به گزارش اکوایران، ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا برای رهبری تجمع اعتراض‌آمیز در کاراکاس از مخفیگاه خود خارج شد و تهدید دولت به زندانی‌کردنش  را به چالش کشید.

به نوشته بلومبرگ، برای اولین بار از سه‌شنبه هفته گذشته و در میان تظاهرات سراسری در اعتراض به آنچه رهبران اپوزیسیون و همچنین ایالات متحده و بسیاری از کشورهای سرقت انتخابات ۲۸ جولای توسط نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌دانند، رهبر اپوزیسیون این کشور در انظار عمومی ظاهر شد.

ماچادو که از شرکت در انتخابات منع شده بود، روز پنجشنبه گفت که به دلیل اظهارات مادورو مبنی بر اینکه او و ادموندو گونزالس، نامزد جایگزینش باید «پشت میله‌های زندان» باشند، از ترس جانش مخفی شده است.

ماچادو در این تجمع به هوادارانش گفت: «شش روز سرکوب وحشیانه، تلاش برای خفه‌کردن، ترساندن یا فلج‌کردن ما بوده است. حضور هر یک از شما در اینجا بزرگی قدرت و معنای این که تا پایان پیش خواهیم رفت را به جهان نشان می‌دهد».

ماچادو به کاروان یکی از سیاستمداران اپوزیسون پیوست که وارد محله لاس مرسدس در شرق کاراکاس شد؛ جایی که صدها هوادار با پرچم‌های خود جمع شده بودند. گونزالس در این تجمع حضور نداشت.

ونزوئلا ماریا کورینا ماچادو

 

نگرانی‌ها در مورد دستگیری ماچادو در صورت حضور در انظار عمومی با افزایش تنش‌ها در سراسر کشور بالا رفته بود. روز جمعه، مادورو ادعا کرد که مخالفان در فاصله کمتر از سه مایلی محل تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده، قصد حمله با نارنجک را دارند.

در همین حال، طبق تصاویر تلویزیون دولتی، صدها نفر با موتورسیکلت در بزرگراه اصلی کاراکاس که به مرکز شهر منتهی می‌شود، در حمایت از مادورو تجمع کردند. رانندگان از منطقه پتاره، یک منطقه کم‌درآمد، از بزرگراه عبور کرده و گفتند که از دولت مادورو در برابر آنچه که می‌گفت تقلب مخالفان است دفاع خواهند کرد.

روز جمعه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که پیشتر گونزالس را به عنوان برنده انتخابات شناخته بود، با او و ماچادو گفتگو کرد. او نگرانی خود را در مورد امنیت دو رهبر ابراز کرد و «از مردم ونزوئلا به دلیل تعهدشان به دموکراسی در برابر چالش‌های بزرگ قدردانی کرد».

نتایج دقیق انتخابات که توسط اپوزیسیون ارائه شده، نشان می‌دهد که نامزد آن تقریباً ۷۰ درصد رأی‌ها را کسب کرده که تقریباً دو برابر آرای مادورو است. به گفته مقامات انتخاباتی تحت کنترل دولت، مادورو ۵۱ درصد رأی‌ها را به دست آورده است.

شنبه‌شب، ناظران انتخاباتی کلمبیا اعلام کردند که تحلیل‌ها بر اساس گزارش دوم هیئت انتخاباتی ونزوئلا و پایگاه داده اپوزیسیون، گونزالس را به عنوان برنده نشان می‌دهد. این گروه خواستار بررسی دقیق آرا توسط دولت شد.