به گزارش اکوایران، کامالا هریس از تقریباً دو هفته پیش که مبارزات انتخاباتی را آغاز کرد، به دونالد ترامپ به عنوان تهدیدی برای آزادی فردی، امنیت اقتصادی و حاکمیت قانون در ایالات متحده حمله کرده است.

اما معاون رئیس‌جمهور و متحدان دموکرات‌اش راهی جدید برای توصیف ترامپ و حزب جمهوری‌خواه پیدا کرده‌اند که مخالفان آنها را عصبی می‌کند: توصیف آن‌ها به‌عنوان «عجیب و غریب».

به نوشته فایننشال تایمز، هریس آخر هفته گذشته در حین جمع آوری کمک‌های مالی، در حالی که حضار می‌خندیدند، گفت: «بعضی از چیزهایی که او و معاونش می‌گویند، کاملاً عجیب و غریب است، اینطور نیست؟» 

دموکرات‌ها سال‌هاست که تلاش می‌کنند ترامپ و پیروانش را به‌عنوان بخشی حاشیه‌ای از راست افراطی سیاست آمریکا نشان دهند، به ویژه پس از حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا، و موفقیتی نسبی داشته‌اند.

اما دیدگاه‌های تندرو جی دی ونس، معاون ترامپ در مورد سقط جنین و اظهارنظرهای او در مورد زنان، دور جدیدی از حمله از سوی دموکرات‌ها را برجسته کرده است.

ماه گذشته یک گروه مستقل از حامیان هریس تبلیغی به نام «این آدم‌ها واقعا عجیب و غریب هستند» را راه‌اندازی کرد که در فضای مجازی منتشر شد و در آن تعدادی از مردان «جمهوری‌خواه ماگا» هستند که می‌گویند می‌خواهند «دولت بیشتر در زندگی جنسی شما دخالت کند».

به نظر می‌رسد این حملات طنین انداز شده است، زیرا در حالی که ترامپ و متحدانش از اینکه تهدیدی علیه دموکراسی خوانده شوند لذت می‌برند، «عجیب و غربی» خطاب شدن به وضوح آن‌ها را عصبی می‌کند.

ترامپ و متحدانش نتوانسته‌اند پاسخ موثری پیدا کنند. رئیس جمهور سابق هفته گذشته در کنفرانسی برای روزنامه نگاران سیاهپوست در شیکاگو به طرز عجیبی هویت سیاه پوست هریس را زیر سوال برد و گفت که این موضوع ساختگی بوده و باعث واکنش شدید طیف‌های مختلف سیاسی شد.

هریس ترامپ

پنجشنبه، او در یک پادکست محافظه کار بود و سعی کرد از خود دفاع کند. ترامپ گفت: «من خیلی چیزها هستم، اما عجیب و غریب نیستم.»

جمهوری خواهان در عوض دموکرات‌ها را به بچگانه و ریاکار بودن متهم می‌کنند. ویوک راماسوامی، سرمایه‌گذار سابق بیوتکنولوژی که برای نامزدی جمهوری‌خواهان نامزد شد، اما از انتخابات کنار کشید و از ترامپ حمایت کرد، در اکس نوشت: «کل این استدلال «آنها عجیب و غریب هستند» دموکرات‌ها احمقانه و کودکانه است. این یک انتخابات ریاست‌جمهوری است، نه یک مسابقه ملکه مراسم پرام در دبیرستان.»

دموکرات‌ها خط خود را حفظ کرده اند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق و بانوی اول آمریکا نیز در اکس می‌نویسد: «اگر رهبران جمهوری‌خواه دوست ندارند که عجیب و غریب، ترسناک و کنترل‌گر خوانده شوند، می‌توانند سعی کنند عجیب و غریب، ترسناک و کنترل‌گر نباشند».

مارتا مک کنا، یک استراتژیست دموکرات، گفت که رویکرد کمپین هریس منعکس کننده تغییر پیام بایدن است. نه تنها مستقیم‌تر بر مفهوم دفاع از «آزادی» تمرکز می‌کند، بلکه به انتقادها کمی شوخی اضافه می‌کند.»

مک‌کنا گفت: «من فکر می‌کنم که کمپین بایدن واقعاً بر تهدید دموکراسی و مفاهیم بسیار سطح بالا متمرکز بود که هنوز هم بسیار مهم و با مبارزات ریاست‌جمهوری بسیار مرتبط هستند. اما با تغییر نامزد، یک تغییر زبان اتفاق می‌افتد و این زمانی است که می‌توانید کمی فضا را تازه کنید.»

تغییر در کمپین هریس در حالی اتفاق می‌افتد که این نامزد در حال تشکیل تیم مشاوران سیاسی خود برای انتخابات نوامبر است که کمتر از 100 روز دیگر تا آن باقی مانده است.

در حالی که هریس رئیس کمپین انتخاباتی بایدن را در نقش خود ابقا کرده است، مشاوران سیاسی سابق باراک اوباما، دیوید پلوف و استفانی کاتر، را نیز برای کمک آورده است.

هریس ترامپ

استفانی کاتر

هریس ترامپ

دیوید پلوف

در کنار شعار «عجیب و غریب»، کمپین هریس همچنان بر مسائل جدی پیرامون جمهوری خواهان و پیامدهای انتخاباتی آن تمرکز دارد.

در یک گردهمایی کمک مالی در جزیره فایر در روز جمعه، داگ امهوف، شوهر هریس، گفت: «ما باید آن شخص شرور و ور دستش را کنار بزنیم». او نامزد معاونت رئیس جمهور را یک «افراطی و یک فرصت طلب» خواند. «ما می‌دانیم که او کیست. او خودش به ما گفته است. او می‌خواهد به معنای واقعی کلمه روش زندگی همه ما را تغییر دهد.»

امی والتر، تحلیلگر سیاسی مستقل گفت که هریس آگاه است که اگرچه حملات به عجیب و غریب بودن جمهوری خواهان ممکن است در حال حاضر جذاب باشد، اما نتیجه انتخابات را احتمالاً برداشت رای دهندگان نوسانی از اقتصاد تعیین خواهد کرد.

والتر در یادداشتی نوشت: «اولین تبلیغ هریس درباره «عجیب و غریب» بودن ترامپ صحبت نمی‌کند، بلکه می‌گوید که ترامپ می‌خواهد کشور ما را به عقب برگرداند، تا به میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ معافیت‌های مالیاتی بدهد و به قانون خدمات بهداشتی مقرون به صرفه پایان دهد.»

با این حال، انتظار می‌رود که حملات علیه ترامپ و متحدانش ادامه پیدا کند، در حالی که مفهوم عجیب و غریب بودن که در بحث‌ها ریشه دوانده است.

وزیر حمل و نقل و معاون احتمالی هریس، پیت بوتیگیگ در فاکس نیوز گفت: «[ترامپ] آشکارا مسن‌تر و عجیب‌تر از زمانی است که آمریکا برای اولین بار با او آشنا شد».