به گزارش اکوایران، یک مقام کاخ سفید ادعا مرد که ایالات متحده در حال استقرار نیروی نظامی بیشتر در خاورمیانه به عنوان یک اقدام دفاعی با هدف کاهش تنش در منطقه است.

تنش‌های منطقه‌ای پس از ترور روز چهارشنبه اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تهران، یک روز پس از کشته شدن فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله لبنان در حمله اسرائیل در بیروت، افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که جنگ اسرائیل علیه شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه، که در اکتبر گذشته پس از حملات حماس به اسرائیل آغاز شد، ممکن است به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه تبدیل شود. ایران و حماس اسرائیل را مسئول ترور هنیه در پایتخت ایران می‌دانند و به همراه حزب‌الله وعده  انتقام داده‌اند. اسرائیل مسئولیت ترور را بر عهده نگرفته یا رد نکرده است.

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه تیم امنیت ملی خود را در اتاق وضعیت برای گفتگو درباره تحولات خاورمیانه گرد هم می‌آورد و افزود که با ملک عبدالله، پادشاه اردن نیز صحبت خواهد کرد.

سرویس خبری آمریکایی آکسیوس گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به همتای خود از کشورهای گروه 7 گفته است که ایران و حزب الله می‌‌توانند از روز دوشنبه حمله به اسرائیل را آغاز کنند. اما بر اساس گزارش آکسیوس، بلینکن گفت که مشخص نیست ایران و حزب‌الله چگونه حمله خواهند کرد و زمان دقیق آن را نمی‌داند.

هنگامی که از وزارت امور خارجه در مورد این گزارش پرسیده شد، به بازخوانی این تماس اشاره کرد که در آن اعلام کرد وزرا درباره «نیاز فوری برای کاهش تنش در خاورمیانه» گفتگو کردند.

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی بیشتری را در منطقه مستقر خواهد کرد.

جاناتان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در برنامه «رودرروی ملت» شبکه سی‌بی‌اس ادعا کرد : «هدف کلی کاهش تنش در منطقه، بازدارندگی و دفاع در برابر این حملات و اجتناب از درگیری‌های منطقه‌ای است.» فاینر افزود که ایالات متحده و اسرائیل برای هر احتمالی آماده می‌شوند.

فاینر گفت که در ماه آوریل، زمانی که جمهوری اسلامی ایران پس از حمله اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق در 1 آوریل، حمله‌ای را با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک به خاک اسرائیل انجام داد، درگیری منطقه‌ای بسیار نزدیک بود.

فاینر افزود که ایالات متحده می‌خواهد در صورت افزایش تنش مجدد این وضعیت آماده باشد.

پنتاگون در تماسی با همتای اسرائیلی خود اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده بر حمایت این کشور از امنیت اسرائیل و «حق دفاع از خود در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران تاکید کرد.»

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، بلینکن روز یکشنبه با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت و گو کرد و بر «اهمیت اقدامات همه طرف‌ها برای کاهش تنش‌‌‌های منطقه‌ای، اجتناب از تشدید تنش بیشتر و پیشبرد ثبات» تاکید کرد.

بایدن روز شنبه ابراز امیدواری کرد که ایران علیرغم تهدید به انتقام از ترور هنیه از این اقدام خودداری کند.

ایالات متحده روز چهارشنبه از شهروندان خود که مایل به ترک لبنان هستند خواست فوراً برنامه‌ریزی کنند.

فاینر در CBS گفت: «این پیش‌بینی در مورد رویدادهای آینده نیست. این یک برنامه‌ریزی محتاطانه برای آنها و برای دولت ما است.»

دولت انگلیس به اتباع خود توصیه کرد لبنان را ترک کنند. کانادا نیز به شهروندان خود گفت که از هرگونه سفر به اسرائیل خودداری کنند و گفت که درگیری‌های منطقه‌ای امنیت را به خطر می‌اندازد.

ترور هنیه یکی از سلسله قتل‌های شخصیت‌های ارشد حماس در جنگ غزه بود و نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه را برانگیخت.

حماس گفت که «فرایند مشورتی گسترده» را برای انتخاب رهبر جدید به جای هنیه که چهره دیپلماسی بین‌المللی این گروه بود، آغاز کرده است.

ایالات متحده و شرکای بین المللی از جمله فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و مصر به تماس‌های دیپلماتیک خود برای جلوگیری از تشدید تنش بیشتر در منطقه ادامه دادند.

رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران گزارش دادند، ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، روز یکشنبه در یک سفر نادر به ایران سفر کرد تا با همتای ایرانی خود درباره تحولات منطقه گفتگو کند.