به گزارش اکوایران، انتظار می‌رود اعتراضات حامیان حزب حاکم و مخالفان در روز سه‌شنبه در پی پیروزی انتخاباتی مورد مناقشه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا برگزار شود. اپوزیسیون می‌گوید شمارش آرا نشان می‌دهد که نامزد آن‌ها به راحتی پیروز شده است.

مقامات انتخاباتی روز دوشنبه گفتند که مادورو با کسب 51 درصد آرا برای سومین دوره ریاست جمهوری پیروز شد و ربع قرن حکومت سوسیالیستی را ادامه خواهد داد.

به گزارش رویترز، اما به گفته اپوزیسیون، 73 درصد آرا که به آنها دسترسی دارند نشان می‌دهد که ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان، یک پیروزی غیرقابل انکار را کسب  و بیش از دو برابر مادورو رای به دست آورده  است.

ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون، در پستی در اواخر روز دوشنبه، در ایکس نوشت: «ونزوئلایی‌های عزیز من، ما فردا با هم ملاقات خواهیم کرد. به عنوان یک خانواده، سازماندهی شده، عزم خود را برای اهمیت شمارش همه رای‌ها و دفاع از حقیقت نشان می‌دهیم.»

خورخه رودریگز، قانونگذار حزب حاکم و مدیر ستاد انتخاباتی مادورو، از حامیانش خواست تا برای حمایت از دولت در راهپیمایی‌ها به سمت کاخ ریاست جمهوری میرافلورس شرکت کنند.

در حالی که گونزالس نسبت به خشونت هشدار داده است، رودریگز مخالفان را به دامن زدن به خشونت متهم کرده است.

مادورو دوشنبه شب در سخنرانی خود گفت که دولت او «می‌داند که چگونه با این وضعیت مقابله کند و خشونت طلبان را شکست دهد»، هرچند او همچنین گفت که از صلح حمایت می‌کند.

انتخابات ونزوئلا

مادورو - راننده اتوبوس سابق و وزیر خارجه 61 ساله - پس از مرگ هوگو چاوز، در سال 2013 به قدرت رسید و انتخاب مجدد او در سال 2018 توسط ایالات متحده و دیگران که او را دیکتاتور می‌نامند تقلبی تلقی می‌شود.

بسیاری از رای دهندگان ونزوئلا از خبر یک دوره شش ساله دیگر مادورو، که بر یک اقتصاد فروپاشیده، مهاجرت حدود یک سوم جمعیت و وخامت شدید روابط دیپلماتیک همراه با تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا حکومت می‌کند، ناامید شدند.

دولت‌های واشنگتن و سراسر جهان خواستار جدول‌بندی کامل آرا شده‌اند، در حالی که ۱۲ کشور عضو سازمان کشورهای آمریکایی قرار است روز چهارشنبه برای بحث در مورد انتخابات با یکدیگر دیدار کنند.

ماچادو گفت که آرایی که در اختیار اپوزیسیون است در مجموع 2.75 میلیون رای برای مادورو و 6.27 میلیون رای برای رقیب او، دیپلمات سابق گونزالس، را نشان می‌دهد.

این ارقام به شدت با 5.15 میلیون رای برای مادورو، در مقایسه با 4.45 میلیون رای گونزالس، که مقامات انتخاباتی گفتندف متفاوت بود.

درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی روز دوشنبه در سراسر کشور گزارش شد که با پرتاب گاز اشک آور برای متفرق کردن جمعیت همراه بود و دست کم دو نفر کشته شدند. در کورو، مرکز ایالت فالکون، معترضان مجسمه هوگو چاوز را پایین کشیدند.

بر اساس برخی گزارش‌های گروه‌های مستقل، بیش از 180 تجمع در 20 ایالت از 23 ایالت این کشور رخ داده است.

در این بیانیه آمده است: «اقدامات سرکوبگرانه و خشونت متعددی که توسط گروه‌های شبه نظامی و نیروهای امنیتی انجام شده گزارش شده است.»