به گزارش اکوایران، جمهوری اسلامی ایران درخواست‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا برای کنار گذاشتن تهدید خود علیه اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ماه گذشته در تهران را رد کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این درخواست فاقد منطق سیاسی و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل و همچنین حمایت عمومی و عملی از اسرائیل است.

به گزارش الجزیره، او گفت کشورهای اروپایی «هیچ اعتراضی به جنایات بین‌المللی» اسرائیل نداشتند و «با گستاخی از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود واکنش نشان ندهد.»

کنعانی با بیان اینکه ایران مصمم به بازدارندگی اسرائیل است، از سه کشور خواست که «یک بار برای همیشه در برابر جنگ غزه و جنگ افروزی اسرائیل بایستند.»

هدف گرفتن هنیه که در آن محافظ او نیز کشته شد، پس از ترور فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله اسرائیل در بیروت صورت گرفت که تنش‌ها را در منطقه در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه غزه، افزایش داد.

کنعانی گفت: «انفعال شورای امنیت سازمان ملل متحد و حمایت گسترده سیاسی و نظامی دولت‌های غربی از رژیم صهیونیستی از عوامل اصلی گسترش منطقه‌ای بحران غزه است.»

روز دوشنبه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان و کیر استارمر، نخست وزیر بریتانیا، بیانیه مشترکی صادر کردند و خواستار کاهش تنش شدند.

در این بیانیه آمده است: «ما از ایران و متحدانش می‌خواهیم از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند و فرصت توافق بر سر آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند.»

شولز و استارمر نیز روز دوشنبه تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با پزشکیان داشتند.

دفتر نخست وزیری گفت که استارمر از پزشکیان خواست از حمله به اسرائیل خودداری کند و گفت که جنگ به نفع کسی نیست.

سخنگوی شولز نیز در بیانیه‌ای گفت شولز از پزشکیان درخواست کرد «هر کاری ممکن است برای جلوگیری از تشدید تنش نظامی بیشتر انجام دهد» و «نگرانی شدید خود را از خطر جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه» ابراز کرد و گفت: «مارپیچ خشونت در خاورمیانه باید اکنون شکسته شود». اما پزشکیان گفت که جمهوری اسلامی ایران «حق پاسخ به متجاوزان» را دارد.