به گزارش اکوایران، دولت‌های برزیل، مکزیک و کلمبیا از ونزوئلا خواستند تا آمار دقیق آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور منتشر کند. ایالات متحده نیز اعلام کرد که نامزد اپوزیسیون را پیروز رقابت‌ها می‌داند. اختلاف بر سر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا همچنین تظاهرات سراسری را در این کشور برانگیخته است.

به نوشته رویترز، شورای انتخابات ونزوئلا نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور را که از سال ۲۰۱۳ در قدرت است، با کسب ۵۱ درصد آرا، پیروز انتخابات ۲۸ جولای معرفی کرد.

اما اپوزیسیون این کشور می‌گوید که شمارش حدود ۹۰ درصد آرا که با نظرسنجی‌های مستقل پیش از رأی‌گیری مطابقت دارد، نشان می‌دهد که ادموندو گونزالس، نامزد این جریان بیش از دو برابر آرای مادورو را به دست آورده است.

اپوزیسیون آمارهای دقیقی را در یک وب‌سایت عمومی منتشر کرده، اما دولت تاکنون هیچ اطلاعاتی فراتر از مجموع آرای ملی برای هر نامزد به اشتراک گذاشته نشده است.

رؤسای جمهور کنونی برزیل، کلمبیا و مکزیک معمولاً با مادورو دوستانه‌تر بوده و موضع بی‌طرف‌تری در مورد انتخابات اتخاذ کرده‌اند، اما سایر کشورهای جهان خواستار انتشار آمارهای کامل هستند و ایالات متحده گفته که مادورو باید پیروزی گونزالس را تصدیق کند.

پس از تماس رؤسای جمهور برزیل، مکزیک و کلمبیا (لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور و گوستاوو پِترو)، این سه کشور در بیانیه‌ای گفتند: «ما از مقامات انتخاباتی ونزوئلا می‌خواهیم که سریعاً اجازه دهند نتایج دقیق صندوق‌های رأی به طور عمومی اعلام شود». آن‌ها خاطرنشان کردند که نتایج باید بی‌طرفانه تأیید شده و همه بازیگران سیاسی بایستی از تشدید خشونت اجتناب کنند و مناقشات انتخاباتی از طریق نهادها حل شود.

انتخابات ونزوئلا

در این بیانیه آمده است: «ما بر تمایل خود برای حمایت از گفتگو و جستجوی توافقی که به نفع مردم ونزوئلا باشد، تاکید می‌کنیم».

در واکنش به انتقادات علیه انتخابات، ونزوئلا دیپلمات‌های آرژانتین، شیلی، کاستاریکا، پاناما، جمهوری دومینیکن و اروگوئه را اخراج کرد.

پس از اینکه پرو گونزالس را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا به رسمیت شناخت، کاراکاس و لیما دیپلمات‌های یکدیگر را اخراج کردند.

یک منبع برزیلی گفت که مادورو درخواست تماس با لولا را دارد.

نتایج مورد مناقشه انتخابات به اعتراضات مرگباری کشانده شده که مادورو و نظامیش آن تلاش را برای کودتا دانسته و محکوم کردند.

روز چهارشنبه، دیده‌بان حقوق‌بشر اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر کشته‌شدن ۲۰ نفر در تظاهرات پس از انتخابات دریافت کرده است. اعتراضات همچنین باعث بسته‌شدن مغازه‌ها و قطعی وسایل نقلیه عمومی در اطراف ونزوئلا شد، اما بسیاری از اماکن تا پنج‌شنبه به حالت عادی بازگشتند. این کشور در یک بحران اقتصادی عمیق و طولانی با تورم بالا گرفتار شده است.

شخصیت‌های بزرگ دولتی از جمله مادورو گفته‌اند که گونزالس و ماریا کورینا ماچادو، رهبر راپوزیسیون مسئول اعتراضات ضددولتی بوده و حتی برخی خواستار دستگیری آن‌ها شده‌اند.

انتخابات ونزوئلا

روز پنج‌شنبه، مادورو گفت که بیش از ۱۲۰۰ معترض دستگیر شده‌اند و دولت به دنبال دستگیری هزار تن دیگر است.

