به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ پیشنهاد داده که در ۴ سپتامبر با کامالا هریس، معاون‌اول جو بایدن و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری در شبکه فاکس‌نیوز مناظره کند؛ اما کمپین هریس پاسخ داد که ترامپ در تلاش است از مناظره‌ای که قبلاً برای پخش در ای‌بی‌سی تعیین شده بود، فرار کند.

به نوشته رویترز، در اواخر روز جمعه، ترامپ در شبکه اجتماعی تروث‌سوشال نوشت که قوانین مشابه مناظره اول با جو بایدن خواهد بود که از رقابت‌ها کناره‌گیری کرده است. اما این‌بار با حضور تماشاگران در ایالت کلیدی پنسیلوانیا برگزار می‌شود.

ترامپ و بایدن برای مناظره دوم به تاریخ ۱۰ سپتامبر در شبکه خبری ای‌بی‌سی توافق کرده بودند که رئیس‌جمهور سابق پیشنهاد داد باید به فاکس، محبوب‌ترین شبکه در بین هوادارانش، منتقل شود.

هریس که روز جمعه آرای لازم برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ۵ نوامبر را به دست آورد، گفت قصد دارد در طبق برنامه‌ریزی اولیه در مناظره شرکت کند. او در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «جالب است که چگونه وعده «مناظره هر زمان و هر مکان» ترامپ به یک زمان خاص و یک فضای امن خاص تبدیل می‌شود. من در ۱۰ سپتامبر، همانطور که او موافقت کرده بود، حاضر خواهم شد. امیدوارم او را آنجا ببینم».

مایکل تایلر، سخنگوی کمپین هریس گفت که ترامپ «از ترس فرار می‌کند» و افزود که کمپینش خوشحال می‌شود که پس از مناظره ۱۰ سپتامبر که «قبلاً هر دو ستاد بر آن توافق کرده بودند»، برای مناظره‌های بیشتر مذاکره کنند.

روز شنبه، ترامپ در تروث‌سوشال گفت که هریس از مناظره می‌ترسد و ۴ سپتامبر منتظر او خواهد بود.

هر دو نامزد مشغول سفرهای فشرده‌ای به سراسر کشور بوده و ترامپ در حال امتحان‌کردن خطوط حمله جدید علیه هریس است که برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند او در رقابتی بسیار نزدیک با رئیس‌جمهور سابق قرار دارد.

در تجمع انتخاباتی شب‌شنبه ترامپ در آتلانتا، او به شخصیت هریس و سیاست‌هایی که او به عنوان معاون رئیس‌جمهور ترویج کرده، حمله کرد و همچنان هویت نژادی او را زیر سؤال برد.

ترامپ پیشتر گفته بود که هریس قبلا خود را هندی‌تبار معرفی می‌کرده، اما حالا ادعای تبار سیاه‌پوستی دارد. روز پنجشنبه، رئیس‌جمهور سابق در جمع بزرگترین گردهمایی سالانه روزنامه‌نگاران سیاه‌پوست آمریکا گفت که هریس تبار سیاه‌پوستی خود را کم‌اهمیت جلوه داده است. هریس که دارای تبار هندی و جامائیکایی بوده، مدت‌هاست خود را هم سیاه و هم آسیایی معرفی کرده است.

ترامپ افزود که برای نام کوچک هریس «۱۹ تلفظ مختلف» وجود دارد و او را «دیوانه» با «ضریب هوشی پایین» خواند. قبل از اینکه ترامپ روی صحنه برود، کمپین او مقاله‌ای را روی یک صفحه نمایش بزرگ نشان داد که به هریس به عنوان «اولین سناتور هندی‌آمریکایی» اشاره می‌کرد.

رئیس‌جمهور سابق همچنین بخش زیادی از سخنرانی خود را به حمله به برایان کمپ، فرماندار جمهوری‌خواه جورجیا و برد رافنسپرگر، وزیر داخلی جمهوری‌خواه این ایالت اختصاص داد. هر دو مرد به دلیل ممانعت در جلوگیری از شکست انتخاباتی سال ۲۰۲۰ ترامپ در جورجیا، خشم او را برانگیختند.

httpscloudfront-us-east-2.images6

عملکرد مقابله‌جویانه ترامپ در تضاد با توصیه برخی از جمهوری‌خواهان ارشد است که از او خواسته‌اند از حمله به هویت هریس و انتقاد علیه سایر محافظه‌کاران خودداری کند.

پس از سخنرانی ترامپ، کمپین هریس بیانیه‌ای از جف دانکن، معاون فرماندار جمهوری‌خواه جورجیا و منتقد سرسخت ترامپ منتشر کرد. دانکن گفت: «اگر امشب بتوانید سخنان بی‌معنا و روحیه انتقام‌جویانه دونالد ترامپ را کنار بزنید، دونالد ترامپی را می‌بینید که به اتحاد این کشور اهمیت نداده یا طرف صحبتش رأی‌دهندگانی که این انتخابات را تعیین می‌کنند، نیست».

مناظره ترامپ-هریس هوا شد؟

ترامپ در پست روز جمعه خود گفت که مناظره ای‌بی‌سی کنسل شده زیرا بایدن دیگر در رقابت‌ها حضور ندارد و همچنین به این دلیل اینکه خودش با ای‌بی‌سی درگیر دعوای حقوقی است.

در ۲۶ جولای، ای‌بی‌سی شروط لازم نامزدها برای شرکت در مناظره را تشریح کرد، اما از هیچ نامزدی اسم نبرد. این شروط شامل اثبات حداقل حمایت مردمی در نظرسنجی‌ها و تأیید نام نامزد در صندوق‌های رأی تمام ایالت‌هاست.

علی‌رغم عملکرد ناموفق بایدن در اولین مناظره و پیش‌افتادن آشکار ترامپ از او، افکارسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که رقابت سختی بین هریس و رئیس‌جمهور سابق وجود دارد.

پیشنهاد ترامپ برای مناظره در فاکس نیوز درست پس از آن مطرح شد که کمیته ملی حزب دموکرات او را مسخره کرد و گفت که «مجرم محکوم‌شده از مناظره می‌ترسد» و موضع او در مورد سقط‌جنین را زیر سؤال برد.