به گزارش اکوایران، اسرائیل پس از صدور دستور تخلیه برخی از مناطق که برای حملات مجدد نیروهای حماس مورد استفاده قرار گرفته، تانک‌ها را به منطقه بزرگ خان یونس فرستاد. به گفته پزشکان غزه حداقل 70 فلسطینی در اثر تیراندازی اسرائیل کشته شدند.

آنها گفتند که فلسطینی‌ها در شهر بنی سهیله و سایر شهرک‌های حاشیه شرقی خان‌یونس با بمباران هوایی و همچنین توسط تانک کشته شدند.

ساکنان منطقه متراکم در جنوب غزه گفتند که تانک‌ها بیش از دو کیلومتر (1.2 مایل) به سمت بنی سهیله پیشروی کردند و ساکنان را مجبور به فرار زیر آتش کردند. یکی از ساکنان که خود را ابوخالد معرفی کرد، به رویترز گفت: « مانند روز قیامت است. مردم زیر آتش فرار می‌کنند، بسیاری در جاده‌ها کشته و زخمی شده‌اند.»

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که کشته شدگان شامل چندین زن و کودک بوده و دست کم 200 نفر دیگر نیز زخمی شده‌‌اند. وزارت غزه در آمار کشته شدگان خود تفاوتی بین نظامیان و غیرنظامیان قائل نیست.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور تخلیه مردم در شرق خان یونس به دلیل اطلاعاتی است که نشان می‌دهد نیروهای حماس از آن مناطق راکت شلیک می‌کنند و حماس در تلاش برای تجدید قوا است.

ارتش گفت: «از صبح امروز، نیروهای توپخانه نیروی هوایی و ارتش اسرائیل بیش از 30 سایت زیرساخت تروریستی را در خان یونس، از جمله در منطقه‌ای که اوایل امروز از آن راکت به سمت نیریم در جنوب اسرائیل پرتاب شد، هدف قرار دادند.»

مقامات فلسطینی گفتند که حدود 400000 نفر در مناطق مورد هدف زندگی می‌کردند و ده‌ها خانواده شروع به ترک خانه‌های خود کرده‌اند و افزودند که قبل از شروع حملات اسرائیل به آن‌ها فرصت داده نشد تا از منطقه خطر خارج شوند.

برخی از خانواده‌ها با گاری فرار کردند، برخی دیگر پیاده، تشک و سایر وسایل را حمل کردند.

جمعیت هلال احمر فلسطین اعلام کرد که دو کلینیک آن واقع در شرق خان یونس به دلیل تهاجم جدید از کار افتاده است. در بیمارستان خان یونس ناصر، عده‌ای بیرون سردخانه ایستادند تا با بستگان مرده خود وداع کنند.

احمد سمور که چندین تن از بستگان خود را در بمباران شرق خان یونس از دست داد، گفت: «ما خسته‌ایم، در غزه خسته‌ایم، هر روز فرزندان ما شهید می‌شوند، هر روز، هر لحظه.»

سمور افزود: «هیچ کس به ما نگفت که تخلیه کنیم. آنها چهار طبقه را روی شهروندان ریختند.»

در نزدیکی دیر البلاح، جایی که صدها هزار فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، یک حمله هوایی اسرائیل به چادر مورد استفاده خبرنگاران محلی در داخل بیمارستان الاقصی موجب کشته شدن یکی از آنها و زخمی شدن دو نفر دیگر شد.

این گزارش افزوده است که با مرگ جدید تعداد روزنامه‌نگاران فلسطینی که در حمله اسرائیل کشته شده اند به 163 نفر افزایش یافته است.

دستور تخلیه

اوایل روز دوشنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که به دلیل حملات مجدد نیروهای حماس، از جمله پرتاب راکت از مناطق مورد هدف در شرق خان یونس، دستورات تخلیه جدیدی را صادر کرده است. فلسطینی‌ها گفتند که این دستورات شامل موسسات بهداشتی نمی‌شود.

ارتش گفت که در حال تعدیل مرزهای یک منطقه بشردوستانه تعیین شده در ساحل المواسی - در غرب خان یونس - است تا جمعیت غیرنظامی را از مناطق نبرد با حماس دور نگه دارد.

فلسطینی‌ها، سازمان ملل و آژانس‌های امدادی بین‌‌المللی گفته‌اند که هیچ جای امنی در غزه باقی نمانده است.

مقامات بهداشتی بیمارستان ناصر در خان یونس روز دوشنبه از ساکنان خواستند که به دلیل تعداد زیاد مجروحان که به مرکز درمانی منتقل شده‌اند، خون اهدا کنند.

مردی که با آمبولانسی که اجساد را حمل می‌کرد به بیمارستان رسید، گفت: «یک خانواده، از جمله کودکان، همه در حالی که خواب بودند، تکه تکه شدند.»

تلاش‌های آتش‌بس به رهبری قطر و مصر و با حمایت ایالات متحده تاکنون به دلیل اختلاف نظر بر سر شرایط بین دو طرف که یکدیگر را مسئول این بن‌بست می‌دانند، شکست خورده است.