به گزارش اکوایران، آمریکا، اسرائیل و امارات یک نشست محرمانه درباره طرح «روز بعد» جنگ غزه برگزار کردند.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، به گفته دو مقام اسرائیلی، ایالات متحده، اسرائیل و امارات روز پنجشنبه گذشته در ابوظبی نشستی برگزار کردند تا درباره برنامه‌های غزه پس از پایان جنگ گفت‌وگو کنند.

به ادعای راوید، این نشست حکایت از آن دارد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دریافته که نیاز به یک طرح واقع‌بینانه برای نحوه اداره غزه پس از جنگ دارد.

مقامات اسرائیلی گفتند عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات میزبان این نشست بوده است. برت مک گورک، مشاور ارشد جو بایدن در امور خاورمیانه و تام سالیوان، مشاور وزارت امور خارجه، از طرف ایالات متحده حضور داشتند. ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، و از معتمدان نزدیک نتانیاهو، از طرف اسرائیل در این جلسه شرکت کرد. به گفته این مقامات، دو مقام ارشد دفاعی اسرائیل که بر روی پیشنهادات اسرائیل برای طرح‌های روزانه غزه کار می‌کردند نیز همراه درمر به ابوظبی سفر کردند.

یک روز قبل از ورود اسرائیلی‌ها به ابوظبی، اماراتی‌ها پیشنهادات خود را برای روز پس از جنگ در مقاله‌ای توسط نماینده ویژه بن زاید، لانا نصیبه، ارائه کردند. نصیبه در این مقاله از اعزام یک ماموریت بین‌المللی موقت به غزه حمایت کرد. او گفت که این ماموریت به بحران انسانی رسیدگی می‌کند، نظم و قانون را برقرار می‌کند و زمینه حکومت‌داری را فراهم می‌کند. این مقام اماراتی به طور جداگانه در روز نشست سه‌جانبه ابوظبی به فایننشال تایمز گفت که امارات آماده است تا بخشی از این نیروی بین‌المللی باشد و به این ماجرا مستقیما ورود کند.

او با این روزنامه گفت بله ما آماده هستیم. اما چندین شرط کلیدی را مطرح کرد: نیروی بین‌المللی باید به دعوت رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین وارد غزه شود؛ تشکیلات خودگردان فلسطین باید اصلاحات معناداری را انجام دهد و توسط نخست وزیر جدید که دارای قدرت و مستقل باشد رهبری شود؛ کابینه اسرائیل باید به تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه دهد تا نقشی در اداره غزه داشته باشد و با روند سیاسی مبتنی بر راه حل دو کشور موافقت کند؛ و ایالات متحده در هر ابتکار «روز بعد» نقش رهبری داشته باشد.

اماراتی‌ها می‌خواهند بخشی از راه‌حلی در غزه باشند که شامل حماس نمی‌شود، اما نسبت به رهبری کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ملاحظات جدی دارند. 

وزیر خارجه امارات طی دیداری که در ماه ژوئن بین چند وزیر عرب و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه برگزار شد، رهبری فلسطین را «علی بابا و 40 دزد بغداد» خواند. اماراتی‌ها به دولت بایدن گفته‌اند که نخست وزیر جدید فلسطین، محمد مصطفی، یکی از معتمدان عباس است و بنابراین مستقل نخواهد بود و اصلاحات لازم را انجام نخواهد داد. اماراتی‌ها برای انتصاب نامزدهای دیگر، از جمله سلام فیاض، نخست‌وزیر سابق فلسطین - از منتقدان عباس- تلاش می‌کنند.

 نتانیاهو گفته که می‌خواهد اماراتی‌ها بخشی از یک برنامه روز بعد برای غزه باشند. نخست‌وزیر اسرائیل از امارات متحده عربی می‌خواهد که به این منطقه سرباز بفرستد و هزینه بازسازی و تعمیرات اساسی سیستم آموزشی غزه را بپردازد تا به زعم خود مردم را «رادیکال‌زدایی» کند. اما نتانیاهو در حال حاضر حاضر به پایان دادن به جنگ نیست. او هم‌چنین هرگونه نقش رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه را رد می کند و مایل به از سرگیری روند سیاسی مبتنی بر راه حل دو کشوری نیست.

یوآو گالانت، وزیر دفاع نتانیاهو، ماه‌ها پیش طرحی را برای غزه ارائه کرد که بسیار شبیه به پیشنهاد امارات بود، اما نتانیاهو آن را بدون ارائه دلیل رد کرد. مقامات اسرائیلی به آکسیوس گفته‌اند که نتانیاهو در حال حاضر، حداقل به طور خصوصی، تمایل بیشتری برای حمایت از طرح گالانت و بحث در مورد آن با ایالات متحده و امارات نشان می دهد. یک مقام اسرائیلی به راوید گفته: «نتانیاهو به طرح گالانت حمله کرد و ماه‌ها مانع آن شد، اما اکنون آن را گرفت، به انگلیسی ترجمه کرد و به درمر داد تا آن را به اماراتی‌ها و آمریکایی‌ها ارائه کند که گویی اختراع خودش بود».

دولت بایدن ماه‌هاست که به نتانیاهو فشار می‌آورد تا به طور جدی درباره طرح روز بعد از جنگ صحبت کند، به‌ویژه زمانی که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق تبادل اسرا و آتش‌بس ادامه دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز جمعه در انجمن امنیتی آسپن گفت: «چیزی که ما نمی‌توانیم داشته باشیم، توافقی است که به دنبال آن نوعی خلأ است که یا با بازگشت حماس پر می‌شود، یا اسرائیل اشغال خود را طولانی می‌کند و یا آکنده از بی‌قانونی و هرج و مرج است».  او افزود، رئیس جمهور بایدن قصد دارد با نتانیاهو در دیدار هفته جاری در واشنگتن در مورد نیاز به یک برنامه گفتگو کند.  بایدن روز پنجشنبه با نتانیاهو دیدار خواهد کرد. بلینکن گفت: «ما هر روز با شرکای عرب، با اسرائیل، با بسیاری دیگر، برای حکومت، برای امنیت، برای کمک‌های بشردوستانه، برای بازسازی کار کرده‌ایم - این بسیار مهم است».