپن - پدر مارین و رهبر چندین دهه جبهه ملی - به طور غیرمنتظره‌ای لیونل ژوسپن نامزد سوسیالیست را در انتخابات ریاست جمهوری 2002 شکست داد، سوسیالیست‌ها پشت سر نامزد راست میانه ژاک شیراک قرار گرفتند و موجب پیروزی گسترده او در دور دوم شدند.

NFP - یک ائتلاف جناح چپ که در اوایل ماه جاری تشکیل شد - در تلاشی برای رد اکثریت اجتماع ملی، وعده داد که همه نامزدهای خود را که در دور اول رتبه سوم را کسب کرده بودند، کنار خواهد کشید.

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب فرانسه تسلیم ناپذیر- بزرگترین حزب در NFP - روز یکشنبه به هواداران گفت: «دستور کار ما روشن است؛ نه یک رای بیشتر، نه یک صندلی بیشتر برای اجتماع ملی.»

ملانشون افزود: «یک هفته طولانی در انتظار ما است، هرکس تصمیم خود را با وجدان خواهد گرفت، این تصمیم در دراز مدت آینده کشور ما و سرنوشت هر یک از ما را تعیین خواهد کرد.»

مارین توندلیه، رهبر حزب سبز، بخشی معتدل تر از NFP - درخواست شخصی از مکرون برای کناره گیری از کرسی‌های خاص برای رد اکثریت اجتماع ملی کرد.

او گفت: «ما روی شما حساب می‌کنیم: اگر در یک رقابت سه جانبه سوم شدید، کناره‌گیری کنید، و اگر واجد شرایط دور دوم نشدید، از حامیان خود بخواهید به نامزدی رأی دهند که از ارزش‌های جمهوری‌خواهانه حمایت می‌کند.»

متحدان گروه مکرون نیز از حامیان خود خواسته‌اند که از روی کار آمدن جناح راست افراطی جلوگیری کنند، اما نسبت به دادن آرای خود به ملانشون تندرو هشدار داده‌اند.

گابریل آتال، شاگرد مکرون و نخست‌وزیر مستعفی، از رای‌دهندگان خواست از کسب اکثریت آرا جلوگیری کنند، اما گفت که حزب ملانشون فرانسه تسلیم ناپذیر «از جایگزینی معتبر» برای دولت راست افراطی جلوگیری می‌کند.

ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر سابق، یکی دیگر از متحدان مکرون، گفت: «هیچ رایی نباید به نامزدهای اجتماع ملی داده شود، اما نباید به نامزدهای فرانسه تسلیم ناپذیر که در اصول اساسی با آنها اختلاف نظر داریم نیز رأی داده شود.»

مشخص نیست که آیا رای گیری تاکتیکی می‌تواند مانع از کسب اکثریت آرا شود یا خیر. در رای گیری روز یکشنبه، اجتماع ملی در جاهایی که تا همین اواخر غیرقابل تصور بود، مورد حمایت قرار گرفت. در حوزه انتخابیه 20 بخش نورد، یک مرکز صنعتی، رهبر حزب کمونیست، فابین روسل، در دور اول توسط یک کاندیدای اجتماع ملی بدون تجربه سیاسی قبلی شکست خورد. این کرسی از سال 1962 در اختیار کمونیست‌ها بود.

یک قمار بزرگ

تصمیم مکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام - اولین انتخابات زودهنگام فرانسه از سال 1997 - کشور و حتی نزدیکترین متحدانش را غافلگیر کرد. رأی‌‌گیری روز یکشنبه سه سال زودتر از زمان لازم و تنها سه هفته پس از شکست حزب رنسانس اکرون توسط اجتماع ملی در انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد.

مکرون متعهد شده است که باقیمانده آخرین دوره ریاست جمهوری خود را که تا سال 2027 ادامه دارد، بگذراند، اما او اکنون با این چشم انداز مواجه است که باید یک نخست وزیر از یک حزب مخالف را منصوب کند. این ترتیب به عنوان «همزیستی» شناخته می‌‌شود.

زمانی که رئیس جمهور و اکثریت پارلمان متعلق به یک حزب باشند، دولت فرانسه در تصویب قوانین با مشکل کمی مواجه است. وقتی این کار را نمی‌کنند، همه چیز می‌تواند متوقف شود. در حالی که رئیس جمهور سیاست خارجی، اروپایی و دفاعی کشور را تعیین می‌کند، اکثریت پارلمان مسئول تصویب قوانین داخلی مانند حقوق بازنشستگی و مالیات است.

اما این اختیارات ممکن است همپوشانی داشته باشند و به طور بالقوه فرانسه را وارد یک بحران قانون اساسی کند. به عنوان مثال، باردلا اعزام نیرو برای کمک به اوکراین برای مقاومت در برابر تهاجم روسیه را رد کرده است، ایده‌ای که مکرون مطرح کرده بود، و گفت که او اجازه نخواهد داد کیف از تجهیزات نظامی فرانسه برای حمله به اهدافی در داخل روسیه استفاده کند. معلوم نیست اراده چه کسی در چنین مناقشاتی، جایی که مرز بین سیاست داخلی و خارجی مبهم است، پیروز خواهد شد.

مکرون عصر یکشنبه در بیانیه‌ای کوتاه گفت که مشارکت بالای مردم نشان‌دهنده «میل رای‌دهندگان فرانسوی برای شفاف‌سازی وضعیت سیاسی» است و از حامیانش خواست در دور دوم تجدید قوا کنند.

او گفت: «در مواجهه با اجتماع ملی، زمان برگزاری یک سازماندهی کاملاً دموکراتیک و جمهوری خواهانه برای دور دوم فرا رسیده است.»