رؤسای جمهور برزیل، مکزیک و کلمبیا از ونزوئلا خواستند تا آمار دقیق آرا را روز پنجشنبه در بحبوحه اختلاف بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری منتشر کند.

اما دولت ونزوئلا می‌گوید که دستگاه انتخاباتی کشور قربانی در روز یک‌شنبه مورد حمله سایبری قرار گرفته بودند و از روز دوشنبه، وب‌سایت این نهاد خاج از دسترس است.

کاریسلیا بئاتریز رودریگز، رئیس دادگاه عالی ونزوئلا در تلویزیون دولتی گفت که در روز پنج‌شنبه، دیوان عالی این کشور درخواست مادورو جهت ارائه جزئیات رأی‌گیری توسط نامزدها در جلسه‌ای برای روز جمعه را پذیرفت.

روز چهارشنبه، مادورو گفت که حزب سوسیالیست او حاضر است تا جزئیات صندوق‌های رأی را ارائه داده و از دادگاه عالی خواست که سایر نامزدها نیز چنین کنند.

قرار است برزیل مدیریت سفارت‌های آرژانتین و پرو در کاراکاس را بر عهده گرفته و سرنوشت شش تن از چهره‌های اپوزیسیون ونزوئلا که پس از صدور حکم بازداشتشان، در اقامتگاه سفیر آرژانتین زندگی می‌کنند، در دستان برازیلیا قرار خواهد گرفت. آرژانتین به آن‌ها پناهندگی داده، اما دولت ونزوئلا به آن‌ها اجازه نداده که کشور را ترک کنند.

یک منبع دولتی برزیل گفت که شش پناهجو اکنون تحت حمایت برزیل بوده و نگرانی اصلی بزرگ‌ترین کشور آمریکا لاتین، جلوگیری از جنگ داخلی در ونزوئلا است.

انتخابات ونزوئلا

قدم بعدی آمریکا

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده پیشتر گفته بود که اعلام پیروزی مادورو از سوی مقامات انتخاباتی بدون هیچ مدرکی انجام گرفت.

روز پنجشنبه، ایالات متحده با رد ادعای پیروزی مادورو، گونزالس را به عنوان برنده به رسمیت شناخت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «با توجه به شواهد فراوان، برای ایالات متحده و مهمتر از همه برای مردم ونزوئلا واضح است که ادموندو گونزالس اوروتیا بیشترین رأی‌ها را در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا به دست آورد».

بلینکن نیز گفت که واشنگتن «با شرکا و متحدان خود در سراسر جهان مشورت کرده و در حالی که کشورها رویکردهای متفاوتی اتخاذ کرده‌اند، هیچ یک به این نتیجه نرسیده‌اند که نیکلاس مادورو بیشترین رأی را در این انتخابات به دست آورده است».

در بیانیه بلینکن خبری از تهدید به تحریم‌های جدید علیه ونزوئلا نبود، اما او به «اقدامات تنبیهی» احتمالی اشاره کرد. رویترز نیز در روز سه‌شنبه گزارش داد که واشنگتن در حال بررسی تحریم‌های جدید پس از انتخابات مورد مناقشه است.

انتخابات ونزوئلا

بلینکن گفت: «ما کاملاً از روند برقراری مجدد هنجارهای دموکراتیک در ونزوئلا حمایت می‌کنیم و آماده بررسی راه‌هایی برای تقویت مشترک آن با شرکای بین‌اللملیی هستیم». او همچنین تأکید کرد که رهبران اپوزیسیون باید محافظت شده و ایمن نگه داشته شوند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «نیروهای انتظامی و امنیتی نباید به ابزار خشونت سیاسی علیه شهروندانی که از حقوق دموکراتیک خود استفاده می‌کنند، تبدیل شوند».

مرکز کارتر، ناظر انتخاباتی مستقر در ایالات متحده ۱۷ ناظر را برای رأی‌گیری ۲۸ جولای ونزوئلا اعزام کرده بود و گفته که نمی‌توان انتخابات را دموکراتیک تلقی کرد